• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 25 تیر 1399
کد مطلب : 104949
+
-

حمله به پاشنه آشیل ترامپ

حمله به پاشنه آشیل ترامپ


جو بایدن قصد دارد از همان دریچه‌ای برای ضربه‌زدن و شکست دادن دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آبان‌ماه استفاده کند که تصور می‌شد نقطه قوت ترامپ است ؛اقتصاد.
درحالی‌که هجوم دوباره ویروس کرونا به برخی کشورهای جهان ازجمله آمریکا در هفته‌های اخیر، موجی از نگرانی و احتمال قرنطینه مجدد را مطرح کرده‌است، دورنمایی از بهبود شرایط اقتصادی دیده نمی‌شود. بیکاری در آمریکا در بالاترین حد طی سال‌های اخیر است و همین موضوع ستاد انتخاباتی بایدن را به این هدف معطوف کرده که حملات خود را علیه رقیب سرسخت ساکن کاخ سفید، از جبهه اقتصاد روانه کند. این در حالی است که تا همین چند هفته قبل به‌نظر می‌رسید رای‌دهندگان آمریکایی که معروف هستند با نگاهی به جیبشان و براساس شرایط معیشتی و اقتصادی رأی می‌دهند، ترامپ را در کاخ سفید نگه خواهند داشت.
نظرسنجی‌ها همچنان نشان می‌دهد که باوجود بالا بودن آرای بایدن نسبت به ترامپ، همچنان رای‌دهندگان جمهوریخواه و به‌اصطلاح پایگاه رأی ترامپ، عملکرد اقتصادی او را تأیید می‌کنند. نظرسنجی که 2 هفته پیش توسط شبکه سی‌ان‌بی‌سی آمریکا و با محور تماما اقتصادی انجام شد نشان می‌دهد، رای‌دهندگان آمریکایی همچنان در حوزه اقتصاد ترامپ را ترجیح می‌دهند. این نظرسنجی نشان می‌دهد که ترامپ با 44درصد آرا از بایدن با 38درصد، جلوتر است. به همین دلیل برخی تحلیلگران دمکرات می‌گویند بایدن در حمله به ترامپ از جبهه اقتصاد، کار آسانی ندارد.
قرار است امروز بایدن در زادگاهش ولمینگتون در نشستی درباره طراحی یک سیاست اقتصادی مبتنی بر انرژی پاک شرکت کند. قرار است بخشی از این طرح به ایجاد شغل جدید اختصاص یابد. بایدن هفته گذشته طرحی برای ایجاد شغل با نام «آمریکایی بخر» اعلام کرد. هدف این طرح مقابله با برنامه اقتصادی «اول آمریکا»ی ترامپ است.
هدف بایدن این است که نشان دهد ترامپ طرف نخبگان ثروتمند ایستاده و طبقه کارگر آمریکایی را رها کرده‌است. تحلیلگران دمکرات می‌گویند این هدف‌گذاری باعث جذب بخشی از آرای ترامپ در انتخابات سال 2016و هدایت آن به سبد بایدن می‌شود.
ستاد انتخاباتی ترامپ تلاش می‌کند بایدن را به چین نسبت دهد و بگوید که سیاست‌های تجارتی او به طبقه کارگر آمریکایی لطمه وارد می‌کند. شعار آنها این است که برنامه اقتصادی بایدن تکرار سیاست‌های دولت اوباماست. استدلال آنها هم این است که برخلاف سیاست‌های دولت اوباما که با توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی، باعث از بین رفتن 850هزار شغل در آمریکا شده، ترامپ نیرومندترین اقتصاد تاریخ را ایجاد کرده‌است.
یکی از استراتژیست‌های دمکرات در این‌باره به نشریه آمریکایی هیل می‌گوید: بایدن باید یک سؤال ساده را از رای‌دهندگان آمریکایی بپرسد: آیا وضع شما نسبت به 4سال قبل بهتر شده؟ شک ندارم اکثر آمریکایی‌ها می‌گویند نه.
بایدن درحالی مشغول طراحی برنامه انتخاباتی خود با محور اقتصاد است که ترامپ همچنان با حمله به مخالفان سیاسی‌اش، به موج‌سواری روی تحولات و ناآرامی‌های و دوقطبی‌های جامعه آمریکا ادامه می‌دهد. او دیروز در سخنانی با حمله به شهرداران چندین شهر آمریکا که خواستار اصلاحات پلیس بعد از کشته شدن یک سیاهپوست و اعتراض‌های سراسری این کشور شده‌بودند، گفت: شهرداران چپ‌گرای افراطی، خشونت علیه پلیس را دامن می‌زنند و با این کار به گسترش جنایت کمک می‌کنند.


این خبر را به اشتراک بگذارید