• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 24 تیر 1399
کد مطلب : 104867
+
-

جشنواره آفلاین

نوازندگان درچهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با فیلم نواختن موسیقی با هم رقابت می‌کنند

جشنواره آفلاین

فهیمه پناه آذر_روزنامه نگار

امسال همه جشنواره‌های هنری زیر سایه کرونا قرار گرفتند. جشنواره‌هایی که نتوانستند برگزار شوند و جشنواره‌هایی که به‌دنبال راه‌حلی برای اجرا هستند. چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان یکی از این جشنواره‌هاست. جشنواره‌ای که دبیرش می‌گوید در نهایت راه‌حل برگزاری آفلاین را با توجه به زمان و وضعیت درنظر گرفته‌اند اما درصدد هستند این جشنواره را برگزار کنند.
این جشنواره با اعلام فراخوان قرار است در 3بخش «موسیقی دستگاهی ایران»، «موسیقی کلاسیک»، و «موسیقی نواحی ایران» برگزار شود. در هر دوره از این جشنواره تالار رودکی به‌مدت یک‌ماه میزبان تمام هنرمندان موسیقی در رده‌های سنی مختلف بود. آثار در این مدت اجرا و در مراسم اختتامیه برگزیدگان در بخش‌های مختلف معرفی می‌شدند.
در بخش «موسیقی دستگاهی ایران» خوانندگان و نوازندگان سازهای تار، تنبک، دف، سنتور، سه‌تار، عود، قانون، کمانچه، نی؛ در بخش «موسیقی کلاسیک» نوازندگان سازهای ابوا، پیانو، ترومبون، ترومپت، فلوت، کلارینت، کنترباس، گیتار، ویلن، ویلنسل، ویولا، هورن، و در بخش «موسیقی نواحی ایران» خوانندگان و نوازندگان سازهای زهی، بادی و کوبه‌ای از مناطق مختلف کشور به رقابت خواهند پرداخت. همچنین، در حوزه موسیقی دستگاهی، بخشی برای «حفظ کل ردیف موسیقی ایرانی» و بخشی نیز با عنوان «بخش ویژه موسیقی دستگاهی: آفرینش در تک‌نوازی» درنظر گرفته شده است.
این جشنواره در قالب 3 گروه سنی «الف» (۱۵ تا ۱۸ سال، متولدین سال‌های۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴)، «ب» (۱۹ تا ۲۳ سال، متولدین سال‌های۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰) و «ج» (۲۴ تا ۲۹ سال، متولدین سال‌های۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵) برگزار می‌شود.
هومان اسعدی که سابقه دبیری این جشنواره را به همراه دارد؛ در گفت‌وگویی با همشهری درباره چگونگی برگزاری جشنواره می‌گوید:«همیشه 2 مرحله را برای برگزاری جشنواره درنظر می‌گرفتیم. مرحله اول از طریق ارسال آثار به‌صورت سی‌دی و دی‌وی‌دی بوده و مرحله دوم بعد از ارزیابی آثار اجرای زنده یکماهه در رودکی را داشتیم. اما امسال به‌خاطر ویروس کرونا مانند دیگر جشنواره‌ها وضعیت تغییر کرده و به‌دنبال هر چه بهتر برگزار کردن این رویداد هستیم که عموم شرکت‌کنندگان آن جوان و از شهرهای بزرگ و کوچک هستند.» وی در ادامه به راه‌اندازی سامانه‌ای اشاره کرد که شرکت‌کنندگان در جشنواره امسال به‌صورت اینترنتی آثار و مدارک خود را ارسال می‌کنند. اسعدی توضیح می‌دهد: «هم‌اکنون آثار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و نتایج منتخبان اواخر تیر‌ماه اعلام می‌شود. اسامی برگزیدگان به آنها پیامک خواهد شد. بعد از انتخاب آثار و اعلام برگزیدگان در تلاش هستیم که جشنواره به شکل مجازی برگزار شود اما با توجه به زمان برگزاری ممکن است جشنواره به‌صورت آفلاین برگزار و برگزیدگان هم مجازی اعلام شود اما بعد از پایان ویروس کرونا مراسم اختتامیه‌ای برگزار خواهیم کرد.» وی عنوان می‌کند که برگزاری مراسم از ۲۴‌تیر تا 
۲۴ مرداد امکان ندارد. وضعیت خوب نیست و حضور هنرمندان از تمام شهرها به تهران و رفت‌وآمد‌ها خطرناک است و برگزاری حضوری به هر شکل منتفی است. اسعدی می‌گوید: «باید عدالت را درنظر گرفت و با توجه به پراکندگی شرکت‌کنندگان به‌نظرم آثار باید به شکل مجازی اجرا شود تا داوری‌ها صورت بگیرد و به‌احتمال زیاد داوری نهایی شهریور‌ماه اتفاق بیفتد که با توجه به فرارسیدن‌ماه محرم و اینکه آثار قبلا ضبط شده است این کار به شکل آفلاین باشد.»
اما نکته‌ای که اسعدی به آن اشاره کرد؛ حضور شرکت‌کنندگان در این دوره است. وی توضیح می‌دهد که تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به دوره قبل بیشتر بوده و نزدیک به
 ۲ هزار و ۴۰۰ هنرمند شرکت کردند. آثار این هنرمندان توسط ۱۰۰ داور در شاخه‌های مختلف ارزیابی و داوری می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید