• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
جمعه 27 تیر 1399
کد مطلب : 105081
+
-

جنگ سایبری برای واکسن

زودتر رسیدن به واکسن کرونا حالا به یک رقابت جهانی تبدیل شده و کشورهای مختلف حتی در تلاش برای سرقت تحقیقات دیگران در این رابطه هستند

کرونا
جنگ سایبری برای واکسن

به‌تازگی مقام‌های 3 کشور آمریکا، کانادا و انگلیس، هکرهای روس را به تلاش برای سرقت اطلاعات مربوط به تولید واکسن کرونا متهم کردند. اما در دنیایی که همه دغدغه عبور از کرونا را دارند نبردی پنهان برای دستیابی به علم تولید نوشداروی نجات کشورها در حال رخ دادن است.  درحال حاضر بزرگ‌ترین دغدغه جامعه بشری مبارزه با ویروس کرونا و بیماری کووید-19 است و در این راستا، مهم‌ترین عامل ساخت واکسن این بیماری به‌حساب می‌آید. دیروز اما آژانس امنیت ملی آمریکا، اعلام کرد که حملاتی سایبری برای سرقت اطلاعات مربوط به واکسن ویروس کرونا از سوی هکرهای روس شکل گرفته است. مقامات آمریکایی، این حملات را به گروه هکرهای «خرس تنبل» (APT29) نسبت داده‌اند؛ همان گروهی که حملاتی را علیه کمیته ملی دموکرات‌ها در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال2016 انجام داده بود. مقامات اطلاعاتی آمریکا در این خصوص اعلام کرده‌اند که روس‌ها تنها قصد داشتند تحقیقات را به سرقت برده تا سریع‌تر واکسن خود را بسازند و برنامه‌ای برای خرابکاری نداشته‌اند. این اتهام‌زنی یادآور جدال‌های جاسوسی بلوک شرق و غرب در دوران جنگ سرد است؛ روزگاری که جاسوسان آمریکایی و روس می‌کوشند تا اطلاعات فناوری یکدیگر را به‌سرقت ببرند.

حمله به آکسفورد
روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی در این خصوص آورده است که مقامات دولتی، قربانیان این هک‌ها را شناسایی نکرده‌اند. با این حال رابرت هانیگان، رئیس پیشین آژانس اطلاعاتی انگلیس در این باره گفته است که هدف اصلی این حملات دانشگاه آکسفورد در انگلستان و شرکت داروسازی انگلیسی - سوئدی AstraZeneca است که به‌طور مشترک بر روی واکسن کار می‌کنند. دانشمندان آکسفورد روز پنجشنبه گفتند که آنها شباهت غافلگیرکننده‌ای را بین اطلاعات‌شان درباره کار بر روی واکسن با آنچه دانشمندان روسی درباره عملکرد خود گزارش کرده‌اند، دیده‌اند.

جدال با چین
حدود 2ماه پیش، آمریکایی‌ها، چین را به تلاش برای سرقت سایبری با هدف به‌دست آوردن اطلاعاتی درخصوص ساخت واکسن ویروس کرونا متهم کرده بودند. همان زمان هم این ادعا، با واکنش شدید چینی‌ها روبه‌رو شده بود و آنها اتهام‌های وارد شده را تکذیب کردند. «جائو لی جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در نشست خبری خود در پکن گفته بود: «آمریکا مطابق اسناد و پیشینه موجود، بیشترین و پردامنه‌ترین حملات و سرقت‌های سایبری را در جهان انجام داده است. چین در رویارویی با ویروس کرونا به پیشرفت‌های مهمی دست یافته است و در تحقیق برای ساخت واکسن در صدر کشورهای جهان قرار دارد. به‌ همین دلیل باید گفت که ما دلایل بیشتری داریم که نگران سرقت سایبری باشیم.»

حملات متفاوت
جدال درخصوص حملات سایبری مربوط به چین، روسیه، آمریکا و انگلستان نمی‌شود. چندی پیش، مقامات امنیتی چین نیز از حملات هکرهای ویتنامی برای سرقت اطلاعات چینی‌ها درخصوص واکسن کرونا خبر داده بودند. البته ممکن است این هکرها اجاره‌ای بوده و توسط شرکت‌های خارجی برای حمله سایبری به چین استخدام شده باشند.

روس‌ها تکذیب کردند
دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه اتهام‌های وارد شده مبنی بر سرقت فرمول ساخت واکسن کرونا توسط هکرهای روسیه را نوعی خیال‌پردازی خواند و این موضوع را به‌شدت تکذیب کرد. او در این خصوص گفت: «همه این داستان‌ها فقط برای مخدوش کردن واکسنی است که به‌وسیله دانشمندان روس درحال ساخت است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید