• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 23 تیر 1399
کد مطلب : 104794
+
-

پاسخ منفی ایمنی جمعی به کووید-19

کارشناسان معتقدند پروژه‌ای موسوم به ایمنی جمعی در شرایط پاندمی کووید-19 شکست خورده است، چرا‌که این بیماری با این سیاست متوقف نخواهد شد

نگاه دیگر
پاسخ منفی ایمنی جمعی به کووید-19

دنی آلتمان، استاد ایمونولوژی در کالج ایمپریال لندن، می‌گوید: در تمام شهرهای بزرگ و کوچک که ابتلا به ویروس کرونا زیاد اتفاق افتاده است تنها ممکن است 10 تا 15درصد از جمعیت آن نسبت به این بیماری ایمن باشند.
به‌گزارش سی‌ان‌بی‌سی، او تأکید می‌کند: ایمنی نسبت به چنین ویروس‌هایی احتمالا شکننده و ضعیف است، چراکه ممکن است افراد تنها برای مدت کوتاه و فقط چند‌ماهه در برابر این ویروس ایمن شوند و بعد از این مدت درصورت قرار گرفتن در مجاورت ویروس، احتمال ابتلای دوباره وجود دارد، پس نمی‌توان یک‌بار ابتلا را مبنای ایمنی همیشگی علیه ویروس کرونا دانست. این ویروس جدید بسیار مرموز است و ایمنی نسبت به آن بسیار گیج‌کننده و حتی در مواردی کوتاه‌مدت است.

شکست در قرنطینه نکردن
او همچنین درباره موفقیت استراتژی ایمنی جمعی (زمانی که جمعیتی از یک کشور در معرض ویروس قرار می‌گیرند تا در مقیاس‌های بیشتری نسبت به آن ایمن شوند ایمنی جمعی رخ می‌دهد) می‌گوید: این روش توسط مقامات بهداشتی سوئد مورد استفاده قرار گرفت و به‌طور بحث‌برانگیزی منجر به امتناع از قرنطینه و تعطیلی شهرها شد، اما با شکست مواجه شد.
در شرایطی که تیم‌های تحقیقاتی زیادی در سراسر دنیا برای رسیدن به یک واکسن مؤثر علیه ویروس کرونا در حال رقابت هستد، کارشناسان هنوز مطمئن نیستند که آیا آنتی‌بادی موجود در بدن افرادی که دچار ویروس شده‌اند آنها را از ابتلای دوباره به آن ایمن می‌کند یا نه.
دکتر آنتوی فائوسی، مشاور ارشد بهداشت کاخ‌سفید، ‌ماه گذشته هشدار داده بود که اگر کووید-19 مانند سایر ویروس‌های کرونا رفتار کند، قطعا ایمنی طولانی‌مدتی از آنتی‌بادی یا واکسن نخواهد داشت. در همین حال، سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرد که همچنان احتمال ابتلای دوباره افراد مبتلا به این ویروس یا ایجاد ایمنی مداوم نسبت به آن برای آنها مبهم است.

روز به روز وحشتناک‌تر
آلتمان می‌گوید که او در انتظار موج دوم کووید-19 است و بنابراین بهتر است کشورها و مقامات رسمی خود را برای رویا‌رویی با آن و بازگرداندن مقررات‌های پیشین آماده کنند، چراکه شرایط روزبه‌روز وحشتناک‌تر می‌شود.
او به سی‌ان‌بی‌سی می‌گوید: به هرکسی که فکر کند گردوغبار این بیماری همه‌گیر خوابیده است یا اینکه مشکل در حال حل شدن است باید بگوییم که یا شوخی می‌کند و یا هنوز با واقعیت کنار نیامده است. این ویروس هنوز هم موذی و بدقلق است و با سرعت خیلی زیادی در حال آلوده کردن مردم است و من فکر می‌کنم که جامعه بشری نمی‌خواهد این واقعیت را بپذیرد.
او همچنین تأکید می‌کند که همچنان تعیین زمانی دقیق برای شناسایی یک واکسن مؤثر علیه کووید-19 کار بسیار دشواری است؛ «ساختن واکسن برای ویروسی که مدام رفتارهای عجیب از خود نشان می‌دهد کار آسانی نیست. هم‌اکنون بیش از 100 آزمایش در سراسر دنیا برای تولید واکسن در حال انجام است و ممکن است در این بین اشکالاتی نیز به‌وجود بیاید، بنابراین در شرایط فعلی نمی‌توانم روی کارآمد بودن هیچ‌یک از این واکسن‌ها نظر قطعی بدهم.»

افزایش مرگ‌ومیر
دیوید کینگ، مشاور ارشد علمی سابق دولت انگلیس، در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز هشدار داد درصورتی که دولت انگلیس همین روند را حفظ کند، به تعداد فوتی‌های این کشور در اثر کووید-19 به تعداد  1927هزار نفر دیگر اضافه خواهد شد.
آلتمان می‌گوید که بسیاری از دانشمندان، ایمونولوژیست‌ها و کارشناسان واکسن هنوز نسبت به این پاندمی احساس ترس و وحشت دارند. طبق اعلام او لازم است تا سیاستگذاران بین حفظ سلامت عمومی و جلوگیری از فاجعه اقتصادی اجتماعی تعادل ایجاد کنند. او با تأکید بر حفظ جان مردم می‌گوید: ما باید با علم و پزشکی پیش برویم و درست‌ترین کار ممکن را انجام دهیم. انجام کار درست یعنی هرآنچه از دستمان بر می‌آید انجام دهیم تا از انتشار بیشتر ویروس و رقم خوردن فاجعه جلوگیری کنیم.
جریان جدید ویروس کرونا نخستین بار در اواخر دسامبر از سوی سازمان بهداشت جهانی اعلام شد و حالا بیش از 12میلیون نفر در سراسر دنیا را مبتلا و بیش از 500هزار نفر را به کام مرگ کشانده است.
تدروس عدنوم غبریسوس، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، چندی پیش هشدار داد که پس از لغو تعطیلی و قرنطینه در برخی کشورها و با بازگشایی مجدد کسب‌وکار، پاندمی کرونا در حال سرعت گرفتن در سراسر دنیاست.

انجام کار درست
ما باید با علم و پزشکی پیش برویم و درست‌ترین کار ممکن را انجام دهیم. انجام کار درست یعنی هرآنچه از دستمان بر می‌آید انجام دهیم تا از انتشار بیشتر ویروس جلوگیری کنیم. مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، هشدار داده است که پس از لغو تعطیلی و قرنطینه در برخی کشورها و با بازگشایی مجدد کسب‌وکار، پاندمی کرونا در حال سرعت گرفتن است

این خبر را به اشتراک بگذارید