• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 25 تیر 1399
کد مطلب : 104924
+
-

رشد بورس روی موج سهام دولتی

نبض بازار
رشد بورس روی موج سهام دولتی


شاخص کل بورس تهران در مبادلات دیروز همچون روز‌های گذشته روی موج رشد سهام شرکت‌های دولتی22هزارو 774واحد رشد کرد اما شاخص هم وزن با نزول مواجه شد.
به گزارش همشهری، رشد شاخص بورس همچنان ادامه دارد و این رشد با انتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی مواجه شده است. این روز‌ها به غیر از منتقدانی که خارج بورس به رشد شتاب گونه شاخص ایراد می‌گیرند، فعالان بازار سرمایه هم از رشد شتابان شاخص‌های بورس انتقاد می‌کنند، چراکه بخش عمده رشد شاخص بورس مربوط به شرکت‌های بزرگ دولتی است که وزن زیادی روی شاخص بورس دارند و اندک نوسانی در قیمت سهام این شرکت‌ها می‌تواند تلاطم‌های زیادی را در شاخص بورس ایجاد کند. انتقاد و ایراد فعالان بازارسرمایه بی‌راه هم نیست فقط کافی است نگاهی به آمار‌ها بیندازید تا متوجه شوید رشد اصلی بورس عمدتا ناشی از رشد ارزش سهام شرکت‌های شاخص‌ساز و دولتی است. دولت که اردیبهشت امسال بخشی از سهامش را در بانک‌های تجارت، صادرات، ملت بیمه البرز و بیمه اتکایی امین در قالب یک صندوق سرمایه‌گذاری با نام دارا یکم در بورس فروخت اکنون در تلاش است تا سهام پالایشگاه‌ها، خودروسازها و تعدادی از شرکت‌های تولید‌کننده محصولات فلزی را در قالب دو صندوق دیگر با نام‌های دارا دوم و سوم بفروشد. دولت که تحت‌تأثیر مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها با کسری بودجه مواجه است قصد دارد با فروش سهامش بخشی از کسری منابع مالی‌اش را جبران کند به همین دلیل رشد قیمت سهام این شرکت‌ها می‌تواند منابع مالی بیشتری را نصیب دولت کند. به زعم تحلیلگران علت رشد قیمت سهام این شرکت‌ها همین موضوع است و اتفاقا سهامداران هم در این ماجرا دولت را همراهی کرده‌اند و سهام این شرکت‌ها هر روز با تقاضا مواجه است اما رشد قیمت سهام این شرکت‌ها مخاطرات زیادی را هم برای بازار سرمایه ایجاد کرده است.به‌طوری که بخش عمده نقدینگی وارد سهام این شرکت‌ها شده و هر روزمنابع مالی زیادی صرف خرید سهام این شرکت‌ها می‌شود.آمار‌ها نشان می‌دهد که در مبادلات روز گذشته هم، رشد شاخص بورس عمدتا ناشی از همین موضوع بود چراکه با وجود رشد1.25درصدی شاخص کل تحت‌تأثیر سهام مورد حمایت دولت؛شاخص هم وزن که تحت‌تأثیر تعداد نمادهای مثبت یا منفی است، 031درصد افت کرد.آمارها همچنین نشان می‌دهدکه دیروزدربورس تهران ارزش سهام 209شرکت افت کرد و در مقابل فقط ارزش سهام 120شرکت رشد کرد.این عدد نشان می‌دهد که بخش عمده رشد ناشی از افزایش قیمت سهام شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز بوده است؛ به‌نظرمی رسد بورس تهران باید فکری به حال محاسبه شاخص بکند تا این شاخص واقعیت‌های اصلی بازار را نشان دهد.

معاملات دیروز 
در مبادلات روز گذشته 31هزارو 550میلیارد تومان اوراق بهادار در بورس و فرابورس مورد دادوستد قرارگرفت که نسبت به روز دوشنبه 10درصد رشد داشت. دیروزهمچنین شرکت‌های ایران خودرو، سایپا و پالایش نفت اصفهان که قرار است سهامشان در قالب صندوق‌های دولتی به مردم فروخته شود با بیشترین تقاضای خرید مواجه بودند و بخش عمده نقدینگی صرف خرید سهام این شرکت‌ها شد.
در مبادلات دیروز همچنین مشخص شد شرکت‌های فولادسپید فراب کویر، سیمان هگمتان، شهداب ناب خراسان و تولید مواداولیه داروپخش مجوز افزایش سرمایه ۲۰۰، ۴۵، ۲۴۷ و ۴۳ درصدی گرفتند و آماده برگزاری مجمع فوق‌العاده شدند. نماد معاملاتی شرکت بیمه تجارت‌نو هم پس از افشای اطلاعات با اهمیت درفرابورس بازگشایی شد و قیمت سهامش با 47درصد رشد مواجه شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید