• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
جمعه 27 تیر 1399
کد مطلب : 105126
+
-

شاخص بورس تا کجا رشد خواهد کرد

در شرایطی که شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال تاکنون 220درصد رشد کرده است موافقان و مخالفان تداوم رشد بورس روزبه‌روز، بیشتر در مقابل هم صف‌آرایی می‌کنند، برخی بر این باورند که شاخص بورس تا مرز 2میلیون‌و200هزار واحد رشد خواهد کرد اما برخی دیگر بر این باورند که بازار سهام همین حالا هم حباب دارد.
به‌گزارش همشهری، روند پرشتاب شاخص بورس از ابتدای سال تاکنون به یک بحث مهم در محافل اقتصادی تبدیل شده است به‌طوری‌که برخی حتی رشد شدید تورم و افزایش قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات را به بازار سهام نسبت می‌دهند و معتقدند رشد بازار سهام تورم انتظاری را افزایش داده است بااین‌حال برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند رشد بازار سهام مانع هجوم نقدینگی به سایر بازارها شده است. بااین‌حال آنچه امروز برای سهامداران مهم است فارغ از دیدگاه موافقان و مخالفان رشد بازار سهام، پیش‌بینی آینده بازار سهام است. تحلیلگران در مقام پاسخ به این پرسش معتقدند تا وقتی جریان ورود نقدینگی به بازار سهام ادامه دارد رشد بورس هم ادامه خواهد داشت و احتمالا شاخص بورس قادر است قله 2میلیون و 200هزار واحد را هم فتح کند اما افزایش نرخ سود بانکی از سوی بانک مرکزی در هفته گذشته شائبه‌ها در مورد تداوم ورود نقدینگی به بازار سهام را افزایش داده است. برخی تحلیل‌ها حاکی از آن است که ظرف روزهای آینده از شدت ورود نقدینگی به بازار سهام تحت‌تأثیر رشد نرخ سود کاسته خواهد شد و این موضوع منجر به اصلاح شاخص خواهد شد. بااین‌حال یک شرکت مشاور سرمایه‌گذاری در تازه‌ترین تحلیل خود پیش‌بینی کرد: شاخص بورس پس از یک استراحت کوتاه به سمت 2میلیون‌و200هزار واحد حرکت خواهد کرد. شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ابن‌سینا مدبر در تحلیلی اعلام کرد: در هفته‌های اخیر روزانه حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰میلیارد تومان منابع نقدی جذب بازار سرمایه شده است بنابراین انتظار می‌رود شاخص کل با ادامه ورود نقدینگی، افزایش نرخ دلار و افزایش تعداد سهامداران، پس از یک استراحت موقت به سمت 2.2میلیون واحد حرکت کند.

رشد ادامه خواهد داشت
علی مولایی، کارشناس بازار سرمایه درباره روند حرکت بورس در روزهای آینده می‌گوید: شاخص بورس با توجه به ورود نقدینگی‌های جدید و حمایت دولت می‌تواند تا قبل از پایان تابستان تا کانال 2میلیون‌و۲۰۰هزار واحد رشد داشته باشد. او تأکید می‌کند: ثبات نرخ دلار در کانال ۲۰هزارتومانی باعث ادامه روند صعودی شاخص بورس تا کانال 2میلیون واحد خواهد شد. به‌گفته او سهامداران باتوجه به وضعیت حاکم در بازار نباید در انتظار اصلاح ۴۰درصدی شاخص بورس مانند چند وقت گذشته باشند. این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: اگر دلار با کف کانال ۲۰هزار تومان مورد معامله قرار گیرد و دلار سنا در قیمت بیش از ۲۰هزار تومان باقی بماند، شاخص بورس بعد از استراحتی کوتاه، حرکت جدید خود را برای ورود به شاخص 2میلیون واحد و همچنین 2میلیون‌و۲۰۰هزار واحد آغاز خواهد کرد. علی اسلامی یک کارشناس دیگر بازار سرمایه اما قدری محتاط‌تر سخن می‌گوید و تأکید می‌کند: پیش‌بینی روند بازار برای روزهای آینده وابسته به این است که آیا در طول روزهای آینده روند برتری منابع نقدی ورودی به بورس توسط سرمایه‌گذاران حقیقی نسبت به افزایش حجم عرضه از طریق سرمایه‌گذاران حقوقی ادامه‌دار است یا خیر؟ او با تأکید بر اینکه پیش‌بینی این موضوع بسیار مشکل است ادامه داد: روندی که این روزها در بازار شاهد هستیم تاکنون در تاریخ بازار سرمایه سابقه نداشته که بتوان از الگوهای گذشته استفاده و روند آینده بورس را تخمین زد. او با بیان اینکه ورود نقدینگی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با افزایش قابل‌توجهی همراه بوده است، افزود: درصورت ادامه ورود نقدینگی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، می‌توان امیدوار بود که بازار کماکان تا ماه‌های پایانی سال به روند رو به رشدش ادامه دهد اما نباید در انتظار رشدهای گذشته که بازار تجربه کرده است، باشیم.

بورس حباب دارد
در مقابل موافقان رشد بورس، دسته دیگری از کارشناسان معتقدند بازار سهام همین حالا هم حباب دارد حتی چندی پیش 25پژوهشگر اقتصادی با انتشار متنی رشد بازار سهام را حباب‌گونه ترسیم کرده بودند. حسین خسرونژاد با بیان اینکه بازار سهام هم‌اکنون حباب دارد می‌گوید: من به‌هیچ‌وجه موافق نظر کارشناسان در استفاده از شاخص ارزش جایگزینی و یا رشد ارزش دارایی‌ها و یا حتی افزایش سرمایه‌های ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیستم.
او می‌افزاید: ارزش جایگزینی کلمه‌ای است که این روزها برخی کارشناسان از آن برای تهییج سرمایه‌گذاران تازه‌وارد استفاده می‌کنند. شاید نگاهی به مقایسه بین ارزش دلاری کنونی شرکت‌های داخلی و برخی شرکت‌های بین‌المللی پاسخ مناسبی برای این ادعاها باشد.
او تأکید می‌کند: ارزش کل سهام شرکت آرسلور میتال آمریکا با درآمد سالانه 66میلیارد دلار فقط 12.5میلیارد دلار است درحالی‌که ارزش بازار سهام فولاد مبارکه اصفهان با درآمد سالانه 2میلیارد دلار به 23میلیارد دلار رسیده است. همچنین ارزش کل سهام شرکت هیوندایی با درآمد سالانه 107میلیارد دلار 19.2میلیارد دلار است درحالی‌که ارزش کل سهام ایران‌خودرو با 1.5میلیارد دلار درآمد هم‌اکنون 9.2میلیارد دلار است. او با انتقاد از این نظر که بازار سهام با تکیه‌بر ارزش جایگزینی شرکت‌ها در حال رشد است تصریح می‌کند: آیا قرار است شرکت‌های خودروسازی، بانک‌ها، پالایشگاه‌ها و...، تمامی دارایی‌ها، زمین، ساختمان و تجهیزات تولیدی خود را بفروشند و بین سرمایه‌گذاران خرد خود تقسیم کنند که دسته‌ای از کارشناسان بر این اساس در سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. محسن یزدان‌پناه، یک تحلیلگر اقتصادی دیگر هم درباره تشکیل حباب در بورس در یادداشتی می‌نویسد: نسبت بالای شبه پول به پول در نتیجه بیماری نظام بانکی، زمانی که با انتظارات استاندارد شده با بازده بورس ترکیب می‌شود، این امکان را فراهم می‌کند که بورس در طول یک دامنه زمانی طولانی، همچنان رشد بدون اصلاح را تجربه کرده و ارزش بورس، رشد حبابی و نسبت‌های آن، به سطوحی بسیار فراتر از تجربیات سایر کشورها برسد. به گفته او هم‌اکنون نسبت قیمت به درآمد کل بورس که ملاکی برای تشکیل حباب در بازار سهام است به بیش از 30مرتبه رسیده است و سهم بورس از کل اقتصاد ملی، فراتر از 200درصد شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید