• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 29 تیر 1399
کد مطلب : 105264
+
-

سایه‌هایی بر پنجره

سایه‌هایی بر پنجره


سایه‌هایی بر پنجره رمانی است نوشته«‌غائب طعمه فرمان» که موسی اسوار آن را به فارسی برگردانده و از سوی نشر هرمس منتشر شده است.
وقایع رمان به دوره‌ای بغرنج از تاریخ معاصر عراق ناظر است؛ دهه شصت از قرن گذشته و دقیقاً پس از 1963سال وقوع نخستین کودتای خونین بعثی‌ها و ناکام ماندن حرکت انقلابی 1958.دگرگونی‌ها و تحولاتی که به لحاظ سیاسی و اجتماعی و فرهنگی در آن سال‌ها رخ داده بود در این رمان سایه انداخته است. غائب طعمه فرمان، در این رمان، از عادت دیرینه خود در پرداختن به جامعه بغدادی عدول نکرده است. او در این رمان به زندگی خانواده‌ای بغدادی و ماجراهای آن در پی واقعه‌ای که به تراژدی خانواده مبدل می‌شود، می‌پردازد. عبدالرحمن منیف، نویسنده درباره این رمان نوشته است: «گمان نکنم هیچ نویسنده‌ عراقی درباره موطن خود به مانند غائب طعمه فرمان نوشته باشد؛ درباره آن در همه فصول و همه گاه. و اگر بخواهیم با اواخر دهه چهل و با دهه پنجاه میلادی آشنا شویم، چه بسا ناگزیر خواهیم بود به آثار او رجوع کنیم.» غَسّان کنَفانی، نویسنده هم درباره او گفته است: «‌غائب طُعمه فرمان از بهترین کسانی است که امروز قلم به‌دست دارند. غائب طُعمه فرمان تقریباً یگانه نویسنده عراقی است که شخصیت‌ها و وقایع را به طرزی واقعی در رمان‌های خود می‌نشاند. رمان او از کف‌زندگی مردم با همه رویدادها و حوادث و مناسبات و جزئیات و صحنه‌های آن برمی‌خیزد و شکل می‌گیرد و انگار نثر روزمره زندگی را که تکراری و مأنوس می‌نماید به سطح حماسه و تاریخ، یعنی سطح کلّیت، فرا می‌بَرد.»
هادی العَلَوی، متفکر و نویسنده هم درباره او نوشته است: «غائب طُعمه فرمان فصل گمشده از تاریخ ادبیات عراق را نوشته است و این کار بی‌هیاهو صورت گرفته است، زیرا او از کوس و طبل نواختن بیزار بود و از هیاهوی محافل دوری می‌کرد و به بزرگداشت و ارزیابی بی‌اعتنا بود. جایزه او همین بود که رمانی بنویسد که مردم بخوانند. یگانه دغدغه او این بود که ارتباطش با خوانندگانش برقرار باشد. خوانندگان او خود جایزه و نشانِ اویند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید