• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 25 تیر 1399
کد مطلب : 104946
+
-

پارک فدک قم امروز تعیین تکلیف می‌شود

امروز قرار است دادستانی با دعوت از ورثه بوستان فدک و مسئولان شهری به ماجرای 10 ساله بخشی از فضای سبز ورودی قم خاتمه دهد

قم
پارک فدک قم امروز تعیین تکلیف می‌شود

روح‌الله کریمی- قم – خبرنگار

حکم قلع و قمع بوستان فدک قم پر سروصدا شده است. همه تصور می‌کنند که با حکم صادرشده جدید، فضای سبز این پارک تخریب خواهد شد. آن هم به این دلیل که مالکان 40 هزار متر‌ مربع از زمین‌های ورودی قم، از سمت اتوبان تهران، دیگر عزمشان را جزم کرده‌اند که با سند شش‌دانگ، حقشان را بگیرند. هر چند خود این مالکان تاکید دارند که هیچ قصدی برای تخریب فضای سبز ندارند. در نهایت امروز (چهارشنبه) با حضور هر دو طرف در دادستانی قم برای تعیین تکلیف نهایی وضعیت این پارک تصمیم‌گیری خواهد شد.
داستان بوستان فدک و ورثه‌اش با شکایتی که 10 سال از آن می‌گذرد، آغاز شد. در آخرین جلسه دادگاه، قاضی پرونده برای چندمین بار حکم قلع و قمع مستحدثات بوستان را صادر کرده است. این بوستان، که در ورودی قم و حدفاصل میدان 72تن و عوارضی اتوبان قم - تهران واقع شده، یکی از بوستان‌های تاثیرگذار و آبرومند شهر قم است. بوستان فدک با حدود 150 هزار متر‌ مربع فضای سبز جنگلی و شهری، بزرگ‌ترین کمپ اقامتی قم برای اسکان زائران محسوب می‌شود.
آن طور که مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم می‌گوید، در سال‌های 95 و 96 بیش از 40 میلیارد ریال از اعتبارات دفتر مقام معظم رهبری برای ساماندهی بوستان فدک اختصاص یافت و به همین میزان شهرداری در ساماندهی این بوستان مشارکت کرد. پیام جوادیان معتقد است وقتی قسمتی از این بوستان به یک فضای خصوصی تبدیل شود، نمی‌توان امیدوار بود که اموال عمومی و فضای سبز تخریب نشود. بنابراین، مدیریت ارشد استان باید از تغییر کاربری این فضای ارزشمند جلوگیری کند.
البته ورثه این زمین معتقدند که نهادهای شهری در سال‌های اخیر برای مذاکره جدی با آنها همکاری نکرده‌اند. محمدجواد کریمی، یکی از وراث، به همشهری می‌گوید: در طول این سال‌ها با این‌که حکم قلع و قمع مستحدثات چندین بار در آستانه اجرا بود، شهرداری به جای مذاکره با ورثه، هزینه‌های کلانی برای اعتراض به حکم و دادرسی پرداخت کرده است.
وی می‌افزاید: مالک اصلی زمین در سال 65 فوت کرد و ما از سال 90 برای بازگرداندن زمین، پرونده قضایی تشکیل دادیم. چند سال است که حکم قلع و قمع صادر شده است و هر بار به دلیل مناسبت‌های مذهبی و ملی مانند عید نوروز، اجرای حکم را به تاخیر انداخته‌ایم. در این مدت، هیچ مسئولی برای این‌که زمین معوض یا پروانه ساخت به ما بدهند یا این زمین را از ما بخرند، مذاکره جدی با ما نداشته‌اند. حتی شهرداری قسمتی از زمین را که فضای سبز نیست، اجاره داده و ماهانه میلیون‌ها تومان دریافت می‌کند. این‌که می‌گویند ما قصد داریم درختان این مجموعه را قلع و قمع کنیم درست نیست. به هیچ‌وجه درختان بوستان مورد تعرض قرار نمی‌گیرند.
کریمی بیان می‌کند: چند بار برای اجرای حکم وارد بوستان شدیم ولی نیروهای شهرداری مانع ما شدند. این بار از مراجع قضایی به کلانتری منطقه دستور داده شد که با هر کسی که مانع اجرای حکم می‌شود، برخورد قانونی کند.
به گفته وی، برخلاف ادعای برخی مسئولان فقط حدود 13 هزار متر‌ مربع از فضای سبز بوستان در زمین ورثه قرار گرفته است. همچنین 17 تا 18 هزار متر از این زمین که هیچ گونه درخت و فضای سبز در آن وجود ندارد به پارکینگ تبدیل شده و 7 تا 8 هزار متر دیگر مربوط به شهربازی 72 تن است که چند سال پیش، وقتی مسئولان بنیاد شهید متوجه صدور حکم قلع و قمع شدند، وسایل بازی را از این قسمت خارج کردند.
اما اکنون معاون خدمات شهری شهردار قم از آمادگی این نهاد برای مذاکره و توافق با طرف پرونده باغ فدک، بر اساس مقررات جاری کشور، خبر داده است. موضوعی که ورثه مالک اصلی باغ آن را تایید کرده‌اند. کریمی در این باره هم عنوان می‌کند: از سوی دادستانی قم دعوتنامه‌ای برای ورثه ارسال شده تا روز چهارشنبه (امروز) برای مذاکره با مسئولان شهری به دادسرا مراجعه کنیم. امیدواریم این مسئله با رعایت حق و حقوق ورثه حل  شود.

بوستان فدک با حدود 150 هزار متر‌ مربع فضای سبز جنگلی و شهری، بزرگ‌ترین کمپ اقامتی قم برای اسکان زائران محسوب می‌شود. این بوستان، در ورودی قم و حدفاصل میدان 72تن و عوارضی اتوبان قم - تهران واقع شده است


 

این خبر را به اشتراک بگذارید