• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 30 تیر 1399
کد مطلب : 105348
+
-

دلم برای فوتبال تنگ شده است

قوچان‌نژاد: در هلند نمی‌خواستند ریسک کنند و لیگ را تعطیل کردند

دلم برای فوتبال تنگ شده است

محمد زارعی

هر‌گاه اسم رضا قوچان‌نژاد می‌آید، یک خاطره خوب در ذهن‌ها تداعی می‌شود؛ گل او به کره‌جنوبی در اولسان باعث شد ایران بعد از یک دوره غیبت دوباره به جام‌جهانی‌2014 برزیل صعود کند. او طی چند سال حضور در تیم ملی گل‌های حساسی به ثمر رساند. اما رضای فوتبال ما بعد از جام‌جهانی‌2018 روسیه یکباره از تیم ملی خداحافظی کرد تا فقط در تیم باشگاهی فوتبالش را ادامه دهد. او فصل قبل در تیم زووله هلند توپ می‌زد؛ لیگی که در نهایت به‌دلیل کرونا نیمه‌تمام ماند. گوچی بعد از قهرمانی با تیم سیدنی در لیگ استرالیا به زووله پیوست اما با وجود اینکه در هفته‌های اول حضور در زووله روزهای خوبی داشت و حتی در یک بازی پوکر کرد، اما یک جروبحث بین رضا و مربی تیم، او را تا هفته‌ها نیمکت‌نشین کرد. با قوچان‌نژاد درباره شرایط این روزها و اوضاع و احوال خودش به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

  با توجه به وضعیت کرونای کشور هلند تا چند هفته پیش تمرینات اختصاصی را زیرنظر مربی بدنساز زووله انجام می‌دادید. الان تمرینات را به چه صورت انجام می‌دهید؟ در کل تکلیف لیگ و تمرینات چه می‌شود؟
ما الان 3هفته است تمرینات را شروع کرده‌ایم. 3هفته کامل تیم و بچه‌ها با هم جمع شدیم و تمرینات شروع شده است. طبق برنامه بعد از این 3هفته تمرین، 2هفته تعطیل هستیم و بعد از این تعطیلی 6هفته وقت داریم تا فصل جدید را دوباره شروع کنیم.
  دلتان برای فوتبال تنگ نشده است؟
خیلی. دلم خیلی برای فوتبال تنگ شده است. مثل همه فوتبالیست‌هایی که الان نمی‌توانند بازی کنند، من هم دلم خیلی برای فوتبال تنگ شده، مخصوصا برای مسابقات رسمی.
  بعد از آنکه با تیم سیدنی استرالیا قهرمان شدی، به فوتبال هلند آمدی. در بازی اول هم در 28دقیقه 4گل زدی و خاطره خوبی به جا گذاشتی. فکر می‌کنی در سال پیش‌رو چه خاطره زیبایی رقم بزنی؟ حتما هدف‌گذاری‌های زیادی داری.
فصل پیش، فصل خوبی داشتم. خیلی نمره‌های خوبی هم گرفتم. در 13بازی توانستم 7گل بزنم. در هلند در لیست بازیکنانی که برای گل‌زدن به کمترین دقیقه نیاز داشتند، دوم شدم. این برای خودم خیلی مثبت بود. امسال هم ان‌شاءالله دوست دارم هر جا بازی کردم، گل‌های مهم و زیادی بزنم و فصل موفقی را سپری کنم.
  بیماری کرونا در سراسر جهان در همه حوزه‌ها و به‌ویژه فوتبال مشکلات زیادی ایجاد کرد. در این مورد صحبت کنید.
بله، همانطور که می‌دانید کرونا در کل دنیا خیلی‌خیلی اثرات منفی گذاشت ازجمله در فوتبال. اما کم‌کم همه‌‌چیز دارد دوباره راه می‌افتد. تمرینات باز شده و خیلی لیگ‌ها دوباره شروع شده‌اند.
  شما وقتی به لیگ هلند آمدی، خیلی خوب شروع کردی اما اختلافی که با مربی زووله پیدا کردی، شرایط را برایت سخت کرد. با این وضعیت، آینده‌ات در این باشگاه به چه شکل خواهد بود؟
آینده‌ام که دست خداست اما فعلا تمرکزم کاملا روی باشگاه زووله است. فعلا با باشگاه دیگری مذاکره نکرده‌ام و فکرم جای دیگری نیست غیر از همین باشگاه. باید فصل شروع شود و ببینیم اوضاع چگونه پیش خواهد رفت.
  در دوران کرونا یکی از عجیب‌ترین تصمیمات را هلندی‌ها گرفتند که لیگ را نیمه‌تمام گذاشتند. این موضوع باعث شد برخی تیم‌ها اعتراض کنند. با تصمیم فدراسیون هلند موافق بودی؟
به‌نظر من خیلی تصمیم درستی بود. در هلند نمی‌خواستند ریسک کنند، چون آمار کرونا خیلی زیادشده بود و پروتکل‌های بهداشتی خیلی کم رعایت می‌شد. اصلا هم مشخص نبود در آینده چه اتفاقی می‌افتد و به همین دلیل موافق تعطیلی لیگ بودم. انگلیس یا آلمان و اسپانیا اگر لیگ‌شان را ادامه دادند، به این دلیل بود که خیلی از سازوکارهای مالی و قرارداد با تلویزیون‌ها به هم می‌ریخت. این موضوع خیلی برایشان مهم بود و بدون بازی هیچ درآمدی نداشتند، اما هلند این مشکل را نداشت.
  در چند سال اخیر همیشه این شایعه وجود داشته که رضا قوچان‌نژاد به تیم‌های ایرانی خواهد پیوست. آیا واقعا ممکن است روزی در ایران به فوتبال ادامه بدهی؟ در ایران خیلی طرفدار داری که دوست دارند فوتبالت را در اینجا ببینند. خودت هم علاقه‌مند به این اتفاق هستی؟
در چند سال اخیر از ایران پیشنهادهای زیادی داشتم. حالا اسم تیم‌ها زیاد مهم نیست، اما در رسانه‌ها باشگاه‌های بزرگ ایران اسم من را آوردند. موقعیت‌های زیادی بود که بتوانم به ایران بیایم. اما هیچ‌وقت قسمت نشد و هیچ‌وقت زمان مناسبی برای این کار نبود. در مورد آینده هیچ‌چیز معلوم نیست. هنوز با باشگاه‌های ایرانی در تماس هستم ولی الان شرایط برای من خیلی سخت است که درباره آینده صحبت کنم. الان در اروپا قرارداد دارم و در این لحظه نمی‌توانم فکرش را بکنم. اما همانطور که گفتم با بچه‌های تیم‌ملی و باشگاه‌های ایرانی در تماس هستم و همیشه اتفاقات فوتبال ایران را دنبال می‌کنم. خدا بزرگ است، باید ببینیم در آینده چه می‌شود.
  نظرت در مورد انتخاب اسکوچیچ به‌عنوان سرمربی تیم ملی چیست؟ ضمن اینکه شرایط تیم ملی در مقدماتی جام‌جهانی‌2022 قطر سخت شده است.
برای تیم ملی آرزوی بهترین‌ها را می‌کنم. الان شرایط سخت است. تیم ملی در جدول مقدماتی جام جهانی در رده سوم است و بازی‌هایی که مانده را باید ببریم. آن هم در شرایطی که یک سرمربی جدید آمده است. شخصا اسکوچیچ را زیاد نمی‌شناسم و هیچ نظری درباره ایشان نمی‌توانم بدهم اما امیدوارم به تیم ملی و فوتبال ایران کمک کند.
  بعد از آمدن ویلموتس، ایشان از شما دعوت کرد که به تیم ملی برگردی ولی تمایلی نشان ندادی. اگر اسکوچیچ دعوت کند ممکن است به تیم‌ملی برگردی؟
الان هیچ‌چیز مشخص نیست. یکی از دلایلش همین بیماری کرونا‌ست که کل دنیا و دنیای فوتبال را بر هم ریخته است. برای همین تصمیمی نمی‌شود گرفت تا ببینیم خدا چه می‌خواهد.
  بعضی‌ها می‌گویند اگر قبل از خداحافظی از تیم‌ملی با کی‌روش مشورت می‌کردی، ممکن بود تو را از خداحافظی منصرف کند تا بجنگی و جایگاهت را در تیم‌ملی پس بگیری؛ مثل اتفاقی که برای سردار آزمون افتاد.
برای جام‌جهانی این موقعیتی که شما می‌گویید، وجود نداشت و بحث جنگیدن نبود. بحث این نبود که من نخواهم بجنگم یا نخواهم خودم را نشان دهم. من همیشه برای خودم و برای پیراهن تیم‌ملی جنگیده‌ام. من نمی‌دانم سردار با مربی تیم ملی چه صحبتی کرده است. اینها اصلا ربطی به من ندارد. اما در موضوع خودم و کی‌روش می‌توانم صحبت کنم. موضوع من هیچ ربطی به مسائل فنی نداشت. من این تصمیم را گرفتم چون اصلا اهل حاشیه نیستم و دوست نداشتم دیگر در این موضوعات به حاشیه بیفتم. من تمرکزم فقط روی فوتبال بود و دوست داشتم همیشه با فوتبال جلو بروم، اما متأسفانه در ایران اتفاقات دیگری هم می‌افتد. خیلی‌ها حاشیه زیاد دارند، خیلی‌ها صادق نیستند و همیشه با کارهای حاشیه‌ای سعی می‌کنند جلو بروند. من هم برای اینکه به حاشیه نیفتم، تصمیم گرفتم از تیم‌ملی خداحافظی کنم و تمرکزم را روی فوتبال باشگاهی بگذارم.
  علیرضا جهانبخش از فوتبال هلند به برایتون انگلیس رفت اما نتوانست آنجا بدرخشد. الان شنیده می‌شود تیمی مثل آژاکس او را می‌خواهد. به‌نظرت علیرضا جهانبخش چه کار کند؟ تو جای او بودی، به فوتبال هلند برمی‌گشتی؟
علیرضا یک پیشنهاد خوب از لیگ برتر انگلیس گرفت. مطمئنا هر‌کسی چنین موقعیتی داشت، همین تصمیم را می‌گرفت و به لیگ‌برتر انگلیس که یکی از معتبرترین لیگ‌های دنیاست، می‌رفت. البته جا افتادن در این لیگ سخت است. حالا دیگر تصمیمی است که خود علیرضا باید بگیرد. من نمی‌دانم چه پیشنهادهایی دارد اما الان شرایط سختی در انگلیس دارد و کم بازی می‌کند. امیدوارم به‌زودی برایش اتفاقات خوب بیفتد و یک تصمیم درست بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید