• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 29 تیر 1399
کد مطلب : 105234
+
-

کرونا X علم

   آزمایش کرونا در 20دقیقه، جدیدترین کشف جهان
 نخستین تحقیق جهانی توسط دانشگاه موناش در استرالیا برای آزمایش سریع ویروس کرونا، به نتیجه بسیار مطلوبی رسید. این تیم تحقیقاتی توانست در حدود 20دقیقه موارد مثبت کووید-19 را با استفاده از نمونه خون تشخیص بدهد.
در این کشف که می‌تواند تلاش جهانی را برای کاهش کووید-19 از طریق ردیابی تماس قوی‌تر پیش ببرد، محققان توانستند موارد اخیر ابتلا به ویروس کرونا را با استفاده از 25میکرولیتر پلاسما از نمونه خون شناسایی کنند. آنها یک روش جمع‌آوری ساده برای تشخیص حضور آنتی‌بادی‌های مطرح شده در پاسخ به عفونت SARS-CoV-2 استفاده کردند. به گزارش ساینس‌الرت، در موارد مثبت کووید-19 تجمع گلبول‌های قرمز خون به راحتی با چشم غیرمسلح نیز قابل شناسایی بود و محققان توانستند در 20دقیقه مثبت یا منفی بودن آزمایش را تشخیص دهند. درحالی‌که آزمایشات Swab یا PCR فعلی برای شناسایی افرادی که هم‌اکنون کرونا مثبت هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد، سنجش آگلوتیناسیون می‌تواند تعیین کند که آیا شخصی که اخیرا به کووید-19 مبتلا شده است دوباره در معرض آلودگی به این ویروس قرار گرفته یا خیر و همچنین می‌تواند به‌طور بالقوه برای تشخیص آنتی‌بادی‌های مطرح شده در پاسخ به واکسیناسیون برای کمک به آزمایشات بالینی مورد استفاده قرار گیرد. این کشف می‌تواند پزشکان سراسر جهان را قادر کند تا آزمایش 200نمونه خون در ساعت را تنها در یک آزمایشگاه ساده انجام دهند. در بعضی از بیمارستان‌ها که دستگاه‌های تشخیصی پیشرفته وجود دارد، حتی انجام آزمایش بیش از 700نمونه خون در ساعت نیز غیرقابل پیش‌بینی نیست.

   امید به سلول‌های T در مقابله با کرونا
 یک تیم متشکل از دانشمندان انگلیسی که برای تهیه واکسن علیه ویروس کرونا تلاش می‌کنند ادعا می‌کنند در آزمایشات اولیه خود به موفقیتی زودهنگام دست یافته‌اند که در نهایت ممکن است منجر به محافظت مضاعف در برابر ویروس شود. محققان دانشگاه آکسفورد آزمایشات انسانی واکسن کرونا را در‌ ماه آوریل آغاز کردند. براساس گزارش‌ها، نمونه‌های خون گرفته شده از گروه 500داوطلب بریتانیایی که یک دوز واکسن به آنها تزریق شده بود، به آنتی‌بادی و سلول‌هایT پاسخ داده است. سلول‌هایT در واقع می‌توانند ویروس و سلول‌های آلوده به آن را از بین ببرند و بخش مهمی از پاسخ بدن به عفونت‌های ویروسی را فراهم کنند. این کشف بسیار امیدوار‌کننده است چراکه 2مطالعه اخیر نشان داده آنتی بادی‌ها ممکن است طی چند هفته یا ‌ماه از بین بروند، درحالی‌که سلول‌هایT می‌توانند زمان بیشتری در بدن بمانند.

 دگزامتازون آری، هیدروکسی کلروکین نه
از زمان شیوع کووید-19، داروهای متفاوتی برای درمان بیماران امتحان شد که برخی مؤثر و برخی نیز مضر گزارش شدند، اما مطالعات جدید اطلاعات بیشتری راجع به اقدامات درمانی برای درمان این بیماری با روش‌های باکیفیت و نتایج معتبر ارائه می‌دهد. محققان انگلیسی تحقیقات خود را در مورد داروهایی که برای بهبود بیماران بدحال و زنده ماندن آنها کمک کرده است، ارائه داده‌اند، این دارو یک استروئید ارزان قیمت به نام دگزامتازون است. تیم تحقیقاتی آکسفورد این نوع استروئید که به‌طور گسترده‌ای برای کاهش التهاب مورد استفاده قرار می‌گیرد را آزمایش کرد و متوجه شد می‌تواند در مراحل بسیار شدید کووید-19 به زنده ماندن بیمار کمک کند. در همان مطالعه آکسفورد همچنین هیدروکسی کلروکین را به شکلی دقیق آزمایش کرد و به این نتیجه رسیدند همانطور که محققان قبلا تذکر داده بودند این دارو به بیماران بستری کمکی نمی‌کند. درمانی دیگر که برای کمک به بیماران کووید-19 آزمایش شد، Remdesivir بود؛ ضد‌ویروسی که به‌طور متوسط حدود 4روز زمان بستری در بیمارستان را کوتاه کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید