• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 25 تیر 1399
کد مطلب : 104910
+
-

حمله شرکای برجام به‌آمریکا

وزارت خارجه روسیه: کشورهای عضو سازمان‌ملل حق اشتباه درباره برجام را ندارند

برجام
حمله شرکای برجام به‌آمریکا


 وزارت خارجه چین: جامعه جهانی باید به‌طور مشترک با اعمال فشار آمریکا در راستای تمدید تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کند

  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: مخالفان برجام برای ارضای بلندپروازی­‌های خود و احساس دروغین موقعیت انحصاری خود آماده‌اند به هر اقدام غیرعاقلانه‌ای دست بزنند



وزارت خارجه روسیه، چین و همچنین اتحادیه اروپا به‌عنوان شرکای باقیمانده در توافق هسته‌ای 2015با انتقاد از آمریکا به‌خاطر خروج از این توافق و متوقف کردن تعهداتش در برجام تأکید کردند که کشورهای عضو سازمان ملل حق اشتباه درباره برجام را ندارند و این توافق جایگزینی ندارد. 
در تمامی بیانیه‌هایی که از سوی چین، اتحادیه اروپا و روسیه منتشر شده نیم‌نگاهی به تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران هم شده است؛ آنجا که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌اش می‌نویسد: برای ارضای بلندپروازی های خود و احساس دروغین موقعیت انحصاری و بی‌نظیر خود آماده‌اند به هر اقدام غیرعاقلانه‌ای دست بزنند و با فسخ توافقنامه و دامن زدن به تنش‌های سیاسی و نظامی در خاورمیانه در شورای امنیت بحران برمی‌انگیزند و با ایجاد هیاهو سعی دارند اهداف مبارزات انتخاباتی خود را حل کنند.
این نکته‌ای بود که هفته قبل سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه هم به آن اشاره کرد و در هشداری که البته نسبتی با تحولات داخل کشور و حملات به دستگاه دیپلماسی داشت، گفت: تحولات اخیر آمریکا وضعیت ترامپ را دشوار کرده و در چنین شرایطی هر اقدامی ممکن است، بنابراین نباید بهانه‌ای به آمریکا بدهیم که ایران را در رقابت‌های انتخاباتی به وجه‌المصالحه انتخاباتی آمریکا تبدیل کند.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم با کنایه به اینکه دستور کار ترامپ و مخالفان برجام بر تخریب استوار شده است، تأکید کرد: مخالفان برجام هیچ راه‌حلی برای جایگزینی آن ندارند. این جمله‌ای است که در بیانیه وزارت خارجه روسیه هم به آن اشاره و تأکید شده است مخالفان برجام هیچ راه‌حلی برای جایگزینی آن ارائه نکرده‌اند. وزارت خارجه روسیه در جمله‌ای که اشاره به تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل دارد تأکید کرده است: کشورهای عضو سازمان ملل حق برای اشتباه در این مورد (برجام) ندارند.
در بیانیه گفته شده است: سیاست فشار حداکثر که آمریکا در پیش گرفته و تصمیم گرفته با آن ضربه‌های تحریمی نه فقط به ایران بلکه به برجام وارد کند، کوته‌‌بینانه و اشتباه است. این سیاست، آمریکا را بی‌اعتبار می‌کند و آن کشور را در مقابل بقیه جهان قرار می‌دهد که خواهان اجرای تصمیمات شورای امنیت و اجرای همه‌جانبه برجام مطابق با اهداف و شاخص‌های توافق‌شده در آن هستند.
وزارت خارجه روسیه تصریح کرده است: دولت کنونی آمریکا بداند که واشنگتن دارای تعهداتی در برابر بقیه کشورهای جهان است که باید آن را انجام دهد. این اصل همزیستی در جهان است که بر معیارهای پذیرفته شده قوانین بین‌المللی و نه براساس اصولی که سعی می‌کنند با مصلحت خود به زیان دیگران بنویسند، استوار شده است.
 در بیانیه گفته شده است: توقف‌های اجرایی و چالش‌های فراروی برجام دستاوردهای آن را کم نمی‌کند. فرمولی که برای حل و فصل در آن قید شده اهمیت خود را ازدست نداده است. همانند 5 سال پیش جهان انتخاب مطمئن‌تر و مؤثرتری ندارد؛ اگر صحبت از اجرای تصمیمات شورای امنیت و نه تسویه‌حساب مطرح است.
به‌گزارش ایسنا، هوا چون اینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین هم در بیانیه‌ای با ابراز تأسف و انتقاد از خروج آمریکا از برجام گفت: هم‌اکنون، آمریکا سعی دارد با اعمال فشار در راستای تمدید تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل بر ایران و تهدید به فعال کردن مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها، کارشکنی بیشتری در برجام انجام دهد، چین بر این باور است که حفظ و اجرای برجام راه درست حل کردن مسئله هسته‌ای ایران است. عقب‌نشینی ایران از پایبندی به برجام، نتیجه سیاست فشار حداکثری است که آمریکا در پیش گرفته است.
اعضای برجام باید مذاکره و رایزنی را در چارچوب کمیسیون مشترک برجام تقویت کرده، از طریق رویکردی مرحله‌ای و دوجانبه به‌دنبال راه‌حلی برای اختلافات در زمینه پایبندی باشند و تعادل میان حقوق و تعهدات تحت برجام را برقرار کنند. اعضا (در این توافق) باید از گفتمان و همکاری تقویت یافته میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت کنند تا مسائل پادمانی هر چه سریع‌تر حل شود. جامعه جهانی در عین حال باید به‌طور مشترک با اعمال فشار آمریکا در راستای تمدید یا بازگردانی تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرده و خواستار پایبندی آمریکا به بازگشت به مسیر درست پایبندی به برجام و شورای امنیت سازمان ملل شوند.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دیروز در توییتی با یادآوری سالگرد برجام نوشت: امروز پنجمین سالگرد برجام، بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماتیک دهه گذشته و یادآور این است که رفتار قانون‌شکنانه ایالات متحده نباید معیار سنجش هنجارهای بین‌المللی باشد. بی‌توجهی ایالات متحده به قانون و دیپلماسی، سبب بی‌اعتباری جهانی ایالات متحده است و امنیت دنیا و ایالات متحده را به خطر خواهد انداخت.

این خبر را به اشتراک بگذارید