• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 29 تیر 1399
کد مطلب : 105259
+
-

پاییز فاجعه‌بار، پیش روی جمهوریخواهان

پاییز فاجعه‌بار، پیش روی جمهوریخواهان


کمتر از 4ماه به انتخابات پاییز 2020 مانده، اما از همین حالا می‌توان نشانه‌های زیادی این‌سو و آن‌سو دید که نشان می‌دهند جمهوریخواهان به سمت یک فاجعه پیش می‌روند و باید خود را برای بدترین سناریوهای ممکن آماده کنند.
نه‌تنها نظرسنجی‌ها درباره انتخابات ریاست‌جمهوری به نفع جو بایدن نامزد دمکرات‌هاست، که فضای جامعه هم به‌شدت به ضرر دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان در انتخابات است. همه‌گیری کرونا، آزمون سخت و یکباره‌ای بوده که ترامپ، کاملا در آن سرشکسته شده و همین باعث شده در نظرسنجی‌ها شرایط بسیار تلخی را تجربه کند. جنبش مدنی اعتراضی در پی قتل جورج فلوید توسط پلیس آمریکا هم کاملا به نفع دمکرات‌ها و ضرر جمهوریخواهان بوده است؛ قربانی‌شدن یک سیاهپوست دیگر در سیستم ناعادلانه پلیس آمریکا، لیبرال‌ها را فعال‌تر کرده و پیامد هفته‌ها ناآرامی و اعتراض مدنی در آمریکا، براساس نظرسنجی‌ها، مشارکت قاطعانه‌تر و بیشتر لیبرال‌ها در انتخابات خواهد بود. نیازی به گفتن نیست که انتخاب آنها، بایدن و دمکرات‌ها خواهد بود نه ترامپ و محافظه‌کاران جمهوریخواه. به گزارش سی‌ان‌ان، چند نشانه مشخص زنگ خطر را برای جمهوریخواهان به صدا درآورده و با استناد به آنها می‌توان پیش‌بینی کرد که فاجعه‌ای بزرگ برای آنها در راه است.

نظرسنجی‌ها 
رضایتمندی از ترامپ در مدیریت همه‌گیری کرونا همچنان در حال سقوط آزاد است. در نظرسنجی واشنگتن‌پست و ای‌بی‌سی‌نیوز، تنها 38درصد از سؤال‌شوندگان از عملکرد ترامپ در ماجرای همه‌گیری کرونا رضایت داشتند درحالی‌که 60درصد ‌معتقد‌ بودند که او عملکرد درستی نداشته است. در ‌ماه مارس، میزان رضایتمندی از ترامپ در همین مورد 51درصد بود و تنها 45درصد در همان نظرسنجی از عملکرد او رضایت نداشتند. همزمان با نارضایتی مردم از ترامپ، افراد بیشتری به بایدن متمایل شده‌اند. در 2 نظرسنجی جدید در سطح ملی، او با 15و 11درصد اختلاف جلوتر از ترامپ قرار دارد.

تعلق حزبی
از نظر تمایل مردم به احزاب اصلی در آمریکا، دمکرات‌ها با فاصله از جمهوریخواهان پیش هستند. در نظرسنجی اخیر گالوپ، 50درصد آمریکایی‌ها خود را دمکرات یا متمایل به آنها معرفی کرده‌اند درحالی‌که تنها 39درصد خود را جمهوریخواه یا متمایل به آنها معرفی کرده‌اند. این نظرسنجی، تغییری بزرگ از ژانویه (ابتدای زمستان) تا حالا را نشان می‌دهد؛ زمانی که از نظر تعلق حزبی جمهوریخواهان در شرایط بهتری قرار داشتند و 47به 45 از دمکرات‌ها پیش بودند. حتی نسبت به‌ماه مه (میانه بهار) هم شرایط تغییر بزرگی داشته است. در نظرسنجی بهار، دمکرات‌ها تنها با 3درصد اختلاف نسبت به جمهوریخواهان پیش بودند. این تغییر، نشانه‌ای از تمایل آرای خاموش به سمت دمکرات‌هاست. پیش‌تر نظرسنجی‌ها مشخص کرده که در انتخابات پاییز، این آرا نقشی تعیین‌کننده خواهند داشت و تمایل بسیار زیاد آنها به سود دمکرات‌ها، در انتخابات ریاست‌جمهوری، کنگره و فرمانداران می‌تواند فاجعه‌ای بزرگ برای جمهوریخواهان رقم بزند.

جمع‌آوری کمک‌های مالی 
جمهوریخواهان در زمینه جمع‌آوری کمک‌های مالی مردمی، حتی به دمکرات‌ها نزدیک هم نیستند. آنطور که وال‌استریت ژورنال گزارش داده، ‌نامزدهای دمکرات در 11حوزه انتخاباتی با رقابت فشرده در سراسر کشور، 67.3میلیون دلار کمک مردمی جمع‌آوری کرده‌اند؛ این رقم 21میلیون دلار بیشتر از تمام پولی است که جمهوریخواهان به‌دست آورده‌اند. در انتخابات مجلس نمایندگان هم ماجرا همین است؛ دمکرات‌ها در دومین فصل سال2020 بیش از 457میلیون دلار کمک جمع‌آوری کرده‌اند درحالی‌که در همین دوره، نامزدهای جمهوریخواه تنها 365میلیون دلار کمک مالی دریافت کرده‌اند.
این تفاوت فاحش، از دید تحلیلگران سیاسی پنهان نمانده و روز جمعه، مؤسسه کوک که به‌صورت مستقل و غیرحزبی درباره انتخابات تحقیق می‌کند، در گزارشی نتیجه 20 رقابت سنگین حزبی را به نفع دمکرات‌ها پیش‌بینی کرد. در بخشی از «گزارش سیاسی کوک» آمده است: «جمهوریخواهان کارزار انتخاباتی خود را با امیدواری زیاد برای به‌دست‌گرفتن کنترل 18کرسی با هدف کسب اکثریت مجلس شروع کردند. اما حالا به سختی تلاش می‌کنند تا جلوی تکرار اتفاق سال‌2008 را بگیرد؛ یعنی وقتی که نه‌تنها ریاست مجلس را از دست دادند، که کرسی‌های بیشتری را هم به رقیب خود واگذار کردند. آنها 2سال قبل از آن 30کرسی را از دست داده بودند. این بار هم به‌نظر می‌رسد که دمکرات‌ها این فرصت را دارند که کرسی‌های زیادی را از جمهوریخواهان بگیرند.» در سنا هم پیش‌بینی‌ها همینقدر تند و به ضرر جمهوریخواهان است. ناتان گونسالس، سردبیر اینساید الکشن (نشریه تحلیلی و مستقل انتخابات آمریکا) هفته پیش نوشته بود: «مسئله انتخابات سنا چند ماهی است که مطرح بوده اما شانس دمکرات‌ها برای گرفتن اکثریت آن در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. آنها برای این کار به 4کرسی دیگر نیاز دارند. یک حالت دیگر برای اینکه اکثریت به آنها برسد این است که 3کرسی دیگر بگیرند و برنده رقابت کاخ سفید هم باشند. از آنجا که بایدن برتری مشخصی نسبت به ترامپ در رقابت ریاست‌جمهوری دارد، شانس اینکه اکثریت به دمکرات‌ها برسد، بسیار بیشتر از این است که در دست جمهوریخواهان باقی بماند.»
در انتخابات ریاست‌جمهوری، اوضاع جمهوریخواهان از کنگره بسیار بدتر است. کوک در گزارش خود 279رأی الکترال برای بایدن درنظر گرفته درحالی‌که تنها 188رأی الکترال برای ترامپ پیش‌بینی شده است. دلیل این پیش‌بینی‌ها تغییر تمایلات سیاسی در برخی از ایالت‌ها‌ به‌صورت سنتی طرفدار جمهوریخواه است. هفته گذشته دانشگاه ویرجینیا پیش‌بینی کرد که چند ایالت که به‌صورت سنتی پایگاه قدرت جمهوریخواهان به شمار می‌روند - آلاسکا، ایندیانا، کانزاس، میسوری، مونتانا، کارولینای جنوبی و یوتا- از خانه امن جمهوریخواهان به «ایالت‌های احتمالا جمهوریخواه» در انتخابات تبدیل خواهند شد و بایدن و ترامپ رقابت سنگینی برای کسب آرای آنها با هم خواهند داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید