• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 24 تیر 1399
کد مطلب : 104853
+
-

شورایارهای فعلی اجازه فعالیت دارند

از نماینده‌های مجلس و مدیران عالی شهری گرفته تا کارشناسان حوزه محله، بر این باورند که شورایاران تهران به‌عنوان بازوان کمکی شورای شهر باید به کار خود ادامه دهند. با وجود این، رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو انتخابات شورایاری‌ها از دوره بعد، اما و اگرهای فراوانی را برای یاران شهر به وجود آورده است. در این میان احمد مسجدجامعی، رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های تهران تاکید می‌کنند که حیات شورایاران قطعا ادامه پیدا می‌کند.
رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز گفت: فعالیت شورایاری‌های این دوره با توجه به مفاد رأی دیوان عدالت اداری کمافی‌السابق تا پایان دوره مربوط ادامه خواهد یافت.
مهدی جمالی‌نژاد در گفت‌وگو با مهر با اشاره به رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو انتخابات شورایاری‌های تهران اظهار کرد: «مستفاد از اصل هفتم قانون اساسی شوراها، مجلس شورای اسلامی، شورای استان، شهرستان، شهر، محل، بخش، روستا و نظایر اینها از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشورند. موارد، طرز تشکیل و حدود اختیارات و وظایف شوراها را این قانون و قوانین ناشی از آن معین می‌کند.» او افزود: «متعاقبا اصل یکصدم قانون اساسی که از سلسله مراتب شوراها نام برده، برگزاری انتخابات شوراها را در قلمرو روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان احصا کرده و انتخابات دیگری را به‌صورت داخلی و درون شهر با عنوان شورایاری پیش‌بینی نکرده است، لذا حکم این اصل نیز منحصر‌ به ‌شوراهایی است که صراحتا آنها را عنوان داشته و تشکیل هرگونه شورا فراتر از موارد موضوع اصل یادشده وجاهت قانونی ندارد.»
رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: «در راستای اصول موصوف، مفاد مواد یک و ۲ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران مصوب۱۳۷۵ با اصلاحات بعدی آن، مقصود از شوراها را در قانون یادشده و سایر قوانین معتبر درخصوص شوراهای اسلامی کشوری، شوراهای اسلامی روستا، بخش، شهر، شهرستان، استان و عالی استان‌ها برشمرده و نامی از شورایاری به میان نیاورده است و برگزاری انتخابات سابق شورایاری‌ها نیز عمدتا براساس توافقات داخلی مسئولان صورت گرفته است.» جمالی‌نژاد خاطرنشان کرد: «باوجود این، براساس مصوبه سال۱۳۹۳ هیأت محترم وزیران درخصوص برگزاری انتخابات شورایاری‌ها مقرر شد که وزارت کشور در امور اجرایی و نظارت بر انتخابات شورایاری‌های دوره چهارم با شورای شهر و شهرداری همکاری کند که مجددا مصوبه موصوف برای برگزاری انتخابات دوره پنجم شورایاری‌ها نیز مستند و مبنای همکاری وزارت کشور قرار گرفت.»
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور ادامه داد: «به‌هرحال باوجود مسئولیت نظارتی وزارت کشور در حسن اجرای قانون شوراها در رابطه با قانونی یا غیرقانونی‌بودن انتخابات مذکور یا لغو آن تکلیفی متوجه وزارت کشور نیست؛ چراکه در قانون شوراها به‌عنوان شورایاری‌ها اشاره‌ای نشده است تا وزارت کشور در قبال آنها وظیفه و مسئولیتی داشته باشد. براساس رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، برگزاری انتخابات شورایاری‌ها برای دوره‌های بعدی فعالیت شوراهای اسلامی غیرقانونی و منتفی اعلام شده است. به همین دلیل فعالیت شورایاری‌های این دوره با توجه به رأی مذکور کمافی‌السابق تا پایان دوره مربوط ادامه خواهد یافت.»
او گفت: «با توجه به اینکه تشکیل شورایاری‌ها مستلزم تصریحات قانونی لازم است، ضرورت دارد برای انجام این مهم، ابتدا سازوکارهای قانونی لازم پیش‌بینی و سپس آیین‌نامه‌های مربوط تهیه و تصویب شده تا امکان برگزاری انتخابات و تشکیل شورایاری‌ها محقق شود.»
رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بیان کرد: «به همین منظور جلساتی با سایر دستگاه‌ها و مراجع ذیربط تشکیل شده و موضوع در دست بررسی است که متعاقبا پس از رفع موانع قانونی موجود و جمع‌بندی نتایج حاصله، اصلاحات مربوط در قانون شوراها و سایر قوانین مرتبط پیش‌بینی خواهد شد.»

   شورایاری‌ها در انتظار ابلاغ دادنامه دیوان عدالت اداری
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: تصمیم شهرداری درخصوص شورایاری‌ها منوط به ابلاغ دادنامه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و نظر شورای شهر تهران است.
به گزارش همشهری، «محمدرضا جوادی‌یگانه» در نشست بررسی وضعیت حقوقی شورایاری‌ها درخصوص انتخابات شورایاری‌ها اظهار کرد: تصمیم شهرداری درخصوص شورایاری‌ها منوط به ابلاغ دادنامه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و تابع نظر شورای اسلامی شهر تهران است و تا مشخص شدن کیفیت و جزئیات این ابلاغیه،  شورایاری‌ها همچون گذشته به فعالیت خود ادامه خواهند داد. وی افزود: در ارتباط با دوره‌های آتی نیز منتظر تصمیم مراجع قانونی ذیربط خواهیم بود. از نظر شهرداری تهران،  به استناد مصوبات شورا،  شورایاری یک انجمن شهری است که به‌عنوان یک نهاد مدنی در سطح محلات شهر تهران فعالیت می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید