• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10539
+
-

رونق ایرانگردی در تعطیلات

در نوروز امسال 13 میلیون سفر، 100 میلیون بازدید از جاذبه‌های گردشگری و 63 میلیون اقامت در کشور به ثبت رسید

گردشگری
رونق ایرانگردی در تعطیلات

محمد باریکانی/ روزنامه‌نگار

آمارهای منتشرشده از میزان اقامت و بازدید گردشگران در سفرهای نوروزی مشخص کرده که سفرهای داخلی در نوروز 21درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.آمارهای وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد از 24 اسفند تا 11 فروردین 13‌میلیون و 327 هزار نفر در بخش‌های جاده‌ای، ریلی و هوایی جابه‌جا شده‌اند. همچنین براساس آماری که معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر در اختیار همشهری قرار داده است، تا پایان 12فروردین‌ماه 62میلیون و 807هزار و 469نفرشب اقامت در کشور ثبت شده است.
براساس همین آمار 99میلیون و 410هزار و 218بازدید از مراکز گردشگری نیز ثبت شده است. اما برخلاف پیش‌بینی‌ها نسبت به کاهش سفر گردشگران ایرانی به خارج از کشور به‌دلیل نوسان نرخ ارز و سوانح هوایی، آمارها بیانگر رشد 27.5درصدی خروج گردشگران ایرانی از طریق مرزهای زمینی و افزایش تا 5درصدی خروج گردشگران ایرانی از طریق ناوگان هوایی نسبت به سال گذشته است.


معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در گفت‌وگو با همشهری در ارتباط با چرایی افزایش گردشگران زمینی از کشور، گفت: بیشتر گردشگران خروجی از مرزها با استفاده از خودروی شخصی یا ناوگان حمل‌ونقل عمومی به کشورهای نزدیک و همسایه ایران همچون آذربایجان، ارمنستان و ترکیه سفر کرده‌اند.

 

 

استان‌های جذاب برای مسافر ان


براساس آمار اعلام شده از سوی محمد محب خدایی، معاون گردشگری و رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر، استان مازندران با 14میلیون و 251هزار و 651 اقامت و 10میلیون و 831هزار و 370بازدید از جاذبه‌های گردشگری رتبه نخست استان‌های گردشگرپذیر کشور را به ‌خود اختصاص داد.


محمدمحب خدایی گفت: استان‌های گیلان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان، فارس و خراسان رضوی به‌ترتیب ردیف دوم تا هفتم پربازدیدترین استان‌های کشور در نوروز را به‌خود اختصاص دادند.


استان خراسان رضوی که رتبه هفتم استان‌های پربازدید کشور را به‌خود اختصاص داده است، در نوروز امسال و در فاصله زمانی 27اسفندماه گذشته تا روز 12فروردین‌ماه 3میلیون و 258هزار و 111نفرشب اقامت گردشگران نوروزی را به ثبت رساند. این استان همچنین توانست 2میلیون و 613هزار و 138بازدید از جاذبه‌های گردشگری را از بین حدود 100میلیون بازدید از جاذبه‌های گردشگری کشور به‌خود اختصاص دهد.


معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور به استان‌های کمتر شناخته‌شده‌ای که امسال در محور گردشگری نوروزی قرار داشتند، اشاره کرد و گفت: استان چهارمحال و بختیاری امسال در مسیرهای کمتر شناخته‌شده گردشگری با ثبت 145هزار و 448 اقامت رتبه نخست گردشگرپذیری استان‌های کمتر شناخته‌شده را به‌خود اختصاص داد و پس از آن نیز استان‌های همدان، آذربایجان شرقی، کرمان، قم و اردبیل در ردیف دوم تا ششم استان‌های کمتر شناخته شده در جذب گردشگر قرار گرفتند.

 

 

2میلیون سفر دریایی در ایام تعطیلات سال نو


 معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از راه‌اندازی مسیر سفر دریایی با حداکثر مسافت ۲۵کیلومتری از اسکله بندرانزلی تا بندر کاسپین در سال۱۳۹۷ خبر داد و گفت: از ۲۵ اسفندماه سال گذشته تا سیزدهم فروردین‌ماه جاری، بیش از ۲میلیون سفر دریایی و ۲میلیون گردشگری دریایی انجام شده است.


به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، هادی حق‌شناس افزود: با توجه به اینکه سفرها و گردشگری‌های دریایی به میزان میلیونی صورت پذیرفته است شاهد افزایش اعتماد در بین مردم در این بخش‌ها هستیم و خدارا شکر می‌کنیم که تا این لحظه نیز حادثه‌ای رخ نداده است. به گفته حق‌شناس، مهم‌ترین اتفاقی که در سال‌جاری نسبت به سالیان قبل رخ داد توجه به بحث ایمنی تردد توسط سازمان بنادر و دریانوردی در مقوله سفر و گردشگری دریایی بود.


او گفت: موضوع شناورها و ترمینال‌های مسافری اتفاق جدیدی نبود و در سالیان قبل هم وجود داشت، اما مسئله جدید توجه ویژه به ایمنی ترددها در سال ۱۳۹۷ بود تا مردم متوجه شوند سازمانی نظارتی همچون سازمان بنادر و دریانوردی وجود دارد که ناظر بر مقوله گردشگری دریایی است و بر شناورهای دریایی و سفرهای دریایی نظارت می‌کند.

 

 

استقبال گردشگران از جزیره هرمز در نوروز


وی با اشاره به اینکه در سال ۹۷جزایر ایران مورد توجه گردشگران واقع شده است، تصریح کرد: جزیره هرمز یکی از نقاطی است که در نوروز مورد استقبال ویژه گردشگران قرار گرفته است و چندین برابر جمعیتش از آن بازدید کرده‌اندکه چنین اتفاقی می‌تواند رونق و آبادی جزایر ایران را در آینده به همراه داشته باشد. معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه کیفیت سفرهای دریایی و گردشگری دریایی از ابتدای سال‌جاری افزایش یافته است، افزود: این اتفاق با رعایت استانداردهای مختلف در سفرهای دریایی و گردشگری دریایی، رخ داد زیرا توجه به ایمنی و سلامت مردم در دستور کار قرار گرفته است.

 

 برخلاف پیش‌بینی‌ها نسبت به کاهش سفر گردشگران ایرانی به خارج از کشور به‌دلیل نوسان نرخ ارز و سوانح هوایی، آمارها بیانگر رشد 27.5درصدی خروج گردشگران ایرانی از طریق مرزهای زمینی و افزایش تا 5درصدی خروج گردشگران ایرانی از طریق ناوگان هوایی نسبت به سال گذشته است

این خبر را به اشتراک بگذارید