• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 26 تیر 1399
کد مطلب : 105057
+
-

چرا شهرداری مانع کار دستفروشان می‌شود؟

چرا شهرداری مانع کار دستفروشان می‌شود؟

برنامه تصویری «سلام آقای شهردار» هر هفته از شبکه شهر پخش ‌و سؤال شهروندان مستقیم از شهردار پرسیده می‌شود. در این قسمت، یکی از شهروندان، که در یکی از میدان‌های تهران دستفروشی می‌کند، از شهردار در مورد برخورد با دستفروشان می‌پرسد.
شهروند: وجود دستفروش‌ها در خیابان چه ضرری دارد؟ مردم خودشان هم استقبال می‌کنند و از دستفروشان خرید می‌کنند، پس چرا با دستفروشان برخورد می‌شود؟ مأموران شهرداری گاهی با چند گولاخ که اجیر کرده‌اند، به دستفروشان حمله می‌کنند. دستفروش نیاز به این کار دارد، خیابان برای کیست؟ برای مردمی است که در این شهر زندگی می‌کنند. پس چرا شهرداری مانع کار دستفروشان می‌شود؟
پیروز حناچی، شهردار تهران: هر‌چند استدلال ایشان قابل پذیرش نیست، ولی الان در شرایط سخت اقتصادی هستیم و اگر بخواهیم دستفروشان را جمع‌آوری کنیم، مابه‌ازای آن باید اشتغال‌زایی هم صورت گیرد و راهی برای امرار معاش باز شود. با این حال، در ایام عید‌ و در نقاط کانونی مثل چهار‌راه ولیعصر اگر از دستفروشی تا حدی جلوگیری نشود، دیگر کسی نمی‌تواند از پیاده‌رو رد شود. طبق قانون ما در مقابل سدمعبر وظیفه داریم، اما یک مسئولیت انسانی هم بر عهده ماست. پیش از شیوع ویروس کرونا، هر وقت مانع کار دستفروشان در یک محدوده می‌شدیم، مابه‌ازای آن برایشان بازارچه‌های محلی تشکیل می‌شد. دستفروشی ذی‌نفعان مختلفی دارد، پیاده‌رو‌ها باید باز باشد، وظیفه قانونی ما هم، باز‌کردن پیاده‌رو‌هاست. از سوی دیگر صاحبان کسبه هستند، آنها مالیات می‌دهند و می‌گویند باید از آنها حمایت کنیم. با این حال، راه میانه‌‌ای وجود دارد و آن برگزاری بازارچه‌های محلی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید