• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
جمعه 27 تیر 1399
کد مطلب : 105178
+
-

افزایش 200درصدی قیمت مواداولیه قنادی

چند و چون
افزایش 200درصدی قیمت مواداولیه قنادی

تعطیلی مجالس و مراسم به‌دلیل کرونا از اسفندماه سال گذشته کار و کاسبی شیرینی‌فروشی‌ها را حسابی کساد کرد، به‌ویژه که این تعطیلات با عید نوروز و مناسبت‌های پرتعداد ماه‌های رجب و شعبان همزمان بود. قنادی‌ها در حالی بهترین فصل کاسبی را از دست دادند که قیمت مواد اولیه مورد استفاده آنها نیز از سال گذشته و مخصوصا در ماه‌های اخیر رو به افزایش بوده و هزینه‌های آنها بسیار بالا رفته است. با علی بهرمند- رئیس اتحادیه صنف قنادان تهران- گفت‌وگو کرد‌ه‌ایم.

قیمت مواداولیه قنادی از سال گذشته چند درصد افزایش داشته است؟
قیمت مواداولیه مورد استفاده قنادان در یکی دو سال اخیر به‌شدت افزایش داشته و در بعضی موارد این افزایش تا 200درصد می‌رسد، اما به‌طور میانگین با 70تا 80درصد رشد قیمت در بیشتر مواداولیه مواجه بوده‌ایم. سال گذشته کالایی مانند هل را که در تولید شیرینی و شکلات نقشی حیاتی دارد، کیلویی ۱۸۰ هزار تومان تهیه می‌کردیم؛ اما اکنون باید یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان تنها بابت خرید هل پرداخت کنیم. قیمت شکر و روغن هم افزایش شدیدی داشته و این اقلام به‌دلیل حذف ارز نیمایی برای واردات آنها افزایش قیمت زیادی داشته‌اند. قیمت شکر در سال ۹۹ حدود ۱۸درصد نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته و امروز کمتر از کیلویی 8هزار تومان به‌دست قنادی‌ها نمی‌رسد. افزایش افسارگسیخته مواداولیه در تهیه شیرینی و فراورده‌های قنادی تأثیر بسیار تأسف‌باری بر قیمت تمام‌شده محصولات بر جای گذاشته است. با این شرایط نمی‌توانیم به کارمان ادامه دهیم. چگونه می‌توان مواداولیه را با ده‌ها برابر بالاتر از قیمت سال گذشته تهیه کرد ولی نرخ محصول نهایی را ثابت نگه‌داشت.

چند درصد افزایش قیمت می‌تواند مشکلات قنادان را کمتر کند؟
در کمیسیون فنی اتحادیه هزینه‌های امسال و سال قبل محاسبه و برآورد می‌شود و براساس آن درصدی از افزایش قیمت که بتواند جوابگوی رشد هزینه‌ها باشد تعیین و به اتاق اصناف اعلام می‌شود. این برآورد انجام و قیمت مورد نظر اتحادیه به اتاق اصناف اعلام شده اما هنوز مورد بررسی این نهاد قرار نگرفته است. نمی‌توانیم عنوان کنیم که چند درصد افزایش قیمت مدنظر اتحادیه است، چون اعلام آن می‌تواند بازار را از همین امروز تحت‌تأثیر قرار دهد، به همین دلیل برای اعلام آن تا زمان تصویب نرخ جدید صبر می‌کنیم.

شرایط امروز واحدهای صنفی به چه صورت است؟
شرایط بسیار بد است. در شرایطی که وضعیت کار تاحدودی رو به بهبودی بود، اوج گرفتن دوباره کرونا شرایط را خراب کرد و همکاران ما درحالی‌که هزینه‌های سنگینی می‌پردازند، بازار ندارند. امروز هیچ مراسم عروسی و تولد و غیره‌ای برگزار نمی‌شود که قنادی‌ها فروش داشته باشند. در نتیجه حجم تولید آنها قطعا پایین می‌آید و واحد صنفی‌ای که با کاهش تولید مواجه باشد، ناچار به تعدیل نیرو خواهد شد. هم‌اکنون تعطیلی ابلاغ نشده اما محدودیت‌های اعلام شده دوباره باعث می‌شود احتیاط مردم در خرید و برگزاری مراسم بیشتر شود و ادامه این شرایط قنادی‌ها را که تازه داشتند ضرر و زیان قبل از عیدشان را جبران می‌کردند رو به وخامت می‌برد. این صنف بیش از همه مشاغل از کرونا آسیب دید و سرمایه‌ای که همکاران ما برای شب عید هزینه‌کرده بودند از دست رفت و ناچار شدند شیرینی‌ها را به خیریه‌ها و بیمارستان‌ها بدهند. دولت هم متأسفانه تا امروز هیچ کمکی به صنف ما نکرده و با وجود وعده‌های داده‌شده تا امروز حمایتی دریافت نکرده‌ایم.

این خبر را به اشتراک بگذارید