• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 26 تیر 1399
کد مطلب : 105029
+
-

ویروس کرونا می‌تواند به قلب آسیب بزند

پزشکی
ویروس کرونا می‌تواند به قلب آسیب بزند

علی ملائکه-  روزنامه‌نگار و پزشک

ویروس کرونا می‌تواند باعث آسیب بسیاری از اندام‌های حیاتی بدن شود و قلب هم ازجمله این اندام‌هاست. آسیب قلبی در عفونت با ویروس کرونا ممکن است ناشی از علل متفاوتی باشد، ازجمله حمله مستقیم ویروس به سلول‌های قلب، واکنش شدید التهابی دستگاه ایمنی در پاسخ به ویروس و لخته شدن خون در رگ‌ها که خون‌رسانی به ماهیچه قلب را مختل می‌کند. همچنین در افرادی که دچار عفونت شدید ریوی ناشی از ویروس کرونا هستند، قلب مجبور می‌شود کار شدیدتری را انجام دهد تا خون را به درون ریه‌هایی که ملتهب و پر از مایع هستند، پمپ کند. این کار شدیدتر ممکن است به نارسایی قلب یا آسیب به عضله قلب منتهی شود.
قبلاً گزارش‌هایی از ووهان چین‌ـ کانون اولیه شیوع کرونا‌ـ درباره آسیب قلبی بیماران کووید‌ـ ۱۹ منتشر شده بود. اما اخیراً یک بررسی بزرگ که بر مبنای داده‌های به‌دست‌آمده ۹۰۱ بیمار از ۶۹ کشور است، نشان داده که بیش از نیمی از بیماران کرونای بستری‌شده که اسکن قلب (اکوکاردیوگرافی) شده‌ بودند، ناهنجاری‌هایی در کارکرد قلبشان داشتند. ناهنجاری کارکرد قلب در یک‌هفتم این بیماران اسکن ‌شده در حدی بود که احتمالاً می‌توانست اثر مهمی بر بخت زنده ماندن و بهبودی آنها بگذارد. اکثر این بیماران سابقه بیماری قلبی نداشتند و پژوهشگران نتیجه گرفتند که ویروس کرونا عامل مشکلات قلبی آنها بوده است.
نتایج این بررسی همچنین می‌تواند توضیح دهد که چرا افراد دچار بیماری زمینه‌ای قلبی بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از کرونا هستند. البته این بررسی محدود به بیمارانی می‌شد که پزشکان در مرحله اول به‌وجود مشکلات قلبی در آنها شک کرده بودند. بنابراین ممکن است موارد بیشتری از آسیب‌های قلبی در بیماران کرونا از نظر دور مانده باشد. این پژوهشگران توصیه می‌کنند با توجه به اینکه کووید‌ـ ۱۹ ناشی از ویروس جدید کرونا یک بیماری پیچیده چند سیستمی است و بر بخش‌های گوناگون بدن ازجمله قلب اثر می‌گذارد، درصورت شک به‌وجود مشکلات قلبی باید اسکن قلبی انجام شود. موارد آسیب قلبی در موارد آنفلوآنزای شدید هم گزارش شده است اما شمار بالای بیماران کووید‌ـ ۱۹ دچار آسیب قلبی در این بررسی که بسیاری‌شان ناهنجاری شدید در کارکرد قلب داشتند، باعث تعجب پژوهشگران شده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید