• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
جمعه 27 تیر 1399
کد مطلب : 105082
+
-

آزمایش سریع؛ نقطه عطف مبارزه با کرونا

طبق تحقیقات جدید درصورتی ردیابی مخاطب برای کاهش انتقال ویروس کرونا مؤثر است که آزمایش و جواب آن سریع‌تر از همیشه انجام شود. به‌گزارش سی‌ان‌ان، محققان دانشگاه اوترخت هلند می‌گویند آزمایش‌هایی که روند پاسخگویی آنها 5 روز یا بیشتر طول می‌کشد، چندان کاربردی نیستند.
مارک بونتن، رهبر این تحقیق می‌گوید: در مدل ما، به حداقل رساندن تأخیر در پاسخ آزمایش تأثیر زیادی بر کاهش انتقال ویروس دارد؛ بنابراین بهبود زیرساخت‌های آزمایشی مهم‌ترین فاکتور برای موفقیت در سیستم ردیابی مخاطب است.
ردیابی مخاطب به‌عنوان استاندارد طلایی در نبرد با بیماری همه‌گیر کووید-19 شناخته می‌شود، اما لازمه آن گرفتن آزمایش همه افرادی که در خطر ابتلا قرار دارند، قرنطینه افرادی که مبتلا هستند و سپس ردیابی سایر افرادی است که ممکن است مبتلا باشند و سپس برای تکمیل این چرخه، جداسازی بیمارانی است که پاسخ آزمایش آنها مثبت شده است. محققان می‌گویند برای موفقیت تلاش‌ها در مسیر کاهش واقعی انتقال ویروس، لازم است 3 چیز اتفاق بیفتد؛ اول، آزمایش باید در روزی انجام شود که فرد علائمی از بیماری داشته است، دوم، تماس‌ها باید از زمانی که پاسخ تست حاضر شد، ردیابی شوند و سوم، نیاز به پوشش 100درصد ردیابی است.
حتی یک ردیابی تماس کامل و بی‌نقص هم نمی‌تواند با تأخیر در پاسخ آزمایش به‌مدت 3روز یا بیشتر، از سرعت کاهش انتقال ویروس بکاهد.
محققان هم روش ردیابی مخاطب معمولی و هم مبتنی بر برنامه را در نظر گرفتند. به‌دلیل فاکتور سرعت، روش‌های ردیابی مبتنی بر اپلیکیشن بسیار مؤثرتر از روش‌های معمولی بود؛ حتی با پوشش تماس کمتر.
در حقیقت، فناوری برنامه می‌تواند حتی با تأخیر 2 روزه در جواب آزمایش، سرعت انتشار ویروس را با پوشش 80درصدی ردیابی تماس کاهش دهد.
میرجم کرتشامر، یکی از نویسندگان این تحقیق، می‌گوید: این مطالعه که یافته‌های سایر مطالعات مدل‌سازی‌ را تقویت می‌کند، نشان می‌دهد که ردیابی تماس می‌تواند یک مداخله مؤثر برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا باشد، اما فاکتورهای مهم در این زمینه مخاطب ردیابی زیاد و روند سریع عملیات است. مطالعه ما بر این اساس بنا شده است تا به‌طور مفصل نشان دهد که هر مرحله از روند در موفقیت این روش چه نقشی می‌تواند داشته باشد.
کارشناسان دیگر نیز بر سر این امر که آزمایش و جواب سریع برای موفقیت بیشتر و بهتر برنامه‌های ردیابی مخاطب بسیار لازم و مؤثر است، توافق دارند.
دکتر «دیوید بونسال» از دپارتمان پزشکی دانشگاه آکسفورد، می‌گوید: ما موافق هستیم که تلاش برای ردیابی دستی نیز باید با هدف گرفتن نتایج آزمایش در 24ساعت و ردیابی سریع افراد پس از آن باشد. برای کارایی ردیابی تماس افراد باید پیش از آنکه سایرین را آلوده کنند، از بیماری خود مطلع شوند. بونسال می‌گوید: توقف یا کاهش انتقال‌های پیش از ظهور علائم، مستلزم این است که آماده شدن پاسخ آزمایش بیش از 48ساعت طول نکشد.
لوئیس ایورز و دنیل ویتزنر از مرکز بهداشت جهانی و بیمارستان مرکزی ماساچوست اما به برنامه‌های ردیابی مخاطب چندان اعتمادی ندارند: نظر ما به این معنا نیست که برنامه‌های موبایلی چندان آینده‌دار نیستند، اما به‌عنوان یک مداخله‌گر در بهداشت عمومی همچنان تأیید نشده باقی مانده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید