• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 29 تیر 1399
کد مطلب : 105256
+
-

کتابخوانی با ماشین

اولین جشنواره کتاب «درایو- این» در بریتانیا برگزار می‌شود

کتابخوانی با ماشین

شیوع ویروس کرونا سبب لغو بسیاری از رویدادهای فرهنگی در سال‌جاری و برگزاری آنلاین آنها شده است. برخی دیگر از رویدادها اما با انجام تغییراتی همچنان برگزار می‌شوند. به گزارش گاردین، در شهر «دوون» بریتانیا مسئولان برگزاری جشنواره کتاب «اپلدور» به‌منظور برگزاری این فستیوال فرهنگی ابتکار عمل به خرج داده‌ و اعلام کرده‌اند که این جشنواره در سال2020 به‌صورت «درایو- این» برپا خواهد شد. حاضران در جشنواره کتاب «اپلدور» قادر خواهند بود با خودروهای خود در خارج از محوطه محل برگزاری این جشنواره حضور یابند و با روشن‌کردن چراغ خودروهای خود و با گوش فرادادن از طریق رادیو به مراحل این فستیوال و پرسش و پاسخ‌ها در این جشنواره مشارکت داشته باشند.

ایده‌ای جدید
جشنواره کتاب «اپلدور» از سال2006 همه‌ساله برگزار شده است. در سال‌جاری اما مسئولان برگزاری این جشنواره به این نتیجه رسیده‌اند که با تداوم شیوع ویروس کرونا نخواهند توانست این فستیوال را طبق روال معمول برگزار کنند و تنها راه برگزاری این فستیوال رعایت پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با ویروس کرونا و فاصله‌گذاری اجتماعی است. تا پیش از این تمام جشنواره‌های کتاب بریتانیا در سال‌جاری، نظیر جشنواره کتاب «هی» و فستیوال کتاب «ویگتون» به‌دلیل شیوع ویروس کووید- 19، تمام برنامه‌های حضوری خود را لغو کرده و به‌صورت آنلاین برگزار شده‌اند. اما مسئولان برگزاری فستیوال «اپلدور» تصمیم گرفتند همچنان این جشنواره را به‌صورت حضوری با به کار‌گیری راه‌حلی خلاقانه برگزار کنند.

نخستین جشنواره «درایو – این» کتاب
این ایده که به گفته مدیر جشنواره «اپلدور» با تفکر و تعمق و بررسی‌های زیاد به بار نشست، برگزاری جشنواره به‌صورت «درایو- این» بود. «آن جابی» مدیر جشنواره کتاب «اپلدور» در این‌باره به گاردین، گفت: ما مدتی به انتظار نشستیم تا ببینیم شرایط چگونه می‌شود و امیدوار بودیم بتوانیم مانند سال‌های گذشته جشنواره را با حضور مردم برگزار کنیم، اما هرچه زمان جلوتر رفت، برایمان مسجل شد که نخواهیم توانست سالن‌های محل برگزاری جشنواره را به‌دلیل شیوع کرونا رزرو کنیم. مردم نیز نگران آن بودند که آیا ناگزیر خواهند بود با رعایت قواعد فاصله‌گذاری اجتماعی به این جشنواره بروند یا خیر؟ پس از مدتی تفکر و خواندن مطالبی پیرامون سینماهای «درایو – این» و جشنواره‌های کمدی «درایو – این» به این نتیجه رسیدیم که خواهیم توانست ایده جشنواره کتاب «درایو- این» را نیز به اجرا بگذاریم. البته ما تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام دادیم و مطمئن شدیم که مردم واقعا از نظر بهداشتی در خودروهای خود ایمن خواهند بود.

شیوه برگزاری
البته علاقه‌مندان به کتاب، در جشنواره «اپلدور» که قرار است از 18 تا 26 سپتامبر 2020 (28شهریور تا 5مهر 1399) در «دوون» برگزار شود، نخواهند توانست مطابق معمول از نویسندگان محبوب خود، به‌طور مستقیم درباره جزئیات کتاب‌هایشان سؤال کنند. در عوض حاضران در جشنواره کتاب «اپلدور» که نخستین جشنواره کتاب بریتانیا خواهد بود که به‌صورت «درایو – این» برگزار می‌شود، قادر خواهند بود سؤال‌های خود را همراه با مشخصات خودروی خویش، تا چند روز مانده به موعد برگزاری جشنواره برای نویسندگان مورد علاقه خود ارسال کنند. این سؤال‌ها بعدا توسط کارکنان جشنواره از نویسندگان پرسیده خواهد شد. حاضران در این جشنواره اما در زمان حضور در محوطه بیرونی محل برگزاری فستیوال، باید چراغ‌های خودروی خود را روشن و خاموش کنند تا نویسندگان از حضورشان در جشنواره اطلاع پیدا کنند. جزئیات کار البته به این صورت خواهد بود که نویسندگان و مصاحبه‌کنندگان روی یک صحنه ضمن رعایت اصول فاصله‌گذاری اجتماعی حاضر خواهند شد و تماشاگران و علاقه‌مندان نیز در بیش از 100 خودرو که در محوطه اختصاص یافته به جشنواره پارک شده و از پیش نیز بلیت خود را رزرو کرده‌اند نیز قادر خواهند بود در فستیوال کتاب «اپلدور 2020» حضور یابند. حاضران در خودروهای خویش قادر خواهند بود از طریق رادیوی موج FM یا از طریق بلندگوهای مستقر در محوطه به پرسش و پاسخ‌ها گوش فرادهند. علاقه‌مندان به حضور در این جشنواره نیز باید پیش از برگزاری این رویداد غذا و نوشیدنی خود را نیز به‌صورت آنلاین سفارش دهند. غذا و نوشیدنی در این جشنواره مستقیما به‌خودروها ارسال خواهد شد. حاضران در این جشنواره همچنین زمان خروج از محوطه اختصاص داده شده به پارک خودروها، از کنار غرفه فروش کتاب‌های امضا شده توسط نویسندگان، عبور می‌کنند و می‌توانند از خودروی خود نسبت به خرید این کتاب‌ها اقدام کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید