• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 25 تیر 1399
کد مطلب : 104917
+
-

با آغاز پایش‌های محله به محله برای مناسب‌سازی معابر شهر تهران

پویش «شهر تراز» به مرحله اجرا رسید

گزارش
پویش «شهر تراز» به مرحله اجرا رسید


 فاز عملیاتی پویش شهر تراز با هدف رسیدن به شیوه‌ای کاربردی و ارزیابی راهکارهای مناسب پایش محله به محله شهر تهران از محله کاشانک آغاز شد. به همین دلیل، جمعی از فعالان اجتماعی و اعضای پویش معلولان و الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران و مجید صالحی، شهردار و مدیران شهری ناحیه۵ منطقه یک در بازدید میدانی از این پویش که حدود 4ساعت به طول انجامید، حضور داشتند. به گزارش همشهری، در این بازدید میدانی ضمن رصد و پایش موانع و مشکلات تردد در گذرهای اصلی فضاهای عمومی و ساختمان‌های پیرامون، روند بررسی ضوابط و مقررات و استانداردهای موجود، نحوه رویت و پایش، روند چگونگی ثبت و شیوه احصا و اعلام موارد علامتگذاری‌شده و... مورد بررسی قرار گرفت. بعد از اتمام پایش و رصد محدوده مذکور به‌عنوان پایلوت قرار شد امکان تهیه و تدوین شیوه‌نامه قابل ارائه برای تمامی نواحی تهران در مناطق مختلف مهیا شود. در این پایش محلی حضور ذینفعان و مدیران محلی و شهری در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد از ظرفیت‌های پویش معلولان، کانون‌های محلی معلولان شورایاری‌ها، دفاتر محلی نوسازی درصورت وجود، مدیران محله، فعالان و داوطلبان علاقه‌مند، شهروندان و بدنه مدیریت شهری کمک گرفته شود.
الهام فخاری، عضو شورای شهر که به‌صورت سرزده در پویش تراز حاضر شد نیز ضمن ابراز خرسندی از این حرکت مردمی که با استقبال بخش‌های مختلف مدیریت شهری صورت گرفته، گفت: «شروع و تداوم چنین پویش‌هایی ما را به شهری دسترس‌پذیر و با استانداردهای زیست‌پذیری برای تمامی اقشار خصوصا عزیزان با نیازهای ویژه نزدیک‌تر خواهد کرد و ما نیز در شورای شهر تهران حامی این حرکت بوده و تلاش خواهیم کرد تا فضایی برای ارائه گزارش از نیازها و دغدغه‌های شهروندان دارای معلولیت در صحن علنی و با حضور ذینفعان ایجاد کنیم.» در پایان بازدید یکی از فعالان عضو کمپین معلولان گفت: «پویش بعد از گذراندن این مرحله و با بررسی تمام جوانب و با کمک مدیریت شهری و همفکری با جامعه بزرگ معلولان به تدوین شیوه‌نامه اجرایی اقدام کرده و تلاش خواهد کرد تا با ایجاد فضای مناسب مشارکت تمامی شهروندان را نسبت به موضوع تردد امن و راحت جلب کند تا با حضور جدی خود مشکلات تردد را به‌عنوان یک مطالبه اجتماعی با استفاده از پلتفرم‌های آنلاین و آسان به اطلاع مدیران ذیربط رسانده و پیگیر اصلاح آن شوند.»‌

مناسب‌سازی 110بوستان
مناسب‌سازی 110بوستان برای استفاده معلولان و توان‌یابان در شهر تهران به پایان رسیده است؛ درحالی‌که امسال مناسب‌سازی 22بوستان دیگر در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد. به گزارش همشهری، معاون خدمات شهری شهرداری تهران در نشستی با محوریت مناسب‌سازی بوستان‌ها و میادین میوه و تره‌بار برای استفاده معلولان و توان‌یابان در سطح شهر تهران، گفت: «تاکنون 110بوستان برای استفاده توان‌یابان عزیز مناسب‌سازی‌ شده و در سال99 نیز 22بوستان در دستور کار است. همچنین از 250میدان و بازار میوه و تره‌بار در شهر تهران تاکنون 30بازار مناسب‌سازی شده‌اند و 26بازار جدید در حال ساخت نیز مناسب‌سازی خواهند شد.» مجتبی یزدانی ادامه داد: «هرسال تعدادی از بوستان‌ها در مناطق 22گانه برای استفاده توان‌یابان عزیز مناسب‌سازی‌ می‌شود. سازمان زیباسازی نیز وظیفه خرید و تامین تجهیزات لازم همانند ست‌های ورزشی، المان‌های پارکی، مناسب‌سازی‌ سرویس‌های بهداشتی و... را برای استفاده توان‌یابان و معلولان عزیز برعهده دارد.» علی‌اصغر عین‌القضات، مشاور معاونت شهرسازی و معماری شهرداری در امور توان‌یابان نیز در این جلسه ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات معاونت خدمات شهری در راستای مناسب‌سازی‌‌ها، گفت: «معاونت خدمات شهری یکی از معاونت‌هایی است که پیش از اعلام شیوه‌نامه و دستورالعمل‌های قانونی اقدامات خوبی را در جهت مناسب‌سازی‌ بوستان‌ها و میادین آغاز و اجرایی کرده است.» او ادامه داد: «با برنامه‌ریزی‌های لازم برای 4معاونت شهرداری تهران، مشاورانی برای معلولان تعیین شده است. همچنین برای حفظ کرامت انسانی معلولان و توان‌یابان عزیز، نماینده‌ای از سوی انجمن ناشنوایان ایران نیز معرفی شده است که همراه ما در این راه خواهد بود.» عین‌القضات به همکاری‌های خوب میادین میوه و تره‌بار در راستای مناسب‌سازی‌ بازارها اشاره کرد و گفت: «اقدامات بسیار خوبی نیز در میادین میوه و تره‌بار به‌شکل خودجوش و براساس شیوه‌نامه اعلام‌شده انجام شده است که جای تقدیر و تشکر دارد.» 
در این نشست علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، سیدسعید راد مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، میثم عنقایی مدیرکل اداره کل برنامه‌ریزی و توسعه امور خدمات شهری، نماینده جامعه ناشنوایان و... حضور داشتند. در جریان این جلسه مدیران عامل سازمان بوستان‌ها، میادین میوه و تره‌بار و زیباسازی به ارائه گزارش‌هایی پیرامون برنامه‌ها و اقداماتشان در راستای مناسب‌سازی‌‌ها پرداختند.


مکث
دسترس‌پذیری باعث دیده‌شدن معلولان می‌شود

مهدی صادقی، فعال اجتماعی حوزه معلولان

یکی از مشکلات «دسترس‌پذیر نبودن» شهر این است که حضور معلولان در آن کاهش پیدا می‌کند و باعث تقویت این تصور غلط می‌شود که تعداد معلولان زیاد نیست و در نتیجه نیاز چندانی هم به مناسب‌سازی‌ معابر وجود ندارد. در مقابل می‌بینیم که در کشورهای توسعه‌یافته به‌دلیل در دسترس بودن شهر برای معلولان، وجود آنها و تامین نیاز‌های آنها هم بیشتر در مقابل چشم شهروندان قرار می‌گیرد. پویش «شهر تراز» در فاز اول به‌دنبال رفع مشکلات ساختاری و پس از آن به‌دنبال موضوعات فرهنگی است.
کشور ما به سمت سالمندی پیش می‌رود و تا 2دهه دیگر بخش زیادی از جمعیت نیازهایی خواهند داشت که اصلاح ساختار شهر برای عبور و مرور در راس آن قرار دارد. متأسفانه نه‌تنها فضا‌های شهری غیرقابل دسترس از گذشته انباشته شده است، بلکه دیدگاه فرهنگی جامعه هم به اندازه کافی حساس نیست. اگر ما بدانیم که با اشغال جای پارک مخصوص معلولان دسترسی آنها را چقدر دور می‌کنیم و با کفپوش‌کردن مناسب پیاده‌رو مقابل ملک خود چقدر به رفت‌وآمد آنها کمک می‌کنیم، خواهیم توانست به آینده امیدوار باشیم. اکنون هم شاید در مدت کوتاه به حد ایده‌آل نرسیم اما دستاورد‌های مطلوبی خواهیم داشت.
در پروژه پیاده‌راه رودکی؛ ابتدا قرار بود مسیرهای حرکت معلولان و خطوط حسی نابینایان ایجاد شود. مراحل اولیه هم به همین شکل پیش‌رفت اما کسانی که مراحل نهایی را انجام می‌دادند تصور کرده بودند رفت‌وآمد نابینایان در این قسمت شهر زیاد نیست، پس احتیاجی به ایجاد خطوط حسی هم نیست. در نهایت شهرداری افتتاح پروژه را عقب انداخت تا این خطوط ساخته شود. این کار هزینه‌ای سربار پروژه کرد که اگر از ابتدا به آن توجه شده بود کاهش پیدا می‌کرد. با این‌حال جای خوشحالی دارد که حضور معلولان مورد توجه قرار گرفت و امیدواریم «دسترس‌پذیری» به‌صورت یک چک نهایی در تمام پروژه‌ها درآید.


تاکنون 110 بوستان برای استفاده توان‌یابان مناسب‌سازی‌ شده و در سال99 نیز 22 بوستان به‌آن افزوده می‌شود. از 250 میدان میوه و تره‌بار تهران نیز تاکنون 30 میدان مناسب‌سازی شده‌اند و 26 بازار در حال ساخت نیز مناسب‌سازی خواهند شد

این خبر را به اشتراک بگذارید