• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
جمعه 27 تیر 1399
کد مطلب : 105112
+
-

ویرایش نهایی سند همکاری جامع با افغانستان

عراقچی در سفر به کابل درباره سند جامع همکاری با افغانستان که در 5 محور اصلی تنظیم شده گفت‌وگو کرد

ویرایش نهایی سند همکاری جامع با افغانستان

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان که به افغانستان سفر کرده بود در دیدار با مقامات این کشور ازجمله محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه درباره سند همکاری جامع گفت‌وگو مذاکره کرد.
سفر عراقچی کمتر از یک‌ماه پس از سفر محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان به تهران صورت گرفت. در آن سفر حنیف اتمر علاوه بر دیدارهایش با محمد‌جواد‌ظریف وزیر امور خارجه و علی‌شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی؛ با عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور هم دیدار و درباره سند همکاری جامع ایران وافغانستان مذاکراتی کرده بود. وزیر کشور دوم تیرماه در جریان ملاقاتش با حنیف اتمر گفته بود: «خبر خوشی که آقای اتمر به ما دادند، این است که ظرف ۳‌ماه آینده بتوانیم این سند همکاری جامع را با هم یکپارچه  و  در دوکشور مصوب و اجرایی کنیم.» به گفته رحمانی فضلی روی این سند حدود ۵ سال کار بسیار جدی و خوبی شده است.
در بیانیه پایانی هم که وزیر خارجه کشورمان و سرپرست وزارت خارجه افغانستان صادر کردند تأکید شده بود: به‌منظور نهادینه‌سازی‌ و ساماندهی روابط دوجانبه، طرفین بر ضرورت تداوم مذاکرات نهایی‌سازی‌ سند جامع همکاری‌های راهبردی دو کشور و آماده‌سازی‌ سند مذکور برای امضای روسای جمهور ظرف 3‌ماه توافق نمودند.
وزارت خارجه افغانستان در یک بیانیه درباره سفر عراقچی به کابل اعلام کرد: هیأت عالی‌رتبه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن پیگیری تصمیم‌هایی که در جریان سفر هیأت افغان به تهران صورت گرفته بود، در جلسه مشترک کمیته‌های اقتصادی-ترانزیت و دفاعی-امنیتی نیز شرکت خواهد کرد. قرار است دو طرف در مورد زمانبندی نهایی‌سازی‌ موافقتنامه تنظیم استخدام و اعزام کارگران افغان به ایران و تجدید قرارداد کمیساریای سرحدی مطابق با نیازها و همکاری سرحدی هر دو طرف در شرایط امروزی، که موارد آن در سفر هیأت افغانستان به تهران به طرف ایرانی سپرده شده بود توافق کنند و همچنین درباره پیگیری و اتخاذ تدابیر با هدف جلوگیری از تکرار حوادث ناگوار و تردد غیرقانونی در سرحد میان دو کشور و نیز قانونمند‌سازی‌ حضور شهروندان افغان مقیم ایران بحث و گفت‌وگو کنند.
به گزارش ایسنا، عراقچی در یک نشست در کابل در رابطه با سند جامع همکاری ایران و افغانستان که مقامات دو کشور در حال رایزنی در ارتباط با آن هستند، گفت: برای تهیه این سند پنج کمیته تشکیل شده است که شامل کمیته‌های اقتصادی، فرهنگی، دفاعی و امنیتی اتباع و آب است. کار در سه کمیته فرهنگی، آب و اتباع پایان یافته است و در دو کمیته دیگر رایزنی‌ها و گفت‌وگوها ادامه دارد.
معاون سیاسی وزیر امورخارجه با ارائه توضیحاتی در ارتباط با سند دفاعی و امنیتی که بین دو کشور به امضا خواهد رسید، گفت: بنای این سند که بخشی از سند جامع بین دو کشور است این است که صلح بین دو کشور را به یک امر دائمی تبدیل کند و دو کشور در هیچ‌گونه ائتلاف، اتحاد و پیمانی با کشوری ثالث علیه کشور طرف مقابل شرکت نکنند. وی همچنین گفت: در این سند بر موضوع مقابله با تروریسم و همکاری دو کشور در زمینه مبارزه با قاچاق مواد‌مخدر تأکید شده است.
 معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه این سند درصورتی که نهایی شود باید به امضای روسای جمهور دو کشور برسد، گفت: ارزش این همکاری بین دو‌کشور، فراتر از ارزش یک سند است. در واقع امضای این سند به‌معنای حمایت ایران از دولت افغانستان و مذاکراتی است که به رهبری و مالکیت دولت افغانستان برای تحقق صلح در این کشور برگزار می‌شود، ما فقط دولت موجود در افغانستان را مشروع می‌دانیم و همانطور که اشاره شد معتقدیم روند صلح در افغانستان باید مسیری را طی کند که در آن شاهد مشارکت فراگیر گروه‌های مختلف موجود در افغانستان باشیم.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه پیدا کردن زمینه‌های همکاری و کار مشترک میان دو کشور در تمام حوزه‌ها هدف اساسی ایران در این سند جامع است، افزود: در حوزه آب نیز باید تلاش کنیم تا موضوع آب از مناقشه تبدیل به موضوعی برای همکاری میان دو کشور شود، مسئله آب یک امر انسانی است و افرادی که در دو طرف مرز دو کشور به آب نیاز دارند هیچ فرقی با یکدیگر ندارند.
عراقچی تأکید کرد: امیدوارم دو کشور پیرامون مسائل اختلافی به‌خصوص آب به یک تفاهم جامع برسند و موارد اختلافی به همکاری تبدیل شود.

طالبان یک واقعیت در افغانستان است
عراقچی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با فعالیت گروه «فاطمیون» که از سوی یکی از شرکت‌کنندگان در این جلسه مطرح شد، اظهار کرد: من انتظار داشتم که حضرتعالی از این گروه تقدیر کنید، این گروه کسانی هستند که به‌صورت داوطلبانه در راه مبارزه با تروریسم تلاش کردند و خون دادند. ما باید این حقیقت را بپذیریم که اگر با این دشمن تکفیری در سوریه نمی‌جنگیدیم، باید در خیابان‌های کابل و تهران با آنها می‌جنگیدیم؛ گرچه اکنون نیز رگه‌هایی از داعش در برخی از نقاط افغانستان وجود دارد. عراقچی با بیان اینکه داعش تهدید‌کننده امنیت منطقه و جهان است، گفت: گروه فاطمیون گروهی داوطلب است که برای مبارزه با داعش و پدیده نفرت‌انگیز تروریسم ایثار و فداکاری کرد. سیدعباس عراقچی در نشست «چشم‌انداز روابط ایران و افغانستان، چالش‌ها و فرصت‌ها» که از سوی انستیتو مطالعات استراتژیک افغانستان در کابل برگزار شد، تصریح کرد: روند مذاکرات صلح در افغانستان باید مسیری را طی کند که در آن شاهد مشارکت فراگیر گروه‌های مختلف موجود در افغانستان ازجمله طالبان باشیم، طالبان یک واقعیت در افغانستان است و باید روند مذاکرات صلح در افغانستان به سمتی برود که این گروه نیز به سهم و تناسب خود در قدرت سهم داشته باشد و در چارچوب قانون اساسی افغانستان و دولت افغانستان و در فضایی همراه با آرامش و صلح حرکت کند. وی گفت: البته تصمیم‌گیر نهایی در این زمینه دولت و ملت افغانستان هستند و ما دخالتی در امور افغانستان نمی‌کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید