• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
جمعه 27 تیر 1399
کد مطلب : 105160
+
-

ساخت پوستی با قابلیت لامسه


پژوهشگران دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) با استفاده از تراشه نورومورفیک «Loihi» شرکت «اینتل» (Intel) یک پوست مصنوعی توسعه داده‌اند که هزار برابر سریع‌تر از دستگاه حسی انسان، لمس را تشخیص می‌دهد. 
به گزارش انگجت، این سیستم همچنین می‌تواند شکل، بافت و سختی اشیاء را ۱۰برابر سریع‌تر از یک پلک برهم  زدن تشخیص دهد. پژوهشگران معتقد هستند که این کار تحقیقاتی می‌تواند تعامل انسان و ربات را بهبود ببخشد و مواردی مانند مراقبت توسط ربات‌ها و اعمال جراحی رباتیک و خودکار را عملی‌تر کند. تیم تحقیقاتی دانشگاه ملی سنگاپور در ابتدا یک دست رباتیک را با پوست مصنوعی (Artificial skin) ساخت  و آن را به‌نحوی آموزش دادند که بتواند خط بریل را بخواند. دست رباتیک داده‌های حس لامسه خود را به تراشه «Loihi» منتقل کرد که آن ‌را ترجمه کند.
دقت و صحت این تراشه بیش از ۹۲درصد صحیح بود و نسبت به پردازنده استاندارد «ون نویمان» (Von Neumann) تا ۲۰برابر قدرت کمی استفاده کرد. سپس پژوهشگران اطلاعات لمسی و بصری را با هم ترکیب کردند. همچنین محققان به‌دست رباتیک آموختند که با استفاده از پوست مصنوعی و یک دوربین چندین ظرف را طبقه‌بندی کند و این فناوری از پس تشخیص آنها بر آمد.
محققان پس از ارسال اطلاعات به یک «واحد پردازش گرافیکی» (GPU) و تراشه Loihi، نشان دادند که ترکیبی از بینایی و لامسه از طریق شبکه عصبی سبب می‌شود سیستم، ۱۰ درصد دقیق‌تر از آنچه که فقط با داده‌های بصری بوده، عمل کند.
«هارولد سو»(Harold Soh)، استادیار دانشگاه ملی سنگاپور در این رابطه گفت: نتایج به دست آمده از این ربات خیره کننده بود. چرا‌که پژوهشگران آن نشان دادند که یک سیستم نورومورفیک، بخشی امیدوارکننده برای ترکیب حسگرهای مختلف برای درک بهتر ربات هاست. به این ترتیب این پژوهش گامی به‌سوی ساخت ربات‌هایی است که توان و قابلیت بالایی دارند و می‌توانند در شرایط غیرمنتظره به سرعت مناسب با شرایط پاسخ دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :