• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 23 تیر 1399
کد مطلب : 104786
+
-

روایت‌هایی درباره افرادی که ناخواسته مرتکب جرم شده‌اند

مجرم‌شدن بدون برنامه قبلی

گزارش دو
مجرم‌شدن بدون برنامه قبلی



نورا عباسی ـ روزنامه نگار

حوادثی که بدون اراده فرد رخ‌بدهند و منجر به شکستن قانونی شوند، در دسته جرائم غیرعمد قرار می‌گیرند و اگر سری به اخبار حوادث بزنید، بدون شک با تعداد زیادی از این قبیل جرائم و حوادث روبه‌رو می‌شوید. در این گزارش مروری داریم بر حوادثی که ناخواسته رخ داده‌اند و اینگونه فهرست جرائم غیرعمد را طولانی‌تر کرده‌اند.

زنده به گور زیر آسفالت
سال ۹۳ دانش‌آموزان یکی از مدرسه‌های مشهد، تصویری را در گوشه خیابان دیدند که شاید هرگز فراموش نکنند، بدن مدفون یک مرد زیر آسفالت داغ. دانش‌آموزان با دیدن این صحنه به مدرسه رفتند و بعد از اطلاع مسئولان مدرسه، پای پلیس به ماجرا باز شد. بر اساس گفته پلیس زمانی که جسد از زیر خاک خارج شد، بدنش گرم بود؛ یعنی قربانی چند ساعت قبل از اینکه دانش‌آموزان سر برسند، جان داده بود. بررسی‌ها نشان داد که مرد جوان در میان شیاری خوابیده بود که در آن منطقه عملیات عمرانی در حال انجام بود. پر کردن شیار و جاده‌سازی موجب شد تا این مرد زنده به گور شود. در نهایت با توجه به شکایت خانواده این فرد، پرونده‌ای با ماهیت قتل غیرعمد تشکیل شد.

مرگ در خودرو
حسین و دلنیا، کودکان یک خانواده بودند که چندی پیش بر اثر سهل‌انگاری جان خود را از دست دادند. ماجرا از این قرار بود که این دو کودک دور از چشم والدین و برای بازی کردن، سوار خودروی یکی از بستگان می‌شوند، غافل از اینکه این خودرو به محلی برای زندانی شدن آنها تبدیل خواهد شد.
آنطور که در اطلاعات این پرونده آمده است: «این دختر و پسر خردسال پس از حضور در داخل خودرو که زیر تابش آفتاب هم قرار‌داشته است، پس از دقایقی بازی کردن زمانی که قصد خروج از اتومبیل را داشتند در را روی خود بسته می‌بینند.»
زندانی شدن حسین و دلنیا در خودرو در نهایت مرگ آنها را رقم می‌زد؛ حادثه‌ای که نمی‌توان برای آن مقصری پیدا کرد.

قاتلی به نام سیل
خودروهایی که در مسیر سیل قرار‌داشتند و به راحتی روی هم تلنبار می‌شدند، تصویری بود که شیرینی عید ۹۸ را به کام بسیاری از مسافران تلخ کرد. هر چند سیل در دسته حوادث طبیعی قرار می‌گیرد اما طغیان مسیل شیراز اتفاقی بود که بسیاری عاملان انسانی را مقصر می‌دانستند تا جایی که پرونده‌ای با موضوع سیل شیراز ایجاد شد. عدم‌لایروبی مسیر سیل، ایجاد تأسیسات شهری و خیابان در رودخانه خشک شیراز و تبدیل دره کناری دروازه قرآن به جاده ورودی شیراز، از جمله دلایلی بودند که منجر به خسارات جانی و مالی در آن سال شدند. بر اساس آخرین اطلاعاتی که در ۳۱ خرداد سال‌جاری از سوی رئیس‌کل دادگستری فارس بیان شد باید گفت که این پرونده در مرحله تجدید‌نظر قرار دارد و شهردار فعلی شیراز به 3سال حبس تعزیری- که به‌صورت تعلیق درآمده- محکوم شد و همچنین شهردار فعلی، شهردار اسبق و شهرداری هر سه از حیث تضامنی به پرداخت دیه محکوم شدند.

ناخدایی پشت میله‌های زندان
سال ۹۶ برای ناخدا عبدالامیر محمود روزگار تلخی را رقم زد. او که سال‌های‌سال مسافران را با قایق‌اش به محدوده گردشگری دلفین‌ها می‌برد، یک اشتباه، داستان زندگی‌اش را دگرگون کرد. نوروز۹۶ وقتی خانم و آقای محمدی با پسر هشت‌ساله‌شان سوار قایق ناخدا شدند، قرار بود این سفر را به‌عنوان یکی از سفرهای دلچسب نوروزی قاب کنند اما این سفر برایشان جز تلخی و مرگ خاطره‌ای نداشت. ناخدا عبدالامیر محمود پس از مسافرگیری در اسکله کندالو با سرعتی غیرمجاز به سوی محدوده گردشگری دلفین حرکت و به‌دلیل سرعت بالا با یک قایق تفریحی دیگر برخورد کرد. این برخورد موجب شد تا خانم و آقای محمدی آسیب جدی ببینند و پسر هشت‌ساله‌شان هم به‌دلیل برخورد سرش با قایق جان خود را از دست بدهد. برابر اظهارنظر هیأت ۵ نفره کارشناسان ناخدا محمود ۴۷ساله به‌علت عدم‌رعایت آیین‌نامه‌های مربوطه مبنی بر عدم ‌به‌کار‌گیری دید‌بانی و همچنین عدم‌رعایت سرعت ایمن در این تصادم دریایی مقصر اصلی واقعه فوت شناخته شده و تا میزان ۵۵ درصد به پرداخت دیه کامل یک مرد مسلمان محکوم شد.

چون مدیر ساختمان بودم، محکوم شدم
«به خاطر آتش‌سوزی که در مجتمع اتفاق افتاد و 7نفر کشته شدند، به‌عنوان مدیر محاکمه شدم و زندانی هستم.»؛ این روایت مردی ۷۳ است که به‌دلیل آتش‌سوزی در یک مجتمع مسکونی در شهرری راهی زندان شده است. او که به حکم بزرگ‌تر بودن، مسئولیت مدیریت ساختمان را قبول کرده بود و گمان می‌کرد مدیریت ساختمان تنها به گرفتن شارژ ساختمان و جمع کردن قبض‌ها محدود می‌شود، این روزها طعم تلخ زندان را چشیده است. آنطور که او توضیح داده بود: «شرکتی که مجتمع را ساخته بود، با وجود پیگیری‌های من و همسایه‌ها، به‌خاطر یک سری مسائل مالی، پارکینگ را تحویل نداده و کلاً راه ورودش از حیاط مسدود بود. حتی کارگران همین شرکت، در راه‌پله وسایل اضافی و یک بشکه خالی هم گذاشته بودند که وقتی اعتراض کردم، می‌خواستند مرا کتک بزنند. وقتی آتش‌سوزی اتفاق افتاد، راهی برای فرار ساکنین که از طبقات بالا به پایین می‌آمدند، نبود».

وقتی مرگ می‌آید
مرور پرونده جرائم غیر عمد این نکته را گوشزد می‌کند که گاهی مرگ بدون برنامه‌ریزی و ناخواسته به دست دیگری رقم می‌خورد
 

این خبر را به اشتراک بگذارید