• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 30 تیر 1399
کد مطلب : 105364
+
-

متهم پرونده طبری در پاسخ به اتهام پرداخت رشوه 3میلیاردی به بازپرس پرونده:

رشوه نبود، حق‌الوکاله بود!

قضایی
رشوه نبود، حق‌الوکاله بود!

دوازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری، معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه و سایر متهمان روز گذشته به ریاست قاضی بابایی به‌صورت علنی برگزار شد. در این جلسه از دادگاه، متهم مهدی زاهدیان به درخواست قاضی به دفاع از خود در برابر اتهاماتش پرداخت. نام زاهدیان به‌عنوان واسطه پرداخت رشوه 3میلیارد تومانی از سوی متهم رسول دانیال‌زاده به متهم حمید علیزاده، بازپرس سابق شعبه15 کارکنان دولت مطرح است.
زاهدیان به‌عنوان متهم ردیف سیزدهم پرونده اکبر طبری به «فراهم‌نمودن موجبات جرم ارتشا‌ از طریق مذاکره و وجه بین دانیال‌زاده و علیزاده به مبلغ ۳۰میلیارد ریال» متهم است.
متهم زاهدیان روز گذشته، ضمن رد اتهامات مطرح‌شده در کیفرخواست درباره رابطه‌اش با دانیال‌زاده، گفت: وکیل دانیال‌زاده بودم. پس از تعیین حق‌الوکاله، او ۷میلیارد تومان برای هزینه‌های دادرسی و قانونی و ۳میلیارد تومان برای حق‌الوکاله به من پرداخت کرد. متهم در پاسخ به سؤال قاضی درباره مبلغ پرداخت‌شده به بازپرس سابق علیزاده، گفت: من پولی ندادم.
قاضی گفت: شما در چند مرحله اظهار کرده‌اید که پول به علیزاده داده‌اید. گفته‌اید 3میلیارد تومان به بازپرس علیزاده داده‌ام و این را در مواجهه حضوری اظهار داشته‌اید. گفته‌اید این مبلغ را در دو مرحله به‌صورت یورو پرداخت کرده‌اید؛ یک مرحله در شمال و یک مرحله در تهران این پول را داده‌اید.
یک سوی دیگر اتهامات زاهدیان، علیزاده به‌عنوان دریافت‌کننده رشوه است که تاکنون به اتهامات او رسیدگی نشده است. از اظهارات نماینده دادستان در جلسات پیشین دادگاه و کیفرخواست پرونده بر‌می‌آید که علیزاده از جایگاه خود برای تحریف پرونده‌های مرتبط با دانیال‌زاده و طبری و صدور قرارهای منع تعقیب برای آنها سوءاستفاده کرده است. نماینده دادستان پیش‌تر درباره نقش‌آفرینی بازپرس علیزاده در نادیده‌گرفتن اتهامات دانیال‌زاده در گزارش سازمان اطلاعات سپاه و صدور منع تعقیب برای او، گفته بود: در سال97 بازپرس پرونده یعنی حمید علیزاده که اکنون در این پرونده در جایگاه متهم است، استدلال می‌کند «در گزارش سازمان اطلاعات سپاه عنوان شده دانیال‌زاده اقدامات خود را با اتکا بر فریدون انجام داده، درحالی‌که سازمان اطلاعات سپاه چنین چیزی نگفته و اعلام کرده که دانیال‌زاده اقدامات دیگری را انجام داده است» و با همین فرض قرار موقوفی تعقیب درخصوص تسهیلات صادر شده است.

نوبت پاسخگویی بازپرس رشوه‌خوار
در دوازدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات طبری و متهمان دیگر، قاضی، اتهامات متهم قاسم‌زاده را به وی تفهیم کرد و گفت: «اتهام شما تأثیر‌دادن نفوذ اشخاص دولتی در تصمیمات قضایی و دریافت رشوه از آقایان حاج‌رضا و شریف نجار بالغ بر مبلغ ۲۸میلیارد ریال است، آیا این دو اتهام را قبول دارید؟» متهم این اتهامات را نپذیرفت‌ و در ادامه قاضی از متهم پرسید: شما به چه پرونده‌هایی رسیدگی می‌کردید؟ متهم پاسخ داد: بسیاری از پرونده‌ها به من ارجاع می‌شد. رئیس دادگاه سؤال کرد: موضوع شکایت در حدود صلاحیت شما نبوده است.
در ادامه نماینده دادستان درباره اتهامات متهمان توضیح داد: مهدی زاهدیان فردی است مازندرانی که همشهری قاسم‌زاده و علیزاده بوده و دوست صمیمی این دو نفر است. وی خطاب به متهم زاهدیان گفت: شما مشغول کار‌چاق‌کنی در قوه قضاییه بودید، ما از درونتان شما را کشف کردیم و فردی از درون شما را افشاگری کرد.
به گزارش همشهری، نام بازپرس بیژن قاسم‌زاده در پرونده طبری به‌عنوان متهم ردیف یازدهم مطرح است. اما شخصیت جنجالی او بیشتر به‌واسطه فیلترینگ تلگرام و نوع برخوردش با اهالی رسانه و فعالان سیاسی و مدنی و صدور قرارهای سنگین برای آنها شناخته می‌شود. تلگرام هم با حکم 2سال پیش او فیلتر شد. بازپرس سابق شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه به جهت مواجهه‌ای که با رسانه و اهالی رسانه داشت، شخصیتی شبیه به سعید مرتضوی داشت. یکی از کاربران توییتر همزمان با بازداشت قاسم‌زاده طی یادداشتی در این‌باره نوشت: «عجب سرنوشت عجیبی داشتند مرتضوی و قاسم‌زاده؛ اولی خواست ریشه مطبوعات را بکند و دومی به‌دنبال نابودی تلگرام بود و هدف هر دو مسدود‌کردن مسیر جریان آزاد اطلاع‌رسانی! از عجایب اینکه منزل پایانی هر دو هم مثل هم بود؛ زندان. بنا بر اعلام تسنیم، بازداشت او در راستای تصفیه قضات فاسد است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید