• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 30 تیر 1399
کد مطلب : 105308
+
-

نمایندگان در 53روز گذشته 230سؤال از وزرا را به جریان انداخته‌اند

ترافیک دولتی‌ها در مسیر بهارستان

مجلس
ترافیک دولتی‌ها در مسیر بهارستان


فرزانه آیینی ـ خبر‌نگار

53روز از روی کار آمدن مجلس یازدهم می‌گذرد و نمایندگان در این مدت 230سؤال از وزرا را به جریان انداخته‌اند؛ یعنی به‌طور متوسط هر روز مجلس 4وزیر را موظف به پاسخگویی به نمایندگان کرده‌ است. با توجه به اینکه وزارت صمت تنها وزارتخانه‌ای است که با سرپرست اداره می‌شود، می‌توان گفت این روزها 18وزیر دولت روزهای پر‌ترافیکی را در مسیر پاستور ‌و بهارستان طی می‌کنند، چراکه با توجه به عدد 230سؤال ارجاع‌شده به هیأت‌رئیسه مجلس و شمار وزرا، از هر وزیر به‌طور میانگین 12سؤال به جریان افتاده است.
امیر‌حسین قاضی‌زاده هاشمی دیروز در صحن علنی مجلس خبر داد که تاکنون ۲۳۰ سؤال به هیأت‌رئیسه واصل‌شده و همه به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع داده شده است.
محور عمده سؤالات نمایندگان گرانی و نابسامانی بازار و افزون‌شدن مشکلات معیشتی مردم است که عملکرد دولت را نشانه گرفته. ‌نمایندگان در حالی دولت را سیبل انتقاداتشان در بروز شرایط وی‍ژه اقتصادی کشور قرار داده‌اند که نقش تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تنگ‌شدن حلقه مراودات اقتصادی کشور با جامعه بین‌الملل فاکتور اصلی نا‌بسامانی‌های اخیر است و سهم اجرایی دولت در کنترل شرایط ناچیز‌تر از آن است که اینچنین آماج حملات مجلسی‌ها قرار گیرد.
پاسخ‌دهی وزرا به سؤالات مجلسی‌ها در کمیسیون‌های تخصصی درحالی است که تا همین 2هفته گذشته دولتمردان کابینه روحانی از وزرا گرفته تا معاونان و رئیس بانک مرکزی هم در صف ارائه گزارش از وضعیت کشور در حوزه‌های مربوطه‌شان به مجلس بودند و در نشست‌های علنی و غیر‌علنی مجلس به‌صورت ‌‌ویژه در مورد وظایف و کارنامه‌شان و برنامه‌هایشان به نمایندگان گزارش دادند.
در کنار گزارش‌های فرد به فرد وزرا به صحن علنی مجلس، در این مدت بیشتر وزرا در نشست‌های کمیسیون‌های تخصصی حاضر شده‌اند و به‌صورت وی‍ژه نیز از عملکرد و برنامه‌هایشان به نمایندگان گفته‌اند.
به‌نظر می‌رسد گرانی اخیر و افزایش مشکلات معیشتی مردم عاملی است که نمایندگان را نسبت به عملکرد دولت در حوزه اجرایی حساس کرده و آنها برای پاسخ به اعتراضات و گلایه‌های مردم در حوزه‌های انتخابیه‌شان به ناچار در مسیر سؤال و جواب‌ از دولتمردان بر‌آمده‌اند.
 مسیری که تا همین هفته گذشته دامن رئیس‌جمهوری در رأس دولت را گرفته بود و سبب به‌جریان افتادن طرح استیضاح او در مجلس شده بود؛ ‌طرحی که اگر توصیه مقام معظم رهبری همراهش نمی‌شد، نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم عزم جدی در استیضاح رئیس‌جمهور داشتند.  اگرچه مجلسی‌ها از استیضاح روحانی نهی شدند، اما همچنان طرح سؤال از روحانی را حق خود می‌دانند و با افزایش شمار طرح سؤال از روحانی درباره شرایط بروز‌یافته اقتصادی بر این امر اصرار می‌ورزند اما همزمان در بعد نظارتی‌شان از اهرم‌های دیگر‌شان برای پاسخگو‌کردن دولت درباره شرایط این روزهای کشور نیز غافل نشده‌اند و خواستار پاسخگویی دولت از عملکردش به مجلس براساس قانون هستند.

مرداد‌ماه فصل گزارش دولتی‌هاست
 در همین راستا هم بود که دیروز محمدرضا صباغیان نیز در تذکری شفاهی با استناد به ماده‌۲۳۵ آیین‌نامه داخلی مجلس در جریان جلسه علنی مجلس، گفت: براساس ماده‌۲۳۵ آیین‌نامه داخلی مجلس رئیس‌جمهور و وزرا موظف هستند در مرداد‌ماه هر سال عملکرد خود را درخصوص برنامه‌هایی که در زمان تشکیل دولت و اخذ رأی اعتماد وزرا از مجلس ارائه شده است، به نمایندگان گزارش دهند.
او ادامه داد: براساس این ماده وزرا و رئیس‌جمهور با حضور در مجلس گزارشی از عملکرد سال گذشته خود و برنامه‌هایی که برای سال آینده دارند، به مجلس ارائه می‌کنند. امروز دغدغه همه مردم بحث معیشت است و سؤال عده‌ای از نمایندگان از رئیس‌جمهور نیز به مسئله معیشت بر‌می‌گردد. نماینده بافق و مهریز درمجلس خطاب به رئیس جلسه بیان کرد: مردادماه در پیش است، بنابراین، این قانون را اجرا کنید تا پاسخ مردم و نمایندگان مجلس درباره دغدغه‌های معیشتی داده شود، زیرا مردم واقعا مشکل دارند و ما مسئولان هم تنها درصدی از این مشکلات مردم را درک می‌کنیم، ما حتی تاب خواندن برخی پیام‌های مردم را نداریم.

مأموریت قالیباف به معاون پارلمانی دولت 
به‌دنبال سخنان صباغیان، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: این قانون که به اصلاح آیین‌نامه مجلس بازمی‌گردد، در مجلس تصویب شده و البته اشکالاتی به آن وارد بود که در شورای حل اختلاف سران قوا نیز مطرح و به مجلس نیز ابلاغ شد، اما اینکه مجلس براساس وظایف قانونی خود عمل کند، امری صحیح است و وزرا با گزارش عملکرد سالانه خود به نمایندگان می‌توانند در حل مشکلات مؤثر باشند و نمایندگان نیز می‌توانند به نقش نظارتی خود عمل کنند. ان‌شاءالله هماهنگی‌های لازم صورت بگیرد تا وزرا در صحن یا در کمیسیون‌ها به نمایندگان گزارش دهند.
وی ادامه داد: حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در جلسه علنی حضور دارند و هماهنگ کنند تا وزرا برای حضور در صحن یا کمیسیون‌ها برنامه‌ای را قرار دهند تا بعد از ارائه گزارش خود در 2‌ماه گذشته، در‌ ماه‌های آینده هم گزارش‌های مربوط به عملکرد خود را به نمایندگان ارائه کنند تا مشکلات موجود شناسایی شوند.
رئیس مجلس تأکید کرد: مجلس براساس وظایف قانونی خود موضوع ارائه گزارش عملکرد سالانه دولت را پیگیری می‌کند. براساس قانون این مهم‌ترین نشست نظارتی است.

چرا سؤالات در دستور قرار نمی‌گیرد
 پیگیری گزارش عملکرد سالانه دولت اما تنها خواسته مجلسی‌ها از پاسخگویی دولتمردان نبود؛ در تذکری دیگر محمدحسن آصفری با استناد به ماده‌۲۰۷ آیین‌نامه داخلی مجلس، بیان کرد: براساس این ماده هر کدام از نمایندگان می‌توانند درخصوص مسائل داخلی و خارجی از وزرا سؤال بپرسند. امروز ارزش پول ملی کشور آنقدر کاهش یافته ‌که اگر پول خرد را کیلویی بفروشیم، ارزشش از پول واقعی بیشتر می‌شود.
وی ادامه داد: نزدیک به یک ‌ماه است که از وزیر اقتصاد درخصوص علت کاهش ارزش پول ملی سؤال کردم و درخصوص مسائل مربوط به حوزه تولید و کشاورزی نیز سایر نمایندگان سؤالاتی را از وزرا طرح کردند.
نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در ادامه تصریح کرد: چرا هیأت‌رئیسه سؤالات را در دستور کار قرار نمی‌دهد؟ سؤالات باید به‌طور فوری به کمیسیون مربوطه ارجاع شود و کمیسیون ظرف 2هفته با حضور وزیر به سؤال رسیدگی کند. امروز مردم سؤال دارند که علت کاهش ارزش پول ملی چیست؟ روغن ۵ کیلویی در بازار با قیمت ۵۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد. یک نفر باید پاسخگو باشد.
در پی اعتراض آصفری؛ امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نایب‌رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به تذکر وی بیان کرد: تاکنون ۲۳۰‌سؤال به هیأت‌رئیسه واصل شده و همه به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع داده شده است. هیأت‌رئیسه کمیسیون‌ها باید جلسه تشکیل داده و گزارش کمیسیون را به صحن تحویل دهند. تاکنون گزارشی درخصوص سؤال از وزرا از سوی کمیسیون به هیأت‌رئیسه تحویل داده نشده است.
در کنار سؤالات پرشمار نمایندگان از وزرا، نقد عملکرد دولت در حوزه اقتصادی و تنظیم بازار محور مشترک موضع‌گیری نمایندگان در نطق‌ها، تذکرات شفاهی و کتبی‌شان است و همگی با تأکید بر اینکه باید پاسخگوی مردم باشیم، دولت را عامل شرایط بروز‌یافته معرفی می‌کنند؛ بدون اینکه راهکاری برای خروج از بحران یا مدیریت شرایط داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید