• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
جمعه 27 تیر 1399
کد مطلب : 105131
+
-

تجارت آنلاین؛ گزینه جایگزین کاسبی سنتی

کسب‌وکارهای غیرضرور را تعطیل کنید

سؤال از وزارت صمت: برگزاری 16نمایشگاه در نیمه نخست سال با شیوع کرونا چه توجیهی دارد؟

اقتصاد و تجارت جهان در حال تغییر سبک تجارت و کسب‌وکار در عصر سلطنت کروناست و به‌نظر می‌رسد ماهیت و کارکرد بسیاری از کسب‌وکارها در آینده و حتی با شکست قطعی کرونا هم تغییر کند. در ایران اما دوباره تجارت و کسب‌وکارها به دوران قبل از پیدایش کرونا برگشته و مرگ لحظه‌به‌لحظه جان تک‌تک شهروندان و البته فعالان اقتصادی و اصناف را تهدید می‌کند. در این جنگ نابرابر اقتصاد ایران با کرونا، اصلی‌ترین چالش این روزهای مردم و کسبه خرد و متوسط و حتی شرکت‌های تجاری و کارمندانشان اجرای نصفه و نیمه پروتکل‌های بهداشتی و تشدید خطر مبتلایان به کرونا و حتی سیاه‌پوش شدن خانواده‌ها برای روشن نگه‌داشتن چراغ مغازه‌هاست.
به‌گزارش همشهری، پس از فروکش‌کردن موج نخست شیوع ویروس کرونا و برداشته‌شدن برخی محدودیت‌ها، به‌تدریج کسب‌وکارها به حالت عادی برگشت اما با گذشت زمان آرام‌آرام رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت اختیاری و بدون نظارت درآمد؛ به‌گونه‌ای که مشاهدات خبرنگار ما از فعالیت بسیاری از مغازه‌ها و اصناف تجاری خرد نشان می‌دهد که در عمل این مقررات به‌صورت حداقلی رعایت می‌شود. این گزارش می‌افزاید: هرچند تعداد زیادی از شهروندان ماسک استفاده می‌کنند اما تعداد واحدهای صنفی که در آنها مقررات و پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود به‌تدریج در حال کاهش است و حتی افراد شاغل در این واحد‌ها با این تصور که کرونا آنها را تهدید نمی‌کند، بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی و جمعی به شکل سابق و قبل از کرونا به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
با آغاز موج دوم حمله به کرونا، حالا نهادهای ناظر بر بهداشت اصناف و کسب‌وکارها در حال تدارک برای تشدید نظارت‌ها هستند و حتی با استفاده از ظرفیت نیروهای انتظامی در تلاشند واحدهای کسب‌وکاری را که پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌ فیزیکی را رعایت نمی‌کنند، پس از اخطار، به‌طور موقت تعطیل کنند.

درهای آلوده به کرونا
خبرنگار ما از سطح شهر گزارش می‌دهد که برخلاف هفته‌های نخست بازگشایی مغازه‌ها که مواد ضد‌عفونی‌کننده در درهای ورودی مغازه‌ها تعبیه‌شده و حتی بر ورود و خروج مشتریان نظارت صورت می‌گرفت تا از تراکم مشتریان بدون فاصله فیزیکی جلوگیری شود، این روزها دیگر خبری از مواد ضدعفونی‌کننده و حتی الزام مشتریان به رعایت فاصله قانونی نیست و حتی افراد شاغل در بسیاری از کسب‌وکارها به‌صورت دورهمی و با فاصله بسیار نزدیک مشغول به‌کار هستند. این روزها با سلطنت دوباره کرونا، خطر آلوده‌شدن کالاهای عرضه‌شده در واحدهای صنفی به ویروس کرونا جدی‌تر شده و تصور غلط این است که داشتن یک ماسک حتی با استفاده ناقص از آن و ضدعفونی کردن دست‌ها پس از ورود و خروج به مغازه‌ها گزینه مناسبی است. این در حالی است که بسیاری از مکان‌های پررفت‌وآمد و سطوح کالاهای عرضه‌شده در مغازه‌ها به مکانی برای انباشته‌شدن کووید-19 تبدیل‌شده و مثل هفته‌های نخست اردیبهشت حتی دیگر خبری از ضدعفونی برنامه‌ریزی‌شده پیاده‌راه‌ها و مکان‌های پرتردد نیست.

بازگشت به تجارت سنتی!
به‌گزارش همشهری، در شرایطی که صاحبان بسیاری از اصناف می‌توانند با استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و تجارت آنلاین به فعالیت خود ادامه دهند، اما اکثریت قریب‌به‌اتفاق آنها به عصر تجارت سنتی برگشته‌اند و دادوستد آنها براساس مدل فروش کالاها و خدمات با حضور فیزیکی انجام می‌گیرد. این سبک از تجارت سنتی به‌معنای تجارت کرونا و خرید و فروش مرگ و سلامتی است و اگرچه همه منفعت فردی را هدف قرار داده‌اند اما در عمل زیان اقتصادی ناشی از هزینه‌های سنگین بهداشتی و درمانی برای شکست کرونا بسیار سنگین‌تر و اثرات بلندمدت آن مخرب‌تر خواهد بود.

نزدیک شدن بلافاصله به بلا
راه نجات از بلای کرونا، فاصله‌گرفتن از بلای کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله فیزیکی است اما خبرنگار همشهری از سطح شهر گزارش می‌دهد که مراجعه شهروندان به برخی کسب‌وکارها ازجمله رستوران‌ها برای سفارش حضوری غذا به‌دلیل ضعف مفرط نظارتی باعث تشکیل صف‌های طولانی بدون رعایت فاصله‌ لازم شده و همین وضعیت در برخی شعب بانک‌ها هم مشاهده می‌شود. اصلی‌ترین سؤال و چالش ‌پیش‌ روی مردم و صاحبان کسب‌وکار به‌نظر افت اعتماد عمومی به هشدارهای بهداشتی و فقدان الگوی مشخص برای رعایت این پروتکل‌هاست.

نمایش کرونا در نمایشگاه‌های اقتصادی!
24 تا 26خرداد امسال بود که نمایشگاه جهش تولید و دستاوردهای مقابله با کرونا در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، نمایشی برخاسته از تصور غلط مسئولان که کرونا در حال شکست‌خوردن است و باید دستاوردها را به‌نمایش گذاشت. ویروس کرونا ولی در کمین نشسته و وقتی فرصت را مناسب دید دوباره حمله سنگین‌تری را آغاز کرد. اما مسئولان شرکت بین‌المللی نمایشگاه‌های کشور بدون جدی‌گرفتن موج دوم حمله کرونا با تدوین یک دستور‌العمل حداقلی و نمایشی سیاست برگزاری نمایشگاه‌ها را ادامه دادند. مستقرکردن تونل‌های ضدعفونی در ورودی سالن‌های نمایشگاه و تذکر به غرفه‌داران برای ماسک‌زدن تنها اقدامی بود که در عمل رعایت شده اما فاصله فیزیکی در اجرا نادیده گرفته شد و از سوی دیگر مراجعه غرفه‌داران از تهران و سایر استان‌ها و حضور بازدیدکنندگانی از سراسر کشور، نشان داده که نه‌تنها این نمایشگاه‌ها کمک چندانی به رونق کسب‌وکارها نمی‌کنند بلکه به کانونی برای شیوع کرونا تبدیل شده‌اند. به‌ویژه اینکه مشخص نیست غرفه‌داران و بازدیدکنندگان در ساعات خارج از نمایشگاه و حتی به هنگام رفت‌وآمد و اسکان تا چه اندازه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.
زنگ خطر وقتی جدی‌تر به‌صدا درآمد که نمایشگاه‌های استانی هم در حال برگزاری است و باید دید تا چه زمان قرار است این نمایشگاه‌های غیرضروری صرف نگاه درآمدی برگزار شود. در شرایطی که اکثر کشورهای دنیا نمایشگاه‌های خود را تعطیل کرده‌اند، در ایران نمایشگاه‌هایی در سطح ملی و استانی حتی با عنوان بین‌المللی در حال برگزاری است!

این خبر را به اشتراک بگذارید