• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 29 تیر 1399
کد مطلب : 105237
+
-

راه‌اندازی آزمایشی اتوبوس برقی در پایتخت

رئیس کمیته بودجه شورای شهر: دولت تنها 3درصد از سهم خود را برای کمک به شهرداری پرداخت کرده است

راه‌اندازی آزمایشی اتوبوس برقی در پایتخت

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران از راه‌اندازی آزمایشی اتوبوس برقی در پایتخت تا پایان سال خبرداد و گفت: «هم‌اکنون در برنامه امسال مصوب شوراست که خط سامانه اتوبوس برقی حدفاصل میدان خراسان تا بعثت را از طریق ۶۴دستگاه اتوبوس موجود و راه‌اندازی تاسیسات و سیستم‌های مشخص داشته باشیم تا به‌صورت پایلوت انجام شود.»
به‌گزارش همشهری، براساس محاسبات بین سال‌های ۱۳۹۶ تا آخر‌۱۳۹۸ از ۱۲هزار‌میلیارد تومانی که هزینه شده، حدود ۶هزار میلیارد تومان مجموع سهم قانونی دولت بوده که از این رقم دولت تنها ۱۶۶میلیارد تومان پرداخت کرده‌ که کمتر از 3درصد از سهم قانونی دولت است.
مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران در نشست مشترک با محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران مهم‌ترین مطالبه شهروندان را حمل‌ونقل عمومی خواند و گفت: «براساس نظرسنجی‌ها ۸۰درصد مطالبات مردم در سطح شهر به آلودگی هوا و ترافیک مربوط است که هردوی اینها به موضوع گسترش حمل‌ونقل عمومی بازمی‌گردد.» او ادامه داد: «پیش‌بینی شده از منابع شهرداری و منابع مصوبات دولتی خرید و به‌کارگیری اتوبوس رخ دهد؛ یعنی ۳۰۰دستگاه شهرداری تهران از منابع خود و ۱۶۵۰دستگاه هم دولت طبق تعهداتش و با توجه به الزامات مجلس تامین کند. اتفاق دیگر خصوصی‌سازی‌ اتوبوس‌ها بوده که اتوبوس‌های تک‌کابین خصوصی‌سازی‌ شده و تنها بخش اندکی از اتوبوس‌های دو‌کابین بی‌آر‌تی در اختیار اتوبوسرانی است. شرکت اتوبوسرانی جزو پر‌کارمندترین مجموعه‌ها‌ست. زمانی بیش از ۱۳هزار نفر پرسنل داشت اما الان ۶۷۰۰نفر پرسنل دارد.» فراهانی گفت: «از دیگر ظرفیت‌های اتوبوسرانی پیگیری انتشار ۵۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت جهت خرید ناوگان از سهمیه سال۹۸ و حدود هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت سال۱۳۹۹ است که در سال۱۴۰۰ صورت می‌گیرد. پیگیری نوسازی ۱۶۵۰دستگاه اتوبوس از محل ظرفیت‌های مصوبه جایگزینی و نوسازی ناوگان درون‌شهری شورای اقتصاد هم از محل ظرفیت‌های بند ب ماده۱۲ قانون صورت می‌گیرد و ۳۷۵۰میلیارد تومان اعتبار دارد.»

ساخت خط۱۰ متروی تهران 
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت: «تأکید ما همچنان این است که موضوعات شهری را در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک پیگیری کنیم. خطوط ۶ و ۷ در ابتدای شورای پنجم فقط به‌صورت عبوری بود و هیچ تمهیداتی برای آن درنظر گرفته نشده بود. بلافاصله تصمیم به تعطیلی آن گرفته شد و بخشی از خطوط بعد از تمهیدات لازم راه‌اندازی شد.»
فراهانی با اشاره به توسعه خطوط مترو ادامه داد: «پیش‌بینی شده خط ۶ با ۸ ایستگاه و ۷کیلومتر جدید، از تربیت مدرس تا ستاری توسعه یافته و تکمیل شود، در خط۷ هم ۳ایستگاه در نیمه اول و ۴ایستگاه در نیمه دوم سال تکمیل می‌شود و تکمیل خط۳ بهره‌برداری از ایستگاه اقدسیه خواهد بود.»
فراهانی با اشاره به لزوم حمایت دولت در زمینه توسعه مترو، گفت: «تقاضای ما از دولت این است ۶۳۰واگن قرار‌داد ببندند که ۱۵‌ماه بعد از قرار‌داد به‌دست ما می‌رسد و همچنین پیش‌پرداخت خرید ۱۵۵واگن با استفاده از منابع شهرداری انجام شود.»
توسعه حمل‌ونقل
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تأکید کرد: «در گذشته توسعه حمل‌ونقل به‌عهده دولت بود، مترو شرکتی بود که آقای هاشمی آن را دنبال کرد و در اختیار دولت بود نه شهرداری و وزارت کشور عهده‌دار توسعه خطوط حمل‌ونقل شهری بود. همان موقع در تصمیمی بنا شد خط متروی تهران به شهرداری واگذار شود و در همان زمان دولت به شهرداری قول داد که نیمی از سهم خود را در هزینه مطالعات، سرمایه‌گذاری و ساخت سامانه‌های ریلی درون‌شهری پرداخت کند و این تکلیف قانونی برای دولت مشخص شد که ۵۰درصد هزینه‌های مترو را بپردازد. در مورد بلیت مترو هم بنا شد یک‌سوم هزینه تمام‌شده استفاده از مترو با مردم، یک‌سوم با دولت و یک‌سوم با شهرداری باشد.»
این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه از تکلیف ۵۰درصدی قانونی دولت در تأمین هزینه مترو تنها 3درصد در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ پرداخت شده است، توضیح داد: «براساس محاسبات بین سال‌های ۱۳۹۶ تا آخر ۱۳۹۸ از ۱۲هزار‌میلیارد تومانی که هزینه شده است، حدود ۶هزار میلیارد تومان مجموع سهم قانونی دولت بوده ‌که از این رقم دولت تنها ۱۶۶میلیارد تومان پرداخت کرده ‌که کمتر از 3درصد از سهم قانونی دولت است.» او ادامه داد: «متأسفانه دولت دوازدهم در سومین سال فعالیت در توسعه خطوط اولویت‌دار متروی تهران صرفا مبلغ ۶۵میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته که تا‌کنون یک ریال هم از این اعتبار پرداخت نشده است.»
فراهانی بیان کرد: «شهرداری به دو دلیل انباشت بدهی‌های گذشته که معادل ۲۴هزار میلیارد تومان تنها سررسید بدهی‌های مترو به بانک‌های مختلف است و همچنین هزینه بالایی که توسعه خطوط مترو دارد و مشکلات مالی که شهرداری تهران دارد، قادر به توسعه حمل‌ونقل نیست و اکنون پاشنه آشیل شهرداری تهران تأمین هزینه‌های حمل‌ونقل است.»
او افزود: « تأمین ۱۵۰۰میلیارد تومان از محل واگذاری مجتمع‌های ایستگاهی بحث بعدی است که براساس مصوبات شورای اسلامی شهر تهران ‌‌اجازه داده شده و‌ شرکت مترو می‌تواند بخشی از هزینه توسعه مترو را از محل مجتمع‌های ایستگاهی که در هر ایستگاه وجود دارد، تأمین کند. در سال جدید در این‌باره اتفاقات مثبتی افتاده که امیدواریم بخشی از این پول تأمین شود.»

فعالیت اتوبوسرانی با نیمی از ظرفیت 
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با اشاره به تامین اتوبوس برقی و ال‌آرتی و تامین بودجه آن، گفت: «عمر متوسط اتوبوس‌های تهران چیزی حدود ۱۰سال است. میزان فرسودگی اتوبوسی که شبانه‌روز کار می‌کند، برای عمر ۱۰ساله زیاد است. در برنامه توسعه دوم شهرداری تهران پیش‌بینی شده بود که تا انتهای سال گذشته شهر تهران 9500 دستگاه اتوبوس داشته باشد و هم‌اکنون اتوبوسرانی ۵۵۰۰دستگاه اتوبوس دارد که ۵۰۰دستگاه آن هم در پارکینگ‌ها به‌دلیل مشکلات فنی است. تهران هم‌اکنون با 5هزار اتوبوس و نیمی از ظرفیت خود در حال فعالیت است.»
فراهانی گفت: «مسئله بازسازی ۱۰۰دستگاه اتوبوس دو‌کابین فرسوده و 2هزار دستگاه اتوبوس تک‌کابین در تلفیق منابع دولتی جزو برنامه‌های شرکت اتوبوسرانی است و رئیس‌جمهور در ستاد ملی مقابله با کرونا قول داد تا در این زمینه همکاری کنند؛ یعنی به جای تامین اتوبوس به‌رغم تکالیف دولت، فقط تأکید رئیس‌جمهور بازسازی بوده که امیدواریم به این تعهد عمل کنند.»

   نوسازی ۱۵هزار دستگاه تاکسی
مجیدفراهانی با اشاره به فعالیت تاکسیرانی پایتخت، گفت: «بخش عمده حمل‌ونقل شهری را از تاکسیرانی داریم و اقدامات مناسبی برنامه‌ریزی شده که مهم‌ترین آن بازسازی و نوسازی ۱۵هزار دستگاه تاکسی است. 5هزار دستگاه از طریق کمک‌های فنی و اعتباری و ۱۰هزار دستگاه از طریق مصوبه شورای اقتصاد بازسازی می‌شود.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید