• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
جمعه 27 تیر 1399
کد مطلب : 105175
+
-

تاثیر خدمت داوطلبانه در زندگی اجتماعی افراد

مهناز کریمی- فعال اجتماعی

(NGOs) سازمان‌های مردم‌نهاد طیف وسیعی از نهادهای مدنی غیردولتی را در برمی‌گیرند که از سوی مردم شکل یافته‌اند و با مشارکت و همکاری آنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. امروزه سمن‌های متعددی با موضوعات و زمینه‌های متنوع در سطح محلی، ملی و بین‌المللی در سراسر جهان به فعالیت می‌پردازند.
 عضویت داوطلبانه، برخورداری از اهداف غیرانتفاعی همچون کمک به افراد کم برخوردار، ارائه خدمات آموزشی، امدادی، رفاهی، خیریه و بسیاری موارد دیگر ازجمله مهم‌ترین زمینه‌های فعالیت این سازمان‌ها محسوب می‌شود. از این رو مؤسسات خیریه‌ در سراسر جهان برای ارائه خدمات به همکاری نیروهای داوطلب نیاز دارند. این مؤسسات که به‌دلیل تعدد مشکلات و فراوانی نیازهای اجتماعی، در عرصه‌های تفکیک شده و تخصصی فعالیت می‌کنند، همواره از همکاری داوطلبان استقبال می‌کنند؛ نیکوکاران و فعالان اجتماعی که برای خدمت‌رسانی از انگیزه، علاقه، توانایی و حس همدلی برخوردارند همواره با پذیرش بالایی از سوی متولیان و گردانندگان مؤسسات مردم‌نهاد روبه‌رو می‌شوند چرا که کار داوطلبانه ازجمله فعالیت‌های انسان دوستانه‌ و خیرخواهانه‌ای است که فرد کنشگر به دور از هرگونه تحمیل اجتماعی، اقتصادی یا سیاسی و تنها با هدف ترویج امور خیر و ارتقای کیفی زندگی جوامع بشری، با میل و اختیار خویش دست به انتخاب آن می‌زند و به ارائه خدمات می‌پردازد.
 به‌رغم نداشتن منافع مادی، کار داوطلبانه به فرد داوطلب حس رضایتمندی بخشیده و می‌تواند برای فرد ثمرات مثبتی ازجمله پیشرفت توانمندی‌های شخصی و توسعه روابط اجتماعی را در پی داشته باشد.

تأثیرات فردی و اجتماعی اقدامات داوطلبانه
افراد بسیاری در جامعه به دلایل متعددی چون بیماری، ورشکستگی یا سایر بحران‌ها به کمک نیاز دارند. در این راستا لازم است اعضای جامعه با مشارکت فعالانه و انجام اقدامات بشردوستانه به خدمت‌رسانی به آنها بپردازند. کمک‌های داوطلبانه گرچه بدون هرگونه چشمداشت صورت می‌گیرد اما انجام این امور در دو بعد فردی و اجتماعی تأثیرات شگرفی در پی دارد. ازجمله این تأثیرات می‌توان به ایجاد احساس رضایتمندی ناشی از انجام مسئولیت اجتماعی، حس مفید بودن، کاهش انزوا و تنهایی، احساس شعف ناشی از کسب هویت و تعلق اجتماعی، کاهش استرس، تقویت سیستم ایمنی و افزایش مقاومت فرد در برابر بیماری، کاهش احساسات منفی خشم و عصبانیت به‌عنوان عامل تنش‌های عصبی، افزایش تاب‌آوری اجتماعی و پذیرش نقش اجتماعی، ارتباط با سازمان‌ها و نهادها و نیز یافتن دوستان تازه اشاره کرد.
 علاوه بر این، یادگیری مهارت‌های جدید، حس توانمندی و قوی بودن، افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس، برخورداری از زندگی پرمعناتر و پرشورتر، افزایش طول عمر و امید به زندگی از دیگر تأثیراتی است که فعالیت‌های داوطلبانه بر افراد می‌گذارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید