• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 29 تیر 1399
کد مطلب : 105233
+
-

واتس‌اپ در مقابل جاسوسی اسرائیل

شکایت واتس‌اپ از یک شرکت صهیونیستی به‌خاطر استفاده از این اپلیکیشن برای جاسوسی وارد مرحله‌ای جدید شده است

واتس‌اپ در مقابل جاسوسی اسرائیل

یک شرکت صهیونیستی که از نرم‌افزارهای جاسوسی‌اش در واتس‌اپ برای هدف قرار دادن و جاسوسی از کاربران به‌صورت گسترده استفاده شده است به‌زودی احتمالا مجبور به افشای اطلاعات جدید درباره مشتریانش که برخی کشورهای عربی را هم شامل می‌شود خواهد شد. ردپای استفاده از جاسوس‌افزارهای این شرکت حتی به پرونده قتل جمال خاشقجی توسط عربستان هم می‌رسد.
به نوشته روزنامه گاردین، سال گذشته پیام‌رسان واتس‌اپ که متعلق به فیسبوک است شکایتی را از گروه فناوران NSO در دادگاه فدرال کالیفرنیا مطرح کرد که براساس آن، این شرکت صهیونیستی متهم به جاسوسی از هزار و 400دستگاه شده بود. اکنون یک قاضی در کالیفرنیا دادخواستی علیه این شرکت صادر کرده است که براساس آن، NSO باید اطلاعاتی را درخصوص فعالیت‌هایش منتشر کند. در واقع حکم این دادگاه چراغ سبز به واتس‌اپ برای پیگرد قضایی این شرکت می‌دهد.
مقامات این شرکت صهیونیستی پیش‌تر ادعا کرده بودند که کارهای آنها قانونی بوده و شرکت‌شان با چندین دولت همکاری می‌کرده است. در شکایتی که شرکت واتس‌اپ مطرح کرده، آمده است که نرم‌افزارهای ساخته شده توسط شرکت NSO با طراحی خاص موفق شده‌اند در سیستم‌عامل گوشی‌های اندرویدی، iOS و بلک‌بری نفوذ کرده و اطلاعات خصوصی بسیاری را به‌دست آورند.
 اولین بار چند سال پیش نیویورک‌تایمز، در گزارشی مفصل پرونده یک هک گسترده برای جاسوسی سایبری از مقام‌های مختلف کشورهای منطقه از جمله امیر قطر و نخست‌وزیر لبنان توسط امارات را افشا کرد. بعدها مشخص شد دامنه استفاده از بدافزارهای NSO بسیار گسترده‌تر است و یک حفره یا باگ امنیتی در پیام‌رسان واتس‌اپ باعث می‌شده تا هکرها بتوانند حتی بدون آنکه هدف‌شان دست به اشتباهی بزند و تنها با یک تماس ناموفق به اطلاعات او دسترسی پیدا کنند.
قاضی «همیلتون» با بیان اینکه این پرونده می‌تواند در یک دادگاه منطقه‌ای در کالیفرنیا تشکیل شود، گفت که از استدلال‌های NSO در این خصوص که نقشی در هدف‌گیری کاربران واتس‌اپ نداشته و ندارد قانع نشده است. او همچنین اعلام کرده به‌نظر می‌رسد گروه NSO در هدف قرار دادن اطلاعات خاص برخی افراد نقش داشته است. مقام‌های واتس‌اپ می‌گویند، صدها فعال مدنی و روزنامه‌نگار از سراسر جهان در حمله «غیرقانونی» سال2019 هدف قرار گرفته‌اند و اکنون از تصمیم دادگاه بسیار خرسند هستند. در مقابل گروه NSO مدعی شده که فقط برای ردیابی تروریست‌ها و جنایتکاران، اطلاعات جاسوسی خود را به مشتریان دولتی و سازمان‌های مجری قانون فروخته است. استدلال آنها در مقابل واکنش منتقدان به رویه‌های این شرکت درخصوص نادیده گرفتن حریم خصوصی بسیار جالب بوده است! مقامات این شرکت صهیونیستی گسترش کاربردهای ارتباطی رمزگذاری شده مانند آنچه در شبکه واتس‌اپ صورت می‌گیرد را بهانه‌ای برای جاسوسی‌های خود قرار داده و مدعی شده‌اند که تروریست‌ها و سایر مجرمان از چنین امکاناتی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند. گروه NSO شرکت حقوقی King & Spalding را برای حضور در این پرونده در اختیار دارد و تیم حقوقی‌شان نیز شامل «رود روزنشتاین» معاون دادستان پیشین دولت دونالد ترامپ است. برخی از مشتریان پیشین این شرکت صهیونیستی دولت‌های امارات، عربستان و مکزیک بوده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید