• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 26 تیر 1399
کد مطلب : 105067
+
-

درخواست وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا از مردم

در خانه بمانید

پیشروی کرونا شدید و نگران‌کننده است / جمعه این هفته آزمون سمپاد برگزار نمی‌شود

حمیدرضا بوجاریان_خبرنگار

روند ابتلا به کووید-19 در تهران سرعتی نگران‌کننده به‌خود گرفته است آنچنان که تعدادی از اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا خواستار افزایش محدودیت‌های اجتماعی در تهران و تمدید آن برای 2هفته متوالی شده‌اند.
به‌گزارش همشهری، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری هم صبح دیروز در جلسه هیأت دولت گفته که یک‌ماه است در شدت بیماری قرار گرفته‌ایم: «امیدوارم این موج هم بیش از 2‌ماه نشود و بتوانیم با همکاری یکدیگر از این موج عبور کنیم.»
شهرداری تهران با همکاری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران، محدودیت‌های اجتماعی را در پایتخت از 2روز قبل به‌اجرا گذشته؛ این در حالی است که بیمارستان‌ها زیر بار سنگینی هستند و روند بستری بیماران جدید همچنان افزایشی است.
حمیدرضا زالی، فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در تهران دیروز از افزایش شتابان آمار مبتلایان به کرونا در تهران خبر داد و وضعیت را نگران‌کننده توصیف کرد. به‌گفته او؛ «آمار ابتلای موارد جدید به کرونا به‌شدت افزایش یافته و تعداد بیماران بستری‌شده در تهران در روز 24تیر 890نفر بوده است؛ یعنی تنها در تهران به‌اندازه یک استانی با وضعیت قرمز بیمار مبتلا به کووید-19 بستری شده است.»
در ماه‌های گذشته وزارت بهداشت آمار ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر کرونا را به تفکیک استان‌ها اعلام نکرده و عدد 890بستری تنها در تهران که زالی آن را اعلام کرده، آمار مهم و نگران‌کننده‌ای است که شیوع سریع و پرشتاب بیماری را در پایتخت نشان می‌دهد. به همین دلیل مسئولان وزارت بهداشت از مردم خواسته‌اند در هفته پیش‌رو محدودیت‌های اجتماعی را سختگیرانه رعایت کنند و کمترین میزان رفت‌وآمد در سطح شهر را داشته باشند و درصورت نیاز به خروج از خانه، حتما ماسک بزنند.

جزئیات محدودیت‌های هفته پیش‌رو
براساس محدودیت‌هایی که برای کنترل شدت شیوع کرونا در تهران پیش‌بینی شده، اجتماع‌ بالای ۱۰نفر ممنوع است، هیچ آزمونی برگزار نمی‌شود و مساجد اگرچه 3نوبت در روز فعالند، اما نماز جماعت در آنها برپا نمی‌شود. همزمان فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان اعلام کرده که آزمون پایه ورودی هفتم و دهم مدارس سمپاد که قرار بود جمعه همین هفته یعنی 27تیر برگزار شود هم لغو شده است. علاوه بر این، همه دانشگاه‌ها، مدارس، مدارس شبانه‌روزی، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها و کتابخانه‌ها دست‌کم برای یک هفته (از 24تیر) تعطیل هستند. همچنین برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، همایش، مراسم ازدواج و ترحیم و نیز فعالیت کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، چایخانه‌ها، مراکز تفریحی آبی و باشگاه‌های بدنسازی، سینماها، سالن‌های تئاتر، آرایشگاه‌های زنانه، سالن‌های زیبایی، موزه‌ها و باغ‌موزه‌ها، تالارهای پذیرایی و باغ‌وحش در این هفته ممنوع است. همچنین مطابق مصوبه ستاد ملی ضروری است استفاده از فضای مجازی برای خرید مایحتاج عمومی و خدمات شهرداری، جدی در دستور کار قرار گیرد و مردم به‌جز موارد ضروری از خانه خارج نشوند.

محدودیت‌ها خوب اما ناکافی
به‌نظر می‌رسد مسئولان ستاد مقابله با کرونا به این محدودیت‌ها راضی نبوده و خواهان افزایش آن هستند. فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران در این‌باره می‌گوید: «شرایط تهران بسیار پیچیده و غامض است و به هیچ وجه نمی‌توانیم فرصت را در مقابله با کرونا از دست بدهیم. اگر دستورالعمل‌ها رعایت نشود در بازگشایی مشاغل دیگرهم تجدید نظر می‌کنیم. پیشنهاد جدی تعطیلی غربالگری پیش‌دبستانی و دبستانی‌ها را داده‌ایم. درباره دورکاری کارکنان دستگاه‌ها هم به‌زودی تصمیم نهایی گرفته می‌شود.»
زالی ادامه داد: «با توجه به نظرات فنی و بحث‌های میدانی و درخواست اعضای ستاد تهران، تمدید این محدودیت‌ها به‌مدت یک هفته دیگر است؛ چراکه محدودیت‌های یک‌هفته‌ای کفایت نمی‌کند و دامنه محدودیت‌ها باید در هفته‌های آتی افزایش یابد. خواست اعضای ستاد تهران، گسترش و تعمیق این محدودیت‌هاست؛ البته به‌گونه‌ای که به شرایط فعلی و کسب و کار فعلی آسیب وارد نشود.»
مینو محرز، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی هم گفته مراجعه بیماران مبتلا به کرونا به بیمارستان‌ها افزایش یافته و در شرایط اوج قرار داریم؛ به همین دلیل رفت‌وآمدها باید به حداقل برسد و مردم در خانه بمانند.
از سوی دیگر وزیر بهداشت می‌گوید اگر محدودیت‌هایی که از سوی ستاد استانی مقابله با کرونای تهران پیش‌بینی شده، اثر‌گذاری کافی نداشته باشد، آن‌وقت می‌توان محدودیت‌ها را تشدید کرد. سعید نمکی می‌گوید: «یک‌هفته با همین آهنگ خواهیم رفت. اگر اثرات کمتر از آن چیزی که انتظار داریم باشد قطعا محدودیت‌های بیشتری اعمال می‌کنیم.»
او وضعیت تهران را  از نظر شیوع بیماری به همراه چند استان دیگر نگران‌کننده می‌داند و پیش‌بینی می‌کند در صورت تداوم این وضعیت، بتوان به زمان محدودیت‌ها اضافه کرد: «در دو سه هفته گذشته روزهای سختی بر ما و همکاران‌مان گذشت. همچنین مردم عزیزمان‌ به‌ویژه در استان‌های غرب، شمال غرب، جنوب و جنوب غرب و استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرق کشور روزهای سختی داشتند.»
وزیر بهداشت در ادامه سخنانش اعلام کرد که در استان‌های مازندران، خراسان رضوی، تهران و البرز اوضاع نگران‌کننده است.
او گفت: «تصمیماتی در ستاد استانی مقابله با کرونا برای اعمال محدودیت‌های جدید گرفته شده و اگر بتوانیم این روند را تا 2هفته آینده دنبال کنیم در کاهش موارد ابتلا موفق‌تر از قبل خواهیم بود.» 

آخرین آمار فوتی‌ها و بهبودیافتگان 
بحث‌ها درباره تعطیلی یک‌هفته‌ای یا دوهفته‌ای برخی اصناف در تهران در حالی ادامه دارد که سخنگوی وزارت بهداشت از فوت 199بیمار دیگر بر اثر ابتلا به کرونا در کشور خبر داده است. سیماسادات لاری گفته ۲۳۸۸مورد جدید کرونا هم شناسایی شده‌اند. او می‌گوید: «تاکنون ۱۳هزار و ۴۱۰نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند و ۲۲۷هزار و ۵۶۱ نفر از مبتلایان بهبود پیدا کرده‌اند. ۳۴۱۱نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. درمجموع در ایران از آغاز همه‌گیری تاکنون تعداد مبتلایان قطعی و شناسایی‌شده به این بیماری به ۲۲۷هزار و ۵۶۱نفر رسیده است. تعداد کسانی که در ایران جان خود را در اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست داده‌اند از ۱۳هزار نفر فراتر رفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید