• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 30 تیر 1399
کد مطلب : 105302
+
-

مصونیت جمعی جواب نمی‌دهد

یادداشت
مصونیت جمعی جواب نمی‌دهد


مینو محرز‌؛ عضو کمیته کشوری ستاد مبارزه با کرونا

تعداد مبتلایان به بیماری کووید-19بسیار افزایش یافته است و متأسفانه تهران و تعدادی از شهرستان‌های کشور با شیب تند، وارد موج دوم شیوع این بیماری شده‌اند. علت اصلی این وضعیت در درجه اول به سیاست‌های دولت برمی‌گردد. برداشتن زودهنگام محدودیت‌ها و بازگشایی اماکن عمومی باعث حضور مردم در سطح جامعه و افزایش تردد شد. در مرحله بعد، خود مردم نقش داشتند. اگر قبلاً از خانواده‌ای، یک نفر دچار بیماری می‌شد، امروز ما شاهد ابتلا و مراجعه همه اعضای یک خانواده‌ به مراکز درمانی هستیم که آنهم ناشی از حضورشان در مراسم عروسی، عزا و مهمانی‌های خانوادگی و بزرگ است.
واقعیت این است که آمار ابتلا به‌طور بسیار نگران‌کننده‌ای بالا رفته است و وقتی تعداد ابتلا بالا باشد، تعداد بیماران بدحال که نیازمند بستری‌شدن هستند هم بالا می‌رود و نسبت به آمار بالای جامعه مبتلا، میزان مرگ‌ومیر نیز بالا می‌رود. اگر پرسیده شود که چرا آمار قربانیان کووید-19در کشور افزایش یافته است، دلیلش افزایش میزان ابتلا‌ست. با برداشتن محدودیت‌ها و بی‌توجهی مردم، ما باز به نقطه اول برگشتیم و وقتی تعداد مبتلایان چندصدبرابر و به سرعت هم بر آن افزوده شود، طبیعتاً تعداد قربانیان کووید-19 نیز افزایش خواهد یافت. همچنان نکته امیدوارکننده‌ای که وجود دارد، آن است که تعداد افرادی که نیازمند بستری می‌شوند، 20درصد مبتلایان است و تعداد کسانی که حالشان وخیم می‌شود، 5درصد است.
نکته دیگری که در افزایش آمار مبتلایان اثرگذار است، آنکه مطالعات جهانی نشان داده است ویروس کووید-19جهش یافته است و قدرت سرایت و آلودگی‌اش بسیار بیشتر شده است. پیش‌تر اگر یک فرد مبتلا بدون ماسک در جمعی 10نفری قرار می‌گرفت، احتمال ابتلای 5 نفر وجود داشت، امروز احتمال ابتلای هر 10نفر هم وجود دارد.این موضوع در افزایش تعداد مبتلایان بسیار تأثیر داشته است.
همه‌گیری و مصونیت جمعی فایده‌ای ندارد. الان ثابت شده‌است که این ایده که در ابتدای شیوع بیماری مطرح شده بود، اثر بخش نیست و با موارد متعددی نقض شده است. در سراسر جهان گزارش‌هایی به‌دست آمده که تعدادی از افراد به‌رغم اینکه در گذشته مبتلا شده‌بودند، دوباره مبتلا شده‌اند. یعنی آنتی‌بادی بعد از مدتی در بدن افراد از بین می‌رود. هم‌اکنون در ستاد مقابله با کرونا به ایده ایمنی‌جمعی اعتقاد ندارند. به همین دلیل اصل اول این است که همه باید از ابتلا به پیشگیری کنیم. در انگلیس هم اوایل شیوع کرونا به‌دنبال ایده ایمنی جمعی رفتند اما این ایده با شکست مواجه شد، در ایران دولت هم هیچ‌وقت این ایده را دنبال نکرده‌است. در این میان اینکه گفته ‌شود که ما در شرایط تحریم هستیم و از امکانات درمانی و دارویی مناسب برخوردار نیستیم و همین موضوع آمار قربانیان را بالا برده است، به هیچ وجه درست نیست. هنوز هیچ داروی اختصاصی برای درمان کووید-19 وجود ندارد. ما در پروژه عظیم مطالعه داروی این بیماری با سازمان بهداشت جهانی در حال همکاری هستیم و داروهای تأییدشده روی 1500بیمار تست می‌شود. اما هنوز داروی انتخابی وجود ندارد. از مردم خواهش می‌کنیم که فریب سوداگران راه‌یافته به عرصه دارو و تبلیغات را نخورند. مواد اولیه تمام داروهایی که تاکنون تأیید شده است، در کشور وجود دارد و در زمینه تولید دارو مشکلی نداشته و نخواهیم داشت. به مردم اطمینان می‌دهیم که تمام مراحل درمان بیماران، طبق دستورالعمل‌های کمیته علمی وزارت بهداشت انجام می‌شود و اگر دارویی تجویز شود، خود بیمارستان‌ها آن را در اختیار آنها قرار خواهند داد.
توصیه اکید این است که محدودیت‌های تردد و بازگشایی اماکن عمومی برقرار شود و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ازجمله استفاده درست از ماسک اجباری شود. باید برای آنهایی که از حق سلامتی خود می‌گذرند و با بی‌ملاحظگی، خود را در معرض ابتلا قرار می‌دهند، جریمه تعیین شود تا دیگران مبتلا نشوند. استفاده از ماسک در پیشگیری و کنترل ویروس کووید-19بسیار مؤثر است. نیازی به خرید و استفاده از ماسک‌های گران که بعد از چند ساعت کارایی ندارند، نیست. واقعاً با یک ماسک پارچه‌ای دولایه دست‌دوز، البته به این شرط که بینی و دهان کاملاً را بپوشاند، و با رعایت فاصله فیزیکی می‌توان این بیماری را کنترل کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید