• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 24 تیر 1399
کد مطلب : 104837
+
-

طراح سؤال از رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با همشهری:

نمی‌خواهیم دولت را ساقط کنیم

نمی‌خواهیم دولت را ساقط کنیم

طراح سؤال از رئیس‌جمهور،  سخنان روز یکشنبه رهبر معظم انقلاب درباره تعامل مجلس و دولت را به‌معنای نفی نظارت بر دستگاه اجرایی کشور ندانست و به همشهری گفت: ابزارهای نظارتی مجلس در ارتباط با دولت تدبیروامید حتی در سال پایانی فعالیت آن هم که باشد، فعال است و از آنها استفاده می‌کنیم. ناصر موسوی‌لارگانی، نماینده مردم فلاورجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در صفحه توییتر خود هم پس از دیدار با رهبر انقلاب نوشت: «فرامین رهبر معظم انقلاب در دیدار امروز (یکشنبه) معظم‌له با نمایندگان مجلس را نصب‌العین قرار داده و از هیچ کوششی برای جلوگیری از لطمه به امور مهم کشور دریغ نخواهیم کرد. هدف از طرح سؤال از رئیس‌جمهور با امضای بیش از 190 نماینده هم کشف نارسایی‌ها و پاسخگو کردن دولت برای کاهش مشکلات اقتصادی مردم عزیز است.» او درباره سرنوشت طرح سؤال توضیح داد.

صحبت‌های روز یکشنبه رهبر انقلاب در ارتباط مجازی با نمایندگان مجلس تفاسیر مختلفی را درباره نحوه تعامل با دولت آقای روحانی ایجاد کرده است. شما چه تحلیلی از صحبت‌های ایشان دارید؟ آیا همچنان سؤال از رئیس‌جمهور را به صلاح می‌دانید؟
بسیار خوشحالیم که توانستیم از فرمایشات مقام معظم رهبری در اول دوره یازدهم استفاده کنیم. ایشان در فرمایشاتی که داشتند اتفاقا فرمودند یکی از وظایف نمایندگان سؤال و تفحص است و روی بعد نظارت مجلس تأکید داشتند. ایشان اشاره‌ای نداشتند که ما سؤال و تحقیق و تفحص نکنیم، حتی به استیضاح هم اشاره نداشتند. شاید از استیضاح نام نبردند، اما در فرمایشات‌شان هم نبود که استیضاح انجام نشود. اما در بحث سؤال ایشان تأکید داشتند و اسم آوردند که یکی از وظایف شما سؤال و تفحص است. ما بر سؤال پافشاری می‌کنیم و حتما سؤال را انجام می‌دهیم.
آیا همکاران شما هم مصر به ادامه طرح هستند؟
بله. هیچ‌کدام از نمایندگانی که امضا کردند از طرح سؤال و امضا منصرف نشده‌اند. بیش از 190 نفر از نمایندگان این سؤال را امضا کرده‌اند. دولتی‌ها دارند شانتاژ خبری می‌کنند که سؤال به صلاح نیست و از طرف نمایندگان حرف می‌زنند که اصلا از سؤال منصرف شده‌اند و از دستور کار خارج شده است. خیر، اینطور نیست و اینجور حرف‌ها اصلا صحت ندارد. ما مطمئنا سؤال را تحویل رئیس محترم مجلس می‌دهیم و پیگیر در دستور کار قرار گرفتن آن هم هستیم.
این صحبت رهبری که گفتند اعتقاد راسخ دارند که دولت‌ها باید تا آخرین روز مسئولیت‌شان کار کنند و بعد امانت را به دولت بعدی تسلیم کنند، محدودیتی برای سؤال و استیضاح شما ایجاد نمی‌کند؟
آقا نگفتند دولت تا پایان کار خودش ادامه می‌دهد، فرمودند وظیفه دولت این است که تا روز آخر دوره به فعالیتش ادامه دهد. فرمایش ایشان این بود که دولت‌ها در سال آخر دوره دوم شاید کم کار شوند، ولی دولت باید تا روز آخر به فعالیت خودش ادامه دهد. طرح سؤال نمی‌خواهد وزیر را ساقط کند. ببینید الآن یکی از دغدغه‌های خود مقام معظم رهبری در همین فرمایشات روز یکشنبه‌ خودشان بحث تورم، نابسامانی بازار ارز، مسکن و اشتغال بود. سؤالات نمایندگان هم همین است. ما در روزهای اولی که سؤال را مطرح کردیم، یکی از دلایل‌مان این بود که دولت بیاید برنامه‌هایش را بگوید که برای بحث مسکن چه برنامه‌ای دارند، هرچند که اگر برنامه‌ای داشت در 7سال گذشته اجرا می‌کرد. خود رئیس‌جمهور هم رسما اعلام کرد ما در بحث مسکن کوتاهی کردیم. در بحث اشتغال، ارز و طلا هم چنین بوده است و امان را از مردم بریده است. معیشت مردم الآن دارد به سختی تأمین می‌شود. ما می‌خواهیم از دولت سؤال کنیم تا اگر برنامه‌ای ندارد، مجلس به دولت برنامه بدهد. این یک سال باقیمانده دولت واقعا نباید وضع از این بدتر شود.
هیأت‌رئیسه مجلس با توجه به دیدار روز یکشنبه رهبری توصیه و نصیحتی درباره طرح سؤال یا استیضاح به شما نداشته‌اند که طرح سؤال را جلو برده‌اید؟
اصلا جای تعجب دارد که برخی همکاران صحبت کردند که عقلای مجلس و تعدادی از نمایندگان صلاح نمی‌دانند. من می‌خواهم خدمت‌شان عرض کنم که 8نفر از اعضای هیأت‌رئیسه سؤال را امضا کرده‌اند. یک نفر که امضا نکرده است آقای حاجی‌دلیگانی است که در بستر بیماری به سر می‌برد و کرونا دارد. 3نفر شامل رئیس و 2نایب‌رئیس هم امضا نکرده‌اند. بقیه همه امضا کرده‌اند. 9نفر از رئیس کمیسیون‌ها هم طرح سؤال را امضا کرده‌اند. که دوسوم نمایندگان مجلس می‌شود.
پس طرح سؤال و استیضاح به قوت خودش باقی است؟
طرح سؤال بله، ولی استیضاح را فعلا پیگیر نیستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید