• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10495
+
-

اولویت شورا؛ ماندن نجفی

جلسه بررسی استعفای شهردار تهران روز 19فروردین برگزار می‌شود

شهر
اولویت شورا؛ ماندن نجفی

  طبیعت نوروز همین است که اغلب حرف‌ها درباره تفریح و گردشگری باشد. بر این اساس، آخرین گفته‌های اعضای شورای شهر تهران هم درباره تلاش برای رونق گردشگری در پاتیخت ایران و ارائه آمار و ارقام درباره میزان استقبال از مکان‌های گردشگری تهران بود. با این حال شهر تهران همچنان در انتظار فرارسیدن روز 19فروردین و تعیین تکلیف برای استعفای شهردار تهران است.
محمدعلی نجفی در واپسین روزهای باقیمانده از سال96 از حضور بر صندلی ریاست شهرداری تهران استعفا کرد. این خبر روز 23اسفند روی خروجی بعضی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و گرچه در ابتدا شایعه به‌نظر می‌رسید ولی پس از گذشت چند ساعت تأیید شد که واقعیت دارد. بدون تردید این خبر شوک بزرگی برای شورای شهر تهران بود. اعضای این شورا به سرعت تشکیل جلسه دادند و خروجی جلسه اعلام این خبر بود که تا نخستین جلسه علنی شورای شهر پس از تعطیلات نوروز، نجفی شهردار تهران می‌ماند. قرار بر این شد که در نخستین نشست اعضا – یکشنبه 19فروردین – با حضور شهردار تهران دلیل این استعفا بررسی شود و اعضا تکلیف آینده شهرداری تهران را مشخص کنند.

استعفایی که پس گرفته نشد

تعطیلات نوروز به نیمه رسیده بود که بار دیگر شایعه‌ای درباره محمدعلی نجفی منتشر شد. این بار گفته شد که شهردار تهران قبول کرده استعفایش را پس بگیرد. شهردار تهران اما در نخستین گفت‌وگوی رسمی خود این خبر را تکذیب کرد. به گزارش همشهری، محمدعلی نجفی روز 7فروردین در مراسم نوروزگاه بلوار کشاورز حاضر شد و وقتی خبرنگاران درباره اخبار منتشر شده مبنی بر پس گرفتن استعفا از او پرسیدند، در پاسخ گفت: «از جانب من چیزی پس گرفته نشده است؛ من استعفای خود را به رئیس محترم شورای شهر داده‌ام. قرار است شورای شهر در روز ۱۹ فروردین جلسه‌ای تشکیل دهد و روی آن بحث و تصمیم‌گیری کند.
من هم دلایل خود را برای استعفا در آن جلسه خدمت اعضای شورای شهر عرض خواهم کرد.» این در شرایطی است که محسن هاشمی (رئیس شورای شهر تهران) پیش از تعطیلات نوروز و پس از برگزاری جلسه اضطراری شورای شهر گفته بود دلیل اصلی استعفای نجفی بیماری است و پزشک به او توصیه کرده که نباید در محیطی پراسترس حضور داشته باشد. بااین حال از ابتدا اینطور به‌نظر می‌رسید که دلیل اصلی استعفای شهردار تهران فشارهای سیاسی و به‌ویژه اتفاق‌های پیش آمده پس از برگزاری مراسم روز زن در برج میلاد بود؛ گرچه نه شهردار و نه اعضای شورای شهر هرگز این موضوع را تأیید نکردند.
چه‌کسی شهردار تهران می‌شود؟
محمدعلی نجفی همچنان بر جدایی از شهرداری تهران پافشاری می‌کند؛ با این حال او هنوز گزینه اصلی شورای شهر تهران برای ریاست بر شهرداری به شمار می‌رود. اعضای این شورا از روز انتشار خبر استعفای نجفی تاکنون سیاست حمایت از شهردار فعلی تهران را در پیش گرفته‌اند.
آنها هرگز به پرسش‌هایی درباره جایگزین‌های احتمالی نجفی پاسخ نداده‌اند و تنها به این نکته اشاره کرده‌اند که نجفی گزینه‌ای ایده‌آل برای تهران است و تمام تلاش‌شان را برای راضی کردن او به ادامه کار انجام می‌دهند. البته بیشتر اعضای شورای شهر تهران در آخرین گفت‌وگوهای رسانه‌ای خود در تعطیلات نوروز تنها درباره اهمیت گردشگری در پایتخت ایران صحبت کردند ولی چند نفری هم بودند که همچنان حمایت خود از عملکرد نجفی را اعلام کردند. برای مثال می‌شود از محمدجواد حق‌شناس نام برد که روز گذشته دفاعی تمام‌قد از شهردار تهران انجام داد.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران به شهرنوشت، گفت: «باید به یاد داشته باشیم که شهرداری و شورای جدید، ٧‌ماه است که در موقعیت تصمیم‌سازی‌ قرار گرفته‌اند و جایگزین مجموعه‌ای شده‌اند که ١٤ سال در مدیریت شهری حضور مستمر داشته‌اند. در این سال‌ها شهر را با روش‌های غیرقابل‌قبول اداره کردند و به «شهرفروشی» مشغول بودند و شهر را به این روز و روزگار انداختند.  امروز مجموعه‌ای آمده که ضمن اینکه باید شهر را اداره کند، گروگان ده‌ها هزار میلیارد تومان بدهی است که از گذشته باقیمانده و هم‌اکنون هفته و روزی نیست که طلبکاران، مطالبات خود را که بحق هم هست، پیگیری نکنند. باید با اصل انصاف و با توجه به حوزه اختیارات و امکانات محدود از یک سو و موانع و محدودیت‌های متعددی که شهردار تهران با آنها روبه‌روست، در مورد رویکرد مدیریت شهری قضاوت کنیم. در مجموع عملکرد آقای نجفی قابل دفاع است.»
 از حرف‌های محمدجواد حق‌شناس و سایر اعضای شورای شهر تهران اینطور به‌نظر می‌رسید که سیاست شورا در روز 19فروردین راضی کردن نجفی به ادامه کار در شهرداری تهران است؛ گرچه رسانه‌های مخالف شهردار از محسن هاشمی، اسحاق جهانگیری و... به‌عنوان جایگزین‌های احتمالی نجفی نام می‌برند اما در فاصله 5روز تا تعیین تکلیف برای شهرداری تهران، نجفی همچنان گزینه نخست شورا برای ریاست بر شهرداری تهران به شمار می‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید