• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 24 تیر 1399
کد مطلب : 104804
+
-

افزایش دوبرابری قیمت تراکتور در یک سال


مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی است، ولی متأسفانه کشور ما به دلایل مختلف در این شاخص دارای رتبه مناسبی نیست. این روزها و در فصل برداشت محصول، گرانی تراکتور و کمباین و همچنین نبود کمباین تخصصی برای کشاورزان مشکل‌ساز شده است. با علی توسطی، رئیس اتحادیه فروشندگان ماشین‌آلات کشاورزی، صنعتی و ساختمانی گفت‌‌و‌گو کردیم.




چه میزان از ماشین‌آلات مورد نیاز بخش کشاورزی در داخل کشور تولید می‌شود؟ 
ماشین‌آلات مورد نیاز در حوزه کشاورزی به 2بخش تقسیم می‌شود، دسته اول ماشین‌آلات سنگین،، شامل تراکتور و کمباین است و دسته دوم موتورها، پمپ‌ها و ماشین‌آلات سبک. در زمینه تولید تراکتور و کمباین 2شرکت تراکتورسازی تبریز و کمباین‌سازی اراک از صفر تا 100سرمایه‌گذاری، تولید، واردات و غیره را در انحصار خود دارند و ما در این زمینه تقریبا وارداتی نداریم. در زمینه تراکتور چون ماشینی چندمنظوره است و در عین حال بسیاری از تراکتورهای وارداتی قدیمی هنوز کارایی خوبی دارند، مشکلات کمتر است، اما در زمینه کمباین، به‌دلیل تخصصی بودن آن برای هر محصول، تولیدات داخلی جوابگوی نیاز کشاورزان نیست و استفاده از کمباین‌های غیرتخصصی خسارت زیادی به کشاورزان وارد می‌کند. در این بخش ما قطعا به واردات نیاز داریم، در حالی‌ که به‌دلیل ادعای تامین نیاز از سوی تولیدکننده داخلی، واردات تنها با مجوز و درصورت تامین ادله کافی انجام می‌شود.
در زمینه موتورها و ماشین‌آلات سبک، وضعیت تولید به چه صورت است؟
در حوزه ماشین‌آلات و موتورهای سبک دو شرکت پمپیران تبریز و موتوژن تبریز انحصار تولید را در اختیار دارند و انواع الکتروپمپ‌ها و الکتروموتورها در این دو شرکت تولید می‌شود، ولی متأسفانه در این حوزه از پایان سال گذشته تا امروز شاهد افزایش قیمت زیادی در محصولات تولیدی بودیم. این شرکت‌ها طی این مدت چندین نوبت افزایش قیمت داشته‌اند و هربار بین 10 تا 20درصد قیمت محصولاتشان را بالا برده‌اند. متأسفانه این دو شرکت پیشران افزایش قیمت موتورآلات کشاورزی و صنعتی هستند و در 5‌ماه اخیر بارها و با درصدهای مختلف قیمت محصولاتشان را افزایش داده‌اند. افزایش قیمت محصول در یکی از این شرکت‌ها بالای 50درصد بوده است.
دلیل افزایش قیمت شدید تراکتور و کمباین طی امسال چه بوده است؟
روند افزایش قیمت این ماشین‌آلات چندین سال دارای یک حرکت منطقی بود، اما این روند در سال 98 تغییر کرد. تا سال 98 دو شرکت تولید‌کننده تراکتور و کمباین از ارز دولتی برای واردات مواداولیه و قطعات استفاده می‌کردند، ولی از ماه‌های پایانی سال گذشته تخصیص ارز 4هزار و 200تومانی به حوزه ماشین‌آلات کشاورزی متوقف شد و به همین دلیل قیمت این ماشین‌آلات تابع نرخ‌گذاری سازمان حمایت نیست، اما نکته اینجاست که در سال گذشته نیز با اینکه هنوز تخصیص ارز دولتی انجام می‌شد قیمت این ماشین‌آلات افزایش دوبرابری داشت. در یکسال و نیم گذشته قیمت یک تراکتور از 130میلیون تومان به 270 تا 280میلیون تومان رسیده است. کمباین هم در این مدت درصد نسبتا زیادی افزایش قیمت داشته ولی نه به اندازه تراکتور. دلیل این افزایش قیمت را می‌توان سهمیه‌بندی کالا، حضور واسطه‌ها در بازار و به‌هم خوردن نظام عرضه و تقاضا دانست ولی به هرحال، این افزایش قیمت تنها کشاورز را به‌عنوان مظلوم‌ترین صنف دچار زیان خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید