• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 25 تیر 1399
کد مطلب : 104888
+
-

جدال قدکشیده فرانسوی با سدان‌های نوبر ایرانی

ساندرو استپ‌وی اتوماتیک رنو یا دناپلاس اتوماتیک توربوشارژ ایرانی؛ کدام خودرو ارزش خرید دارد؟

جدال قدکشیده فرانسوی با سدان‌های نوبر ایرانی


علی ابراهیمی_دبیر گروه بازار

تنوع کم‌ محصولات عرضه‌شده در سبد فروش خودروسازان داخلی و توقف تولید و عرضه خودروهای مونتاژی تولید مشترک موجب بازگشت دوباره این شرکت‌ها به تولید و عرضه محصولاتی بر مبنای پلتفرم خودروهای ملی شد. تولید نسل پیشرفته‌تر دنا توربوشارژ با استفاده از گیربکس اتوماتیک در 3مدل پایه، فول و نیمه‌فول ازجمله تازه‌ترین اقدامات ایران‌خودرو برای توسعه تولید و تنوع سبد محصولات است اما انواع دنای دنده‌ای، توربوشارژ و اتوماتیک با رقبایی فرانسویی مانند انواع تندر 90، ساندروی دنده‌ای، اتوماتیک و استپ‌وی مواجه است. گرچه هنوز انواع دنای اتوماتیک توربوشارژ راهی بازار نشده اما می‌توان با بررسی مشخصات فنی، امکانات رفاهی و چشم‌انداز نرخ حاشیه بازار آن، قدرت رقابت انواع دنا با سایر خودروهای این رده قیمتی مانند رقبای مونتاژی فرانسوی را مشخص کرد.

فشار کاهش عرضه و تقاضای انباشته در بازار خودرو در شرایطی موجب افزایش نرخ انواع خودروهای تولید و مونتاژ داخل در حاشیه بازار شده که با خروج شرکای چینی و فرانسوی از ایران، دست خودروسازان ایرانی و متولیان تنظیم بازار را برای تنوع سبد عرضه خودرو به بازار بسته است. در چنین شرایطی با الزامات دولت و محدودیت‌های همکاری با شرکای خارجی، ایران‌خودرو تنوع سبد محصولات خود در سایه تولید و عرضه خودروهای جدید مبتنی بر پلتفرم سمند با تولید و عرضه خودروهای تازه در خانواده دنا، رانا و... را در پیش گرفت اما عرضه دنای دنده‌ای با حجم موتور پایین و بدنه به‌روز شده سمند چندان هم به دل خریداران ننشست تا این خودروساز به سمت تولید و عرضه دنا پلاس معمولی، توربو شارژ و انواع دنا پلاس اتوماتیک توربو شارژ گام بردارد.

 بازارگرمی مینی‌کراس فرانسوی
ساندرو استپ وی اتوماتیک پیشرفته‌ترین و آخرین نسل بازمانده تندر90 فرانسوی در بازار ایران است. طی سال‌های تحریم انواع تندر 90 با وجود امکانات رفاهی ضعیف و قطعات گران، در سایه شهرت رنو و کیفیت نسبی با اقبال مشتریان مواجه و عاملی برای محبوبیت انواع ساندرو در دوران قحطی عرضه خودروهای رده قیمتی متوسط به بازار شد؛ رشد چندبرابری قیمت بازار انواع تندر90 و ساندرو در کنار سایر خودروهای مونتاژی نیز گواهی بر این ادعاست. ساندرو استپ‌وی که در 2مدل دستی و اتوماتیک در بازار ایران عرضه شده در کلاس خودرو‌های مینی‌کراس اوور است که نسبت به ساندروی معمولی ارتفاع بیشتری دارد و در طراحی نمای بیرونی و کاسه چراغ‌ها نیز با انواع ساندروی معمولی تفاوت دارد. با وجود این در طراحی کابین استپ‌وی خلاقیت زیادی به‌کار نرفته و تجهیزات و امکانات رفاهی این خودرو نسبت به تندر90 و حتی خودروهای چینی حرفی برای گفتن ندارد. از نظر فنی، کیفیت و قدرت نسبتا مناسب موتور و کابین، نمره خوبی را به ساندرو استپ وی اتوماتیک داده و راحتی و آسایش سرنشینان در کابین نیز از نقاط مثبت طراحی ساندرو استپ وی است که باعث شده تا این کراس اوور نسبتا کوچک به گزینه مناسب و راحتی برای سفر‌های طولانی و بین شهری تبدیل شود. پیشرانه ۱.۶ لیتری استپ وی، توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گشتاور ۱۴۰ نیوتن برمتر را دارد. موتور به‌کار رفته در استپ وی مشابه با همان موتوری است که روی تندر۹۰ قرار دارد و یکی از دلایل محبوبیت این خودرو نیز آشنایی کافی خریداران داخلی با تندر۹۰ است که میزان رضایت بالایی از آن دارند.

ساندرو استپ‌وی یا دنا اتوماتیک؟
مقایسه امکانات رفاهی و قدرت موتور ساندرواستپ وی اتوماتیک با انواع دنای معمولی و پلاس بیانگر این واقعیت است که این خودروی فرانسوی در رویارویی با این مدل‌های دنا از نظر کیفیت برتری دارد اما جدال این خودروی فرانسوی با نوبرانه‌های اتوماتیک دنا پلاس توربوشارژ که مقرر شده تا سال آینده در سه تیپ پایه(L1)، نیمه فول(L2) وفول(L3) راهی بازار شوند، به‌گونه دیگری خواهد بود. حجم موتور و گشتاور بالاتر، حداکثر سرعت 205کیلومتری، استاندارد آلایندگی یورو 5 و آپشن‌های متنوع به‌خصوص در انواع نیمه‌فول و فول‌دنا پلاس اتوماتیک توربوشارژ نقطه قوت این خودروهای ایرانی در مواجهه با رقیب عاری از آپشن فرانسوی یعنی ساندرو استپ وی اتوماتیک است. با این وجود از نظر امکانات رفاهی مدل پایه دنا پلاس اتوماتیک توربو شارژ برتری چندانی نسبت به ساندرو استپ وی اتوماتیک نداشته و هنوز مشخص نیست که نصب آپشن‌های متنوع در انواع دنای اتوماتیک توربوشارژ نیمه‌فول و فول، نرخ مصوب و قیمت حاشیه بازار این خودرو تا سال1400 در مواجهه با ساندرواستپ وی اتوماتیک را تا چه حد رقابتی خواهد کرد. باید نمره اعتماد مشتریان به برند رنو و سابقه چند ساله خوب انواع تندر 90 در بازار ایران را نیز به امتیازات ساندرو استپ وی اتوماتیک در مواجهه با انواع دنا پلاس اتوماتیک توربوشارژ اضافه کرد.

قیمت مبهم دنا؛ نقطه برتری استپ‌وی 
گرچه هنوز قیمت مصوب عرضه انواع دنا پلاس اتوماتیک توربوشارژ توسط شورای رقابت و ایران خودرو اعلام نشده است اما بررسی نرخ اعلام شده فروش حواله‌های ثبت‌نامی انواع دنا پلاس توربو درآگهی‌های فضای مجازی بنا بر موعد تحویل این خودرو نشان می‌دهد که قیمت خرید و نرخ تمام‌شده تحویل انواع دنا پلاس توربوشارژ به‌مراتب بیش از نرخ‌های اعلام شده قبلی خواهد بود. شنیده‌ها حاکی از آن است که مقررشده به‌دلیل محدودیت‌های استاندارد آلایندگی یورو4 در دنا پلاس توربوشارژ، انواع دناپلاس اتوماتیک توربوشارژ با استاندارد یورو5 به ثبت‌نام‌کنندگان خرید این خودرو تحویل شود که درصورت تحقق این امر، قیمت حاشیه بازار انواع دنا پلاس اتوماتیک در مدل‌های پایه، نیمه‌فول و فول در بازار به‌مراتب بیش از نرخ کنونی ساندرو استپ وی اتوماتیک خواهد بود. اکنون صاحبان آگهی‌های فروش ساندرو استپ وی اتوماتیک، نرخ صفر کیلومتر مدل 99 این خودرو را از 320 تا 337 میلیون تومان اعلام می‌کنند. با درنظر گرفتن نرخ فروش کنونی حواله‌های ثبت‌نامی دنا پلاس توربوشارژ در فضای مجازی و قیمت مصوب احتمالی انواع دنا پلاس اتوماتیک توربوشارژ، نرخ حاشیه بازار کنونی انواع پایه، فول و نیمه‌فول این خودرو (به فرض عرضه) احتمالا به 330 تا  400میلیون تومان (با افزودن هزینه آپشن‌های این خودرو به قیمت تمام‌شده مدل فول) می‌رسد. اما با توجه به تحویل نخستین سری دنا پلاس اتوماتیک توربوشارژ از سال1400، هنوز قیمت تمام‌شده مصوب و نرخ حاشیه بازار این خودرو مبهم است.



نبض بازار
اکنون صاحبان آگهی‌های فروش ساندرو استپ‌وی اتوماتیک، نرخ صفر کیلومتر مدل 99 این خودرو را از 320 تا 337میلیون تومان اعلام می‌کنند. با درنظرگرفتن نرخ فروش کنونی حواله‌های ثبت‌نامی دنا پلاس توربوشارژ در فضای مجازی و قیمت مصوب احتمالی انواع دنا پلاس‌اتوماتیک توربوشارژ، نرخ حاشیه بازار کنونی انواع پایه، فول و نیمه‌فول این خودرو (به فرض عرضه) به 330 تا 400میلیون تومان (با افزودن هزینه آپشن‌های این خودرو به قیمت تمام‌شده مدل فول) می‌رسد

قدرت و آپشن‌های بیشتر 
حجم موتور و گشتاور بالاتر، حداکثر سرعت 205کیلومتری، استاندارد آلایندگی یورو 5 و آپشن‌های متنوع به‌خصوص در انواع نیمه‌فول و فول دناپلاس اتوماتیک توربوشارژ نقطه قوت این خودروهای ایرانی در مواجهه با رقیب عاری از آپشن فرانسوی یعنی ساندرو استپ وی اتوماتیک است

این خبر را به اشتراک بگذارید