• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 26 تیر 1399
کد مطلب : 105061
+
-

کاهش 34هزار میلیارد تومانی ارزش بازار سهام

علت لغو عرضه اولیه دیروز، دررهن بودن بخشی از دارایی‌های شرکت بود

در مبادلات روز گذشته شاخص کل بورس تهران 0.17درصد افت کرد و 34هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس کم شد.
به‌گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران دیروز 3162واحد نزول کرد و به یک میلیون‌و 841هزارو696 واحد رسید. با این میزان نزول بیش از 34هزار میلیارد تومان از ارزش کل شرکت‌های حاضر در بازار سهام کم شد و ارزش کل بورس تهران و فرابورس جمعا به 8021 میلیارد تومان رسید. اگرچه تحلیلگران براین باورند که رشد شاخص‌های بورس تحت‌تأثیر رشد قیمت دلار ادامه خواهد داشت اما عوامل بنیادی نشان می‌دهد که احتمالا رشد بازار سهام تحت‌تأثیر برنامه‌های بانک مرکزی برای افزایش نرخ سود تعدیل خواهد شد. این روز‌ها دولت به‌شدت در مورد افزایش تورم تحت فشار است و بسیاری از کارشناسان پیشنهاد کرده‌اند که نرخ سود بانکی افزایش یابد. به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی هم به موازات اثرات تورمی نقدینگی، در تلاش است سیاست‌های تازه‌ای را برای مکش نقدینگی آغاز کند. بر همین اساس سه‌شنبه شب شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده یکساله بانکی را که قبلا 15درصد بود به 16درصد رساند. همچنین نرخ سود سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید 2 سال براساس مصوبه شورای پول و اعتبار  به 18درصد رسید. به‌نظر می‌رسد این موضوع در روز‌های آینده آثارش را روی بازار سهام نمایان کند.

لغو عرضه اولیه
دیروز همچنین در اقدامی نادر عرضه اولیه سهام یک شرکت برای دومین‌بار به‌تعویق افتاد. در جریان مبادلات روز گذشته قرار بود ۱۲درصد از سهام زرماکارون برای نخستین‌بار در بورس عرضه شود که این عرضه انجام نشد. پیش از این عرضه اولیه سهام این شرکت یک‌بار در 7خرداد‌ماه هم با تعویق مواجه شده بود و برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که بالا بودن قیمت سهام این شرکت دلیل لغو عرضه سهام این شرکت بوده است. دیروز هم شایعاتی درباره گران بودن این سهم مطرح شد و علت لغو عرضه سهام این شرکت به این موضوع ارتباط داده شد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد، علت لغو عرضه سهام این شرکت در رهن بودن بخشی از دارایی‌های این شرکت بوده است. در همین رابطه محمود گودرزی، معاون بورس تهران نیز گفت: تأخیر دوباره عرضه اولیه زرماکارون ارتباطی با موضوع قیمت‌گذاری سهام زرماکارون نداشته است و این لغو عرضه به بررسی آخرین وضعیت ترهین دارایی‌های این شرکت مرتبط است. به‌گفته او، درخصوص آخرین وضعیت ترهین دارایی‌های شرکت، استعلاماتی دریافت شده است که باید درخصوص آن شفاف‌سازی‌‌های مورد نیاز انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید