• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 25 تیر 1399
کد مطلب : 104923
+
-

سایه‌سنگین کرونا بر‌حمل‌ونقل هوایی

فرودگاه مهرآباد یکی از اماکن پرترددی است که نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تذکر و اخطار پلمب گرفته است

حمل‌و‌نقل
سایه‌سنگین کرونا بر‌حمل‌ونقل هوایی


تبعات اقتصادی کرونا برای صنعت حمل‌ونقل هوایی همچنان ادامه دارد و حتی رعایت نصفه و نیمه پروتکل‌های بهداشتی نیز نتوانسته است این صنعت را به وضعیت قابل‌قبولی برساند. حالا، فرودگاه مهرآباد که لقب فرودگاه هاب سفرهای داخلی را نیز یدک می‌کشد، برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا در اماکن پرتردد تذکر گرفته و حتی این احتمال نیز وجود دارد که در صورت عدم‌رعایت نکات بهداشتی سختگیرانه پلمب شود.
به گزارش همشهری، صنعت حمل‌ونقل هوایی یکی از نخستین حوزه‌هایی بود که با شیوه جهانی ویروس کرونا گرفتار محدودیت‌ شد و همچنان باوجود رعایت پروتکل‌های بهداشتی با چالش‌های جدی مواجه است. ریزش شدید متقاضیان سفر با هواپیما فقط یکی از چندین مشکل ایرلاین‌ها در سراسر جهان است که باعث شده دخل‌وخرج شرکت‌ها جور درنیاید؛ اما در این میان، شیوع موج دوم و سوم کرونا نیز باعث شده پس‌کرانه صنعت هوایی، یعنی ترمینال‌های فرودگاهی به‌عنوان اماکن پرترددی که مستعد انتشار کرونا هستند کانون توجه قرار بگیرند و محدودیت‌های سختگیرانه‌تری برای ایرلاین‌ها به همراه بیاورند.

فرودگاه‌های نیمه‌تعطیل
آمارهای رسمی و غیررسمی که از میزان فعالیت‌ ترمینال‌های مسافری در فرودگاه‌های پرتردد کشور منتشر می‌شود، حکایت از آن دارد که فرودگاه‌ها نیمه‌فعال هستند و حتی برخی با حداقل ظرفیت فعالیت می‌کنند. تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد در بهار امسال، پروازهای انجام‌شده از 49فرودگاه زیرمجموعه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل 51درصد کاهش یافته، میزان انتقال مسافر نیز حدود 64درصد افت کرده و ارسال و پذیرش بار و پست نیز 68درصد کمتر شده است. به‌عبارت‌دیگر، صنعت هوایی ایران در دوره کرونا در بهترین حالت با نیمی از ظرفیت عملیاتی خود فعالیت می‌کند؛ اما برای همین میزان فعالیت نیز مشتری ندارد.
براساس تازه‌ترین آمارها، در 6فرودگاه کیش، عسلویه، چابهار، قشم، ماهشهر و ماکو نیز که زیرمجموعه شرکت فرودگاه‌ها نیستند دقیقاً همین وضع تکرار شده و در شرایطی که فقط نیمی از ظرفیت به‌کار گرفته‌ شده، بازهم عرضه خدمات از میزان تقاضا بیشتر بوده است.

مهرآباد شلوغ
از میان همه فرودگاه‌های کشور، می‌توان گفت بیشترین ضربه کرونا متوجه فرودگاه امام شده که میزبان پروازهای خارجی بوده است. براساس آمارها، در 3ماهه امسال میزان نشست‌وبرخاست هواپیما در فرودگاه امام‌خمینی(ره) حدود 89درصد کاهش داشته؛ اما کاهش اعزام و پذیرش مسافر حتی از این میزان نیز بیشتر بوده و به 96درصد رسیده است. در این دوره زمانی ارسال و پذیرش بار و پست نیز در این فرودگاه با افت 81درصدی مواجه شده است. در مقابل، فرودگاه مهرآباد به‌عنوان هاب پروازهای داخلی و اصلی‌ترین فرودگاه پایتخت برای ارتباط هوایی با سایر نقاط کشور، وضعیت چندان بدی نسبت به سایر فرودگاه‌ها نداشته و بیش از نیمی از ظرفیت خود را به‌کار گرفته است. براساس آمارها، در بهار امسال میزان نشست‌وبرخاست هواپیماها در فرودگاه مهرآباد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 41درصد کمتر شده و اعزام و پذیرش مسافر نیز با کاهش 53درصدی مواجه شده است. همچنین ارسال و پذیرش بار و پست از طریق این فرودگاه نیز با 55درصد کاهش روبه‌رو شده که گرچه نسبت به شرایط عادی اتفاق نامساعدی است اما در مقایسه با سایر فرودگاه‌ها قابل قبول است. حتی در فرودگاه شهیدهاشمی‌نژاد مشهد نیز که به‌عنوان پایگاه پذیرش زائران امام هشتم(ع)، همواره از ترافیک بالایی برخوردار بوده نیز میزان نشست‌وبرخاست هواپیما کمتر از مهرآباد بوده و در 3‌ماهه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل با افت 66درصدی نشست‌وبرخاست هواپیما، کاهش 75درصدی پذیرش مسافر و کاهش 80درصدی دریافت و ارسال بار و پست مواجه شده است.
البته شلوغی نسبی فرودگاه مهرآباد هرچند به سرپاماندن عملیات اجرایی در این فرودگاه کمک کرده اما همزمان به بستری مساعد برای شیوع کرونا تبدیل شده و متولیان امر را برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌زحمت انداخته است. آن‌گونه که حمیدرضا گودرزی، معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران می‌گوید، برای مقابله با شیوع کرونا در تهران، به ۱۰مرکز پرازدحام تجاری پایتخت تذکر حضوری داده شده و این مراکز درصورت عدم‌رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ۲۴ساعت بعد از اعلام تذکر، پلمب می‌شوند. گودرزی به باشگاه خبرنگاران گفته است: هایپراستار، پاساژ علاءالدین و فرودگاه مهرآباد، 3مورد از این محل‌های پرتردد هستند که از دیروز تذکر گرفته‌اند و ظرف ۲۴ساعت درصورت عدم‌رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا پلمب می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید