• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
جمعه 27 تیر 1399
کد مطلب : 105083
+
-

خروج 77پروژه از سایه کرونا

تعدادی از پروژه‌های عمرانی شهر تهران به مرز بهره‌برداری رسیده‌اند و عملیات اجرایی تعدادی دیگر جان تازه گرفته است

گزارش
خروج 77پروژه از سایه کرونا

محمود مولایی- خبر‌نگار

 کرونا حتی بسیاری از پروژه‌های عمرانی شهر تهران را هم بیمار کرد و باعث شد تا عملیات اجرایی برخی از آنها به خاطر مشکلات مالی و کاهش تعداد پرسنل و کارگران،  آن‌طور که باید و شاید پیش نرود. با این حال برخی از پروژه‌های مهم پایتخت،  کرونا را پس زده‌اند و نفسی تازه گرفته‌اند؛ پروژه‌هایی که بعضی به‌زودی و برخی دیگر تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند. از اواخر سال گذشته با موج نخست شیوع بیماری کرونا فعالیت‌های پروژه‌های عمرانی هم تا حدودی تحت‌تأثیر قرار گرفت و گاه بعضی پروژه‌ها به‌دلیل تعطیلی‌ها ناگزیر متوقف شد. این توقف اما کوتاه بود و البته در اسفندماه گذشته پروژه بزرگی مانند زیرگذر کوی نصر به سلامت از این وضعیت بحرانی عبور کرد. عملیات احداث پروژه زیرگذر نصر طبق برنامه تا پایان سال 98 باید به پایان می‌رسید،  اما در اواخر سال به دلیل شیوع این بیماری توقف کوتاهی کرد و در ادامه شهرداری توانست این پروژه را به سرانجام برساند. بعد از آن،  قرار بود بلافاصله «پل سبز زندگی» جایگزین پل گیشا شود؛ پلی که سال گذشته پس از دهه‌ها قرار گرفتن در محله گیشا برچیده شد تا عملیات احداث زیرگذر کوی نصر سرعت بیشتری بگیرد. اکنون پل سبز زندگی در مرحله تکمیل مطالعات قرار دارد تا اجرای این پروژه در آینده از سر گرفته شود. در کنار اینها،  پروژه‌هایی چون بزرگراه شهید نجفی رستگار،  بزرگراه شهید بروجردی و... به فعالیت‌های خود همچنان ادامه می‌دهند تا به مرحله بهره‌برداری برسند. شهرداری تهران هم‌اکنون 77 پروژه عمرانی دارد و پرسش این است که برخی از پروژه‌های عمرانی چه وضعیتی دارند و پیشرفت این پروژه‌ها چقدر بوده است؟

یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهری پایتخت طرح  500 کیلومتری احداث مسیر دوچرخه و بهسازی معابر پیاده رو‌ است. امسال هر ناحیه شهرداری تهران باید اقدام به بهسازی 4 کیلومتر معبر پیاده رو کند و در هر منطقه نیز یک‌مسیر دوچرخه‌سواری ویژه احداث یا تکمیل شود

بهره‌برداری از مسیرهای تندرو تا پایان تابستان
پروژه احداث بزرگراه شهید نجفی رستگار در سال‌های اخیر با موانعی مانند املاک معارض روبه‌رو بوده است؛ البته فرایند تملک و آزادسازی املاک معارض فاز دوم پروژه احداث بزرگراه شهید نجفی رستگار با جدیت در حال پیگیری است؛ به‌طوری که مجری طرح‌های بزرگراهی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران،  از تلاش برای بهره‌برداری از مسیرهای تندروی فاز نهایی پروژه احداث بزرگراه شهید نجفی رستگار تا پایان تابستان امسال خبر می‌دهد. بیژن کلانتریان در این رابطه می‌گوید: «مسیرهای تندروی بخش 4 کیلومتری حدفاصل تقاطع خیابان شهید مزینانی تا پل‌های تقاطع ثامن،  در ابتدای سال 98 با 53 معارض ملکی در بخش تندروها مواجه بود که هم‌اکنون با اقدامات صورت گرفته در زمینه رفع معارضات و نیز بازنگری در طرح فقط 2 پلاک معارض در بخش تندروها باقی مانده است. البته تلاش برای تملک و آزادسازی این املاک تا پایان تیرماه ادامه دارد. احداث کندروها نیز مستلزم رفع معارضات ملکی متعدد در این محدوده است که تلاش برای کاهش تعداد آنها از طریق بازنگری در طرح،  در دستور کار است.» او با اشاره به پیگیری‌ها جهت رفع معارضات تاسیساتی پروژه،  از اجرای مراحل نهایی جابه‌جایی لوله گاز و لوله آب شرب خبر می‌دهد و یادآور می‌شود: «ترفیع کابل‌های برق فشارقوی (kv)230،  جابه‌جایی شبکه برق (kv)20 و شبکه فاضلاب از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های پیش‌رو برای رفع معارضات تاسیساتی باقی مانده است.»
به گفته مجری طرح‌های بزرگراهی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران،  اکنون پیشرفت عملیات اجرایی فاز دوم بزرگراه شهید نجفی رستگار در بخش مسیرهای تندرو از مرز 92درصد فراتر رفته است و پیش‌بینی می‌شود مسیرهای یادشده تا پایان تابستان سال جاری به بهره‌برداری برسند.
بزرگراه شهید نجفی رستگار،  معبری 6 کیلومتری است که فاز نخست آن شامل بخش 2 کیلومتری حدفاصل تقاطع بزرگراه آزادگان تا تقاطع خیابان شهید مزینانی به انضمام مسیرهای دسترسی و پل‌های تقاطع با کانال سرخه‌حصار،  پل تقاطع خیابان شهید مزینانی و همچنین پل شمال به شرق تقاطع بزرگراه امام علی(ع) با بزرگراه شهید نجفی رستگار،  پاییز سال گذشته تحویل شهروندان شد.

پیشرفت 63 درصدی فاز نخست بزرگراه شهید بروجردی
عملیات سازه‌ای پل‌های دوربرگردان شرق به شرق و غرب به غرب تقاطع میدان جانبازان با بزرگراه شهید بروجردی تکمیل شد. اجرای اقدامات تکمیلی از قبیل نصب هندریل و پیاده‌روسازی،  طبق برنامه در پل‌های دوربرگردان شرق به شرق و غرب به غرب تقاطع میدان جانبازان ادامه دارد و این در حالی است که پل اصلی تقاطع نیز در مرحله آرماتوربندی عرشه است. پروژه بزرگراه بروجردی که از سال 93 برای اتصال بزرگراه آزادگان به بلوار ۴۵ متری بهار در محدوده منطقه ۱۸ آغاز شده،  تاکنون پیشرفتی بیش از ۶۳ درصد داشته است. به این ترتیب،  ساخت عملیات اجرایی مسیر اصلی این پروژه بزرگراهی در تمام مقاطعی که با معارض مواجه نیست،  ادامه دارد. تقاطع میدان جانبازان از جمله تقاطع‌های غیرهمسطح فاز نخست بزرگراه شهید بروجردی به شمار می‌آید. این مقطع بزرگراهی شامل مسیری 3700 متری حدفاصل بزرگراه آزادگان تا میدان جانبازان است و بهره‌برداری از آن علاوه بر تسهیل دسترسی‌های شرقی- غربی در پهنه جنوب غرب پایتخت،  امکان حذف تردد خودروهای سنگین از معابر حمل‌و‌نقلی منطقه 18 را فراهم خواهد کرد. با بهره‌برداری از فاز نخست این پروژه تا پایان تابستان ۹۹ ضمن گره‌گشایی ترافیکی از یکی از اصلی‌ترین معابر منطقه ۱۸،  شهروندان شاهد اتصال شریانی به بزرگراه فتح خواهند بود.

پیشرفت قابل ملاحظه تقاطع سه‌راه باقرشهر
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران از تکمیل عملیات سازه‌ای پل کندروی جنوب به شمال تقاطع غیرهمسطح بلوار علامه عسگری با جاده قدیم قم(سه‌راه باقرشهر) خبر داده است. علی پیوسته با بیان اینکه اجرای سایر اقدامات تکمیلی از قبیل نصب هندریل و روکش آسفالت ادامه دارد،  به همشهری می‌گوید: «فاز دوم پروژه احداث تقاطع سه‌راه باقرشهر،  از پیشرفت 68 درصدی عملیات اجرایی دوربرگردان جنوب به جنوب تقاطع برخوردار است.»

فراخوان برای نامگذاری طرح 500 کیلومتری احداث مسیر دوچرخه
معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در نظر دارد با برگزاری یک فراخوان عمومی،  انتخاب نام برای طرح 500 کیلومتری احداث مسیر دوچرخه و بهسازی معابر پیاده‌رو شهر تهران را به شهروندان واگذار کند. پس از طی مراحل گزینش و داوری،  از بهترین اسامی پیشنهادی ضمن اعطای جوایز نفیس تقدیر خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند پس از مطالعه کامل ویژگی‌های طرح مذکور و همچنین شرایط موردنظر برای ارائه نام،  عناوین پیشنهادی را به همراه نام و نام‌خانوادگی و نشانی پست الکترونیکی خود از امروز شنبه 28تیرماه تا شنبه 4 مردادماه به شماره 09191232321 پیامک کنند. شرایط مورد نظر برای نام‌های پیشنهادی عبارت است از: 1- نام‌های پیشنهادی باید فارسی باشند و ارائه کلمات ترکیبی،  براساس قواعد دستور زبان فارسی صورت پذیرد. 2- نام‌های پیشنهادی باید معرف بخشی از ویژگی‌های طرح باشند. 3- جنبه‌های زیباشناختی همچون خوش‌آوایی و موجز یا مختصر بودن نام پیشنهادی باید مدنظر قرار گیرد.

چهره متفاوت محله‌ها با پروژه‌های کوچک‌مقیاس
شهرداری تهران در کنار پروژه‌های بزرگ،  پروژه‌های کوچک‌مقیاس محلی و طرح بهسازی معابر را هم در مناطق مختلف شهر تهران پیگیری می‌کند که چهره بسیاری از محله‌ها را دگرگون خواهند کرد. به‌تازگی عملیات اجرای نخستین پروژه کوچک‌مقیاس محلی در محدوده منطقه 4 شهرداری تهران،  آغاز شده است. سیدمجید غمخوار،  مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران در این رابطه می‌گوید: «نخستین پروژه کوچک‌مقیاس منطقه 4 شامل بهسازی مسیر پیاده‌رو و احداث مسیر ویژه دوچرخه در خیابان هلیسایی است که اجرای آن متعاقب انجام هماهنگی‌های لازم و ابلاغ طرح آغاز شده است.» به گفته او،  بهسازی و اصلاح پیاده‌روها و ایجاد مسیرهای دوچرخه در سطح منطقه 4 براساس راهبردهای شهرداری تهران درباره پروژه‌های کوچک‌مقیاس محلی ادامه خواهد یافت تا علاوه بر بهبود کیفیت خدمت‌رسانی،  مطالبات محلی شهروندان مرتفع شود.
پیش از این،  عملیات بهسازی خیابان‌های فروردین و برزگر رحیمی در محدوده منطقه 18 آغاز به کار کرده بود. مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق با بیان اینکه روند اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس محلی در سطح منطقه 18 با سرعت و کیفیتی مناسب در حال انجام است،  یادآور می‌شود: «این اقدامات در حوزه‌های ساماندهی،  بهسازی و اصلاح پیاده‌راه‌ها،  نهرها،  جداول،  جمع‌آوری آب‌های سطحی،  احداث مسیرهای سلامت و... در سطح محلات این منطقه ادامه خواهد یافت تا علاوه بر بهبود کیفیت خدمت‌رسانی،  مطالبات محلی شهروندان مرتفع شود. پیش از اینها نیز عملیات احداث مسیر دوچرخه بوستان گل‌آذین در منطقه 17 شروع شده بود. صفا صبوری‌دیلمی،  معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره پروژه‌های کوچک‌مقیاس محلی و طرح 500 کیلومتری احداث مسیر دوچرخه و بهسازی معابر پیاده‌رو شهر تهران می‌گوید: «مدیریت شهری پایتخت از گذشته‌های دور تا به امروز،  هزینه‌های نسبتا قابل‌توجهی را البته در قالب اقدامات پراکنده و نامنسجم صرف بهبود وضعیت معابر پیاده‌رو کرده است. اینکه امسال هر ناحیه شهرداری تهران اقدام به بهسازی 4 کیلومتر معبر پیاده‌رو خواهد کرد،  اقدام جدیدی نیست،  بلکه ساز و کارهای انجام کار دچار تحول شده است.» جالب اینکه پروژه اتصال کندروی خیابان شهید باقری به بزرگراه آزادگان به‌عنوان نخستین پروژه کوچک‌مقیاس شهر تهران،  در منطقه 18 به بهره‌برداری رسیده بود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید