• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 24 تیر 1399
کد مطلب : 104850
+
-

انتقال بی‌خطر پسماندهای بیمارستانی تهران کلید خورد

با حضور شهردار پایتخت، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران و تعدادی از مدیران شهری، فعالیت 40دستگاه مدرن جمع‌آوری، بی‌خطرسازی و انتقال پسماندهای بیمارستانی آغاز شد

انتقال بی‌خطر پسماندهای بیمارستانی تهران کلید خورد

محمد مولایی_خبرنگار

ناوگان جدید حمل پسماندهای بیمارستانی در شرایطی شامگاه روز گذشته فعالیت خود را آغاز کرد که عصر دیروز مراسم رونمایی از این ناوگان با هدف افزایش بهداشت و میزان امحای صحیح پسماندهای این بخش برگزار شد. بدین‌ترتیب، 40دستگاه ناوگان جدید به چرخه جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی و به‌ویژه پسماند مرتبط با بیماران کرونا اضافه شد. شهرداری تهران از اسفندماه سال گذشته با شیوع بیماری کرونا سیاست جدیدی را برای جمع‌آوری و امحای پسماند بیمارستانی درنظرگرفت و اکنون با قرار گرفتن شهر تهران در وضعیت قرمز این بیماری تمهیدات جدیدی برای ادامه این فعالیت صورت گرفت.
در آیین رونمایی از ناوگان جدید، شهردار تهران تأکید کرد که پسماندهای بیمارستانی یکی از مهم‌ترین بخش‌های پسماند در تهران است که در شرایط کرونایی افزایش پیدا کرده است. پیروز حناچی گفت: «هم‌اکنون روزانه بیش از ۱۰۰تن از اینگونه پسماند جمع و امحا می‌شود. امروز (دیروز) بخشی از تجهیزات نو شده که این امر برای افزایش بهداشت و امحای صحیح پسماندهای بیمارستانی است.» 
حناچی در تشریح مراحل عملیاتی پسماند بیمارستانی یادآور شد: «بخش ضدعفونی کردن و بی‌خطر کردن در خود بیمارستان‌ها انجام می‌شود، اما دفن صحیح بخش دیگری از مرحله است که برعهده شهرداری تهران است. براساس روال کار، پسماندی که شهرداری از بیمارستان تحویل می‌گیرد باید در اتوکلاوها ضدغفونی شده باشد و مابقی کار برعهده شهرداری است.» 
در این آیین از ۴۰دستگاه خودرو حمل پسماند رونمایی شد و ۱۵دستگاه نیز نوسازی شده است. درمجموع ۵۵دستگاه حمل زباله‌های بیمارستانی در تهران وجود دارد. علیرضا زالی، فرمانده ستاد مبارزه با کرونای استان تهران که در این مراسم حضور داشت، در جمع خبرنگاران گفت: «بخش مهمی از خدمات شهری که در دوران کرونا بسیار خوب درخشید کارگران و مدیران فعال در عرصه پسماند و بخش‌های خدماتی تهران بودند.» 

تقاضای بودجه از ستاد کرونا برای شهرداری
 با شیوع بیماری کرونا در شهر تهران، شهرداری نیز با کاهش چشمگیر درآمدها روبه‌رو شد، درحالی‌که مجموعه شهرداری سعی کرد همپای وزارت بهداشت و ستادملی مبارزه با کرونا اقدامات لازم را برای جلوگیری و کاهش بیماری کرونا انجام دهد. به همین دلیل، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به درآمد پایدار شهرداری تهران گفت: «نکته مهم کاهش شدید درآمدهای اختصاصی شهرداری تهران و در مقابل افزایش هزینه‌های غیرمترقبه ناشی از کرونا است که فشار مالی زیادی به شهرداری وارد کرده است. شهرداری نیازمند یک بودجه جداگانه است که باید برای انجام امور شهر به آن اختصاص داد.» علیرضا زالی در ادامه از تقاضای بودجه‌ای جداگانه از ستاد مبارزه با کرونا خبر داد و گفت: «سازمان پسماند باید روزانه ۱۵۰ ایستگاه بازیافت را ضدعفونی کند؛ برای این هزینه‌ها تقاضای بودجه‌ای جداگانه از ستادمقابله با کرونا کرده‌ایم چراکه شهرداری نیازمند این اعتبار است.» به گفته او، سیستم دفع پسماند به‌گونه‌ای بوده که تا‌کنون هیچ شواهدی مبنی بر کانون سرایت کرونا از پسماند نداشته‌ایم. زالی تأکید کرد: «کمترین میزان ابتلا به کرونا در بخش‌های خدماتی، در حوزه پسماند بوده است، همچنین قدر مطلق ابتلا در بهشت‌زهرا(س)، حمل‌ونقل و پاکبان‌ها نسبت به نرم جهانی بسیار کمتر بوده است. مجموعه پسماند یک زنجیره پیچیده در کلانشهر تهران دارد و تلاش شده خدمات پایه‌ای بهداشت در آن رعایت شود.» او درباره افزایش حجم تولیدی زباله‌های عفونی با شیوع بیماری کرونا گفت: «در پسماند شهر تهران با افزایش ۶۴ هزار تنی مواجه شدیم که البته با مداخله در مبداء بسیاری از مشکلات حل می‌شود.» 

لطفا فاصله را رعایت کنید
هنگامی که شهردار تهران و فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران در جایگاه قرار گرفتند تا پاسخگوی پرسش خبرنگاران باشند، ناگهان تجمعی صورت گرفت. در این لحظه ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران که در این مراسم حضور داشت، گفت: «لطفا فاصله اجتماعی را رعایت کنید.» پس از آن فاصله اجتماعی تا حدودی رعایت شد تا این گفت‌وگو صورت بگیرد. به غیراز او، سیدآرش حسینی‌میلانی، عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر نیز در این مراسم حضور داشت. او درباره بحران کرونا و تمهیدات شهرداری تهران در این زمینه به همشهری گفت: «بحران کرونا باعث شده میزان زباله بیمارستانی ما از حدود 70تن به 100تن در روز رسیده و بلکه بیشتر هم شود. هم‌اکنون آمارها هم نشان می‌دهد که مصرف پلاستیک و ماسک به واسطه این بیماری افزایش پیدا کرده و چشم‌انداز میان‌مدت این موضوع بسیار نگران‌کننده است. یعنی ما علاوه بر بحث جمع‌آوری بهداشتی پسماند بیمارستانی، مسئله مهم بحث تفکیک است. در واقع ما باید با تقویت تفکیک زباله از مبداء پسماندهای اینچنینی را جدا کنیم و گام بعدی هم این است که سازمان پسماند به این سمت حرکت کند.» او ادامه داد: «در مورد زباله‌های بیمارستانی حتما مشارکت بخش بهداشتی شهر خیلی ضروری است، زیرا این مسئولیت ذاتی شهرداری نیست و هزینه‌های قابل‌توجهی دارد. بنابراین، لازم است که مشارکت‌های بیشتر به‌خصوص در مورد کلینیک‌ها و مطب‌ها داشته باشد.» به‌گفته میلانی، بحث مهم این است که مراقبت‌های بهداشتی و پروتکل‌های بهداشتی در مورد کارمندان و کارکنان سازمان مدیریت پسماند صورت بگیرد. او عنوان کرد: «ما هم باید پیگیری کنیم. البته سازمان پسماند و معاونت خدمات شهری مراقبت‌های بهداشتی از کارمندان و کارکنان خود را در دستور کار قرار داده‌اند. تأکیدهای شورای شهر هم این بوده که به هیچ عنوان در این قضیه کم و کاستی وجود نداشته باشد و ماسک، دستکش، گان و... تامین شود. در واقع هم در مورد کارکنان و هم در مورد کارگران پیمانکاری چنین اتفاقی باید بیفتد. این خیلی مهم است که به لحاظ کاری و بهداشتی شرایط برای این عزیزان فراهم شود.» 
صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند نیز در این مراسم به همشهری گفت: «ما در حوزه پزشکی در این مدت با چند برابر ظرفیت کار کردیم و از 60 تا 70تن پسماند بیمارستانی به 100تن در روز رسیده‌ایم. منتها چیزی که برای ما اهمیت پیدا کرد، جمع‌آوری پسماند بیمارستانی بود که بتوانیم در بحران کرونا این وضعیت را کنترل کنیم و پسماند مرتبط با بیماران کرونا ایزوله شود. ما در واقع یک اقدام ضرب‌الاجلی با همکاری بخش خصوصی انجام دادیم و ناوگان حمل پسماند بیمارستانی را نو کردیم. این ناوگان شیرابه را جمع می‌کند، سنسور دارد و کنترل و ردیابی می‌شود. خدا را شکر این اتفاق افتاده و این ناوگان با مشخصات فنی که مخصوص پسماند بیمارستانی است، راه‌اندازی کردیم و با حضور شهردار محترم از امشب(دیشب) شروع به‌کار می‌کند.» او تأکید کرد:‌«شاید یکی از آن اقداماتی باشد که ما در ایام کرونا به راهکارهایی رسیدیم که در این شرایط فعالیت ما آسان‌تر و مطمئن‌تر شود. با همین تعداد ناوگان مشکلی از این بابت در شهر تهران نخواهیم داشت.» 
مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران و سعید خال، رئیس سازمان بهشت زهرا از دیگر مهمانان مراسم رونمایی از ناوگان جدید پسماندهای بیمارستانی بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید