• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 23 تیر 1399
کد مطلب : 104791
+
-

همکاری استارتاپی ولوو برای ساخت خودروی خودران

استارتاپ ویمو برای طراحی یک خودروی خودران کارآمد قراردادی را با ولوو به امضا رسانده‌ است که می‌تواند تحول شگرفی در این صنعت به‌وجود آورد

جهان استارتاپی
همکاری استارتاپی ولوو برای ساخت خودروی خودران

شرکت خودروسازی ولوو و استارتاپ فناوری «ویمو» با عقد یک قرارداد به‌دنبال به‌کارگیری فناوری خودروهای خودران این استارتاپ در طراحی و تولید خودروهای الکتریکی جدید هستند. ویمو، شرکت و استارتاپی متعلق به گوگل است که در حوزه خودران‌ها فعالیت نسبتا گسترده‌ای دارد.

معرفی استارتاپ ویمو
شرکت فناوری ویمو در روز هفدهم ژانویه سال2009 تاسیس شده است و دفتر مرکزی آن در مانتین ویو در کالیفرنیا قرار دارد. تمام شهرت این شرکت وابسته به گوگل در این است که آنها نخستین خودروی خودران گوگل را تولید کرده‌اند. نام این شرکت نیز ابتدا «پروژه خودران‌های شرکت گوگل» بود که در روز 13دسامبر سال2016 به ویمو تبدیل شد. این تغییر به‌دنبال یک جابه‌جایی شکل گرفت و ویمو از زیرنظر مستقیم شرکت گوگل خارج شد و فعالیت خود را تحت لیسانس یکی از شرکت‌های تابعه گوگل ادامه داد. گوگل بین سال‌های 2009 تا 2015، بالغ بر یک میلیارد و 100میلیون دلار هزینه برای طراحی و تولید نمونه‌هایی از خودروهای خودران صرف کرده است.

همکاری با ولوو
ویمو سابقه همکاری‌ با برخی شرکت‌های خودروسازی به‌صورت محدود را داشته است. حالا آنها بر آن شده‌اند تا با شرکت سوئدی ولوو یک همکاری گسترده‌تر داشته باشند. به گزارش وب‌سایت تک‌کرانچ، گروه خودروسازی ولوو و شرکت توسعه فناوری خودران ویمو پس از مذاکرات و بحث‌های کارشناسی فراوان به این توافق رسیده‌اند که شرکت ویمو را شریک انحصاری خودروساز سوئدی برای توسعه فناوری خودران‌ها در سطح۴ کنند. شرکت فناوری ویمو هم‌اکنون با خودروسازان بزرگی مانند رنو، نیسان، میتسوبیشی، جگوار و فیات همکاری‌هایی در زمینه تولید خودران‌ها دارد. آنها در توافق با جگوار، در ساخت و تولید 20هزار دستگاه جگوار آی- پیس با این شرکت همکاری خواهند داشت. توافقنامه با ولوو شامل شرکت‌های تابع ولوو یعنی «پل استار» و «لینک و کو» (Lynk & Co) متعلق به شرکت خودروسازی جیلی نیز خواهد شد که این دو نیز از این توافق با ویمو سود می‌برند.

روند کار
شرکت خودروسازی ولوو و استارتاپ ویمو به‌دنبال کار روی پلتفرم‌های مختلف خودرو با تحقیق، مطالعه و گسترش هرچه بیشتر فناوری خودران‌ها هستند. در مرحله نخست، هر دوی این شرکت‌ها روی ترکیب فناوری خودران ویمو که به آن «راننده ویمو» یا همان
(Waymo Driver)  می‌گویند با وسایل نقلیه برقی کار خواهند کرد. در این میان، وظیفه ویمو تهیه فناوری هوش مصنوعی برای رانندگی خودران خواهد بود و ولوو نیز با استفاده از تخصص خود، وسایل نقلیه جدید را طراحی و تولید می‌کند. البته باید به این نکته اشاره کرد که هنوز جزئیات بیشتری درباره همکاری این دو ارائه نشده است، ولی به‌طور حتم در آینده‌ای نزدیک شاهد ارائه یک فناوری جدید از سوی این 2شرکت خواهیم بود.

تحول بزرگ
برای ولوو این یک فرصت ایده‌آل به‌حساب می‌آید تا بازار کسب‌وکار خود را توسعه دهد. در واقع می‌توان گفت که در شرایط کنونی اقتصادی، آنها به این قرارداد نیاز مبرم داشته‌اند. هنریک گرین، یکی از مقامات شرکت ولوو درخصوص این قراداد می‌گوید: «وسایل نقلیه خودمختار پتانسیل بهبود ایمنی در جاده‌ها نسبت به قبل را دارند و این یک تحول در زندگی، کار و مسافرت مردم خواهد بود. مشارکت ما با ویمو فرصت‌های جدید و مهیج تجاری را برای ولوو و شرکت‌های تابعه‌اش فراهم می‌کند».

آینده‌نگری
ولوو نه‌تنها با ویمو همکاری خواهد داشت، بلکه در راستای این همکاری توافق دیگری را نیز در زمینه تأمین وسایل نقلیه خودران با شرکت اوبر امضا کرده است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این توافق می‌تواند سرآغاز یک تحول بزرگ در صنایع خودروسازی خودران به‌ حساب بیاید. خودران‌ها، سال‌های سال است که ذهن مهندسان و طراحان این حوزه را به‌خود مشغول کرده است، اما به‌نظر می‌رسد که روزهای خوبی پیش روی این صنعت قرار گرفته باشد.

همکاری با خودروسازان بزرگ
شرکت فناوری ویمو هم‌اکنون با خودروسازان بزرگی مانند رنو، نیسان، میتسوبیشی، جگوار و فیات همکاری‌هایی در زمینه تولید خودران‌ها دارد. آنها در توافق با جگوار، در ساخت و تولید 20هزار دستگاه جگوار آی- پیس با این شرکت همکاری خواهند داشت

این خبر را به اشتراک بگذارید