• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 29 تیر 1399
کد مطلب : 105262
+
-

آثار درخور ایرج جهانشاهی

محمود برآبادی
 نویسنده کتاب‌های کودکان

اوایل دهه60 بود که 3 جلد کتاب در اندازه خشتی به بازار آمد. زیر نام نویسنده در روی جلد نوشته شده بود: بازپرداخت ایرج جهانشاهی. این 3 کتاب در آن سال‌ها که کتاب‌های تصویری کم بود، خیلی زود گل کرد و اکنون که بیش از 20 بار تجدید چاپ شده نشان می‌دهدکه جای چنین کتاب‌هایی خالی بوده است. جهانشاهی براساس کاریکاتورهای دنباله‌دار از اریش ازر، نویسنده گمنام آلمانی داستان‌های کوتاهی خلق کرد که شیرین و خواندنی بودند و بچه‌ها با این دو شخصیت که یکی پدری سبیلو، کمی عجیب و غیرمتعارف و دومی پسری لاغر، زبل و سمج بود، خیلی خوب ارتباط پیدا می‌کردند.
ایرج جهانشاهی سال1305 به ‌دنیا آمد و در سال70 از دنیا رفت. او کارهای فراوانی برای کودکان کشورمان انجام داده است. او نویسنده، مترجم، ویراستار و از پایه‌گذاران ساده‌نویسی برای کودکان بود. جهانشاهی که کار خود را با آموزگاری و روزنامه‌نگاری برای کودکان و نوجوانان آغاز کرده بود، مدیریت انتشار مجله‌های پیک را برعهده داشت. مجله‌هایی که پیش از انقلاب برای دانش‌آموزان منتشر می‌شد و بعد از انقلاب با نام رشد ادامه یافت.
مجله‌های پیک، خوب طراحی و تنظیم شده بودند و جمعی از نویسندگان، شاعران و ویراستاران صاحب‌نام با آنها همکاری می‌کردند و منهای چند صفحه مطالب سفارشی در هر شماره، فوق‌العاده ارزشمند بودند و می‌توان گفت اغلب نویسندگان، شاعران و روزنامه‌نگاران حوزه کتاب کودک فعلی از خوانندگان و تأثیرپذیران این مجلات هستند.
کار بزرگ دیگر جهانشاهی، سرپرستی شورای ویراستاری فرهنگنامه کودک و نوجوان در شورای کتاب کودک و کار دیگرش مجموعه «نگاهی به ‌تاریخ علم» نوشته ایزاک آسیموف بود که این کتاب‌ها هم در نوع خود بی‌نظیر است. عمر نسبتا کوتاه جهانشاهی به او مجال نداد کارهای بسیاری را که در دست داشت به انجام برساند، اما همان مقدار هم که انجام شده درخور ستایش است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :