• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 24 تیر 1399
کد مطلب : 104836
+
-

مجلس در برزخ سؤال از رئیس‌جمهور

عقلای مجلس و نمایندگان با سابقه طرح معتقدند؛ سؤال از رئیس‌جمهور در شرایط کنونی به صلاح نیست

مجلس
مجلس در برزخ سؤال از رئیس‌جمهور

محسن تولایی- خبرنگار

تقریبا 2سال پس از طرح سؤال از رئیس‌جمهور در مجلس دهم، نمایندگان مجلس یازدهم امضاهای بسیار بیشتری پای یک طرح سؤال دیگر از حسن روحانی گذاشته‌اند. محورهای کلی سؤالات البته همچنان مشابه هستند و آن هم اوضاع آشفته و نابسامان معیشتی مردم در همه بخش‌های کشور است. در این 2سال چیزی عوض نشده؛ تحریم‌ها سر جای خودشان هستند و همچنان اقتصاد افسارگسیخته در همه بازارها بار بسیار سنگینی بر مردم تحمیل می‌کند. دولت هم در جایگاه نخست پاسخگویی نسبت به این شرایط قرار دارد. آن زمان درباره کنترل قاچاق، استمرار تحریم‌های بانکی، بیکاری مفرط، رکود اقتصادی شدید و افزایش شتابان ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی از روحانی پرسیدند و در طرح جدید هم 5سؤال مشابه درباره از هم گسیختگی اوضاع بازار مسکن و خودرو، علت خروج آمریکا از برجام، بلند بودن صدای اعتراض واحدهای تولیدی و سرنوشت دلارهای دولتی پرسیده شده است.
صحبت‌های روز یکشنبه رهبر معظم انقلاب درباره ایفای وظایف نظارتی مجلس در عین تعامل و همکاری با دولت هم نمایندگان را مخیر به ادامه طرح سؤال کرده است. یک روز پس از این سخنان برخی رسانه‌های نزدیک به گروه‌های قدرت اصولگرا در رسانه‌های خود اسامی نمایندگانی را منتشر کردند که طرح سؤال از رئیس‌جمهور را امضا نکردند. در عین حال برخی چهره‌های سیاسی همچون غلامرضا مصباحی­ مقدم، عضو مجلس خبرگان رهبری نیز گفته‌اند طرح سؤال از رئیس‌جمهور یا استیضاح و ساقط کردن دولت با صحبت‌های اخیر رهبری دیگر موضوعیت ندارد. او به خبرآنلاین گفته: «در شرایطی که کشور در مواجهه با یک جنگ اقتصادی ناخواسته و تحمیلی از سوی آمریکا قرار گرفته، مصلحت نیست که نمایندگان مجلس به‌دنبال فشار بر دولت باشند. مجلس و دولت باید در قبال هم رویکرد «تفاهم» و «تعامل» داشته باشند.» عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز به ایرنا گفته: «مردم از مجلس انتظار دارند در یک سال باقیمانده با همکاری با دولت مشکلات جامعه را حل کند.» کدخدایی درخصوص حواشی روز یکشنبه گذشته مجلس و برخوردهای برخی از نمایندگان با وزیر امور خارجه گفت: کار درستی انجام نشد. به گفته او، «البته امروز (یکشنبه) رهبر معظم انقلاب به این موضوع ورود کردند و امیدواریم مجلس و دولت سخنان و توصیه‌های ایشان را همواره مورد توجه قرار دهند.»
شخص محمدباقر قالیباف و طیف نزدیک به او در مجلس طرح سؤال از رئیس‌جمهور را امضا نکرده‌اند، چهره‌هایی مثل مجتبی توانگر، ‌احسان خاندوزی، ابوالفضل عمویی، الیاس نادران و حتی مصطفی میرسلیم و منتقدانی مثل سیدمحمود نبویان معتقد به سؤال از رئیس‌جمهور در صحن علنی در شرایط کنونی نیستند. طیف نزدیک به محمود احمدی‌نژاد و برخی نمایندگان تازه‌­وارد ازجمله افرادی هستند که این طرح را امضا کرده‌اند. حالا باید دید زور کدامیک در مجلس می‌چربد، اصولگرایان سنتی که به عقلانیت نزدیک­ترند یا بهاری‌ها و پایداری‌ها که سیاست هیجانی، چاشنی کارشان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید