• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 30 تیر 1399
کد مطلب : 105303
+
-

حسن‌آباد مثل ناوونای رم

نگاه
حسن‌آباد مثل ناوونای رم


حسن خلیل‌آبادی؛  عضو شورای شهر تهران

میدان حسن‌آباد یکی از نفیس‌ترین میدان‌های تهران است که شباهتش با میدان‌های بزرگ اروپا، آن را در وضعیت خاصی قرار می‌دهد. این میدان شباهتی به میدان معروف ایتالیا بنام «ناوونا» به‌عنوان یکی از معروف‌ترین و زیباترین میدان‌های شهر رم دارد که در آن رستوران‌های متعدد، هنرمندان و نوازندگان خیابانی و... حضورشان جالب است و نقاشان نیز با کشیدن پرتره در میدان، مردم را سرگرم می‌کنند. همین باعث می‌شود هرساله میلیون‌ها گردشگر در میدان دور هم جمع ‌شوند تا جاذبه‌های آن ‌را تماشا کنند؛ یا حین صرف غذا، از منظره‌ دیدنی فواره‌هایش لذت ببرند. 
باید گفت میدان حسن‌آباد هم اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی که معماران ایرانی به کشورهای اروپایی سفر می‌کردند، تحث تأثیر معماری اروپایی، شکل گرفته و همزمان 8گنبد در آن ساخته شده و در دهه70 نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. بعد از وقوع آتش‌سوزی سال گذشته در میدان حسن‌آباد، کار طراحی و مرمت آن در حال تصمیم‌گیری نهایی است و بعد وارد فاز اجرایی خواهد شد. نکته قابل توجه این است در میدان یک بانک ملی در بک‌گراند آن وجود دارد که در مرحله اجرای طراحی و مرمت، می‌تواند با سایر ساختمان‌های میدان همسان‌سازی‌ شود.
به علاوه نخستین ایستگاه آتش‌نشانی تهران نیز در این میدان هنوز فعال است که به‌نظر می‌رسد اکنون رسالت مهمی برای حفظ میدان دارد، چون بخش‌های زیادی از میدان، انبار مغازه‌های تجاری اطراف میدان شده است. برای همین ایستگاه آتش‌نشانی باید به‌طور مرتب وضعیت ایمنی میدان را رصد کند تا از مواردی که در میدان ایجاد خطر آتش‌سوزی مجدد می‌کند، پیشگیری کند. البته این مشکل در تمام ساختمان‌های تهران وجود دارد. ولی در این خصوص حفاظت از ابنیه تاریخی بسیار مورد اهمیت است. در این زمینه توصیه‌نامه‌ای هم به ایستگاه آتش‌نشانی خواهیم داد. همچنین مشاغلی هم مانند ابزار، یراق‌فروشی و... در اطراف میدان است که مناسبتی با فضای تاریخی میدان ندارند. 
این مشاغل می‌توانند متناسب با وجه میدان، تغییر کاربری بدهند و در آنها توجه بیشتری به مشاغل فرهنگی و هنری و صنوفی شود که همخوانی با نماد میراثی میدان دارند. مغازه‌های میدان حسن‌آباد می‌توانند به پاتوق‌های فرهنگی و هنری مانند کافه‌ها، کتابخانه‌ها، سالن‌های تئاتر، نمایشگاه‌ها و... تبدیل شوند. به این صورت این میدان یکی از بزرگ‌ترین پلازاهای تهران خواهد شد که برای مردم و توریست‌ها جاذبه فراوانی خواهد داشت. ما می‌توانیم از مغازه‌داران با اعطای تسهیلات و امتیاز بخواهیم در جای دیگری که درنظر گرفته می‌شود، به فعالیت صنف خود بپردازند. در این زمینه شهرداری منطقه و سازمان زیباسازی باید وارد عمل شوند و با ایجاد چند نمونه تبدیل مغازه‌های تجاری به پاتوق‌های فرهنگی و هنری کار را آغاز کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید