• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 29 تیر 1399
کد مطلب : 105199
+
-

اعلام یافته‌های گزارش جدید وزارت بهداشت

۲۵ میلیون ایرانی کرونا گرفتند احتمال ابتلای ۳۵ میلیون نفر دیگر

گزارش دو
۲۵ میلیون ایرانی کرونا گرفتند احتمال ابتلای ۳۵ میلیون نفر دیگر

تخمین زده می‌شود ۲۵ میلیون ایرانی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر در معرض ابتلا خواهند بود.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور، دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا این آمار را اعلام کرده و گفته است که در گزارشی که از وزارت بهداشت به‌دست او رسیده، تخمین زده شده در ۱۵۰روز اخیر ۲۵میلیون ایرانی به این ویروس مبتلا شده‌اند، بیش از ۲۰۰هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری بودند و حدود ۱۴هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۳۰ تا ۳۵میلیون نفر دیگر در معرض ابتلا خواهند بود. به گزارش همشهری، روحانی گفت: اگر این گزارش را مبنا قرار دهیم تعداد بستری‌ها دوبرابر عدد فعلی ۲۰۰هزار نفر خواهد بود که در ۱۵۰روز اخیر شاهد بودیم. ما باید خود را از لحاظ تخت و امکانات آماده کنیم که با شرایط آینده مقابله کنیم.
به گفته روحانی از هر هزار نفر طبق این گزارش 500نفر متوجه ابتلا نمی‌شوند، حدود ۳۵۰نفر علائم خفیف دارند و ۱۵۰نفر ممکن است نیاز به بستری پیدا کنند. پس ما چند میلیون نفر دیگر را برای بستری احتمالی در پیش داریم.

تفاوت موج اول و دوم
رئیس‌جمهور با بیان اینکه در موج اول برخی استان‌ها گرفتار بودند و الان استان‌های دیگری درگیر هستند، گفت: انتشار ابتلا در کشور احتمالاً از قم و گیلان آغاز شده که به مسافرانی بازمی‌گردد که از ووهان وارد شدند و در قم این سفرها مربوط به مسائل اقتصادی و در گیلان مربوط به مسائل دانشجویی و تفریحی بوده است.
او ادامه داد: موج اول را عبور کرده‌ایم و موج دوم عمدتاً مربوط به پایبندی مردم به آداب و سنن است و عزا و عروسی و مهمانی‌ها و ایام تعطیلات تابستانی و روابط اجتماعی خاص ماست که توجه خاصی هم در آن به این بیماری نشده است. روحانی تأکید کرد: موج دوم محصول این است که ترس از کرونا ریخته شد و مردم به زندگی عادی بازگشتند؛ آن هم به آداب و رسومی که لااقل تا پایان سال باید ترک کنیم. بیماران بدون علامت نیز از مشکلات این بیماری است و اینها بزرگ‌ترین مشکل را ایجاد می‌کنند و بیشترین انتشار ویروس، مال همین دسته است که هم زمان طولانی‌تری سرایت‌دهندگی دارند و هم با حجم بیشتری ویروس را منتقل می‌کنند.

جزئیات بیشتر از آمار ۲۵‌میلیون نفری
دیروز چند ساعت پس از انتشار سخنان رئیس‌جمهور، دبیر کمیته علمی ستاد کرونا درباره ابتلای ۲۵ میلیونی به کرونا در کشور توضیحات بیشتری داد و گفت که این آمار نشان‌دهنده افرادی است که با بیماری کووید-۱۹ مواجهه داشته‌اند. مصطفی قانعی به ایسنا گفت: ما کیتی به نام کیت الایزا، داریم که IGG و ایمونوگلوبولینM را اندازه‌گیری می‌کند.
تست الایزا نشان می‌دهد که فرد در گذشته به کرونا مبتلا شده، بهبود یافته و هم‌اکنون پادتن در بدنش موجود است، اما به هیچ وجه به این معنا نیست که این فرد اکنون بیمار است. بنابراین تست الایزا نشان می‌دهد که فردی مبتلاشده، بهبود یافته و هم‌اکنون پادتن در بدنش موجود است. این تست برای اقدامات اپیدمیولوژیک و تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در کار تشخیص استفاده نمی‌شود. قانعی ادامه داد: وقتی تست الایزا را در جمعیت برده و یک جمعیت را با آن مورد تست قرار می‌دهند، به این نتیجه می‌رسند که چقدر از مردم به بیماری مبتلا شده‌اند و پادتن در بدنشان موجود است. از طرفی باید توجه کرد که بالای ۹۰‌درصد کسانی که به بیماری کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند، آنقدر خفیف است که حتی به پزشک مراجعه نمی‌کنند.
 این ۹۰درصد همان گروهی هستند که فقط از طریق تست الایزا یا پادتن می‌توانیم متوجه شویم که به بیماری مبتلا شده‌اند یا خیر و با تست دیگری نمی‌توان این موضوع را فهمید؛ زیرا اصلا علائم بیماری را نداشتند که به پزشک مراجعه کنند. به گفته دبیر کمیته علمی ستاد کرونا بنابراین زمانی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند که ۲۵ میلیون نفر یا نزدیک به ۲۰ درصد جمعیت ایران، به کرونا مبتلا شده‌اند، به‌معنای همان گروه مبتلای خفیف هستند که مشکلی نداشتند که بخواهند به پزشک مراجعه کنند و تست مولکولی تشخیصی از آنها گرفته شود. بنابراین این آمار به‌معنای تعداد بیمار نیست بلکه تعداد بیماران همان کسانی هستند که یا بستری می‌شوند و یا آنقدر علائم دارند که تست PCR برایشان انجام شده و بیماری‌شان تشخیص داده می‌شود. او با بیان اینکه این ۲۵میلیون نفر با بیماری مواجهه داشته‌اند، بر بیماری غلبه کرده و علامتی هم پیدا نکرده‌اند افزود: آمار بستری و فوتی‌ها نیز براساس همان چیزی است که به‌صورت روزانه از سوی سخنگوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید