• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 23 تیر 1399
کد مطلب : 104758
+
-

رئیس‌جمهور فاسد

رئیس‌جمهور فاسد


 دستور دونالد ترامپ برای لغو حکم 40‌ماه زندان دوست نزدیکش، راجر استون، بار دیگر هیاهویی تازه در فضای سیاسی آمریکا ایجاد کرده است.
راجر استون از سوی رابرت مولر که سال گذشته به‌عنوان بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا فعالیت داشت، به تبانی با روس‌ها متهم و سپس در دادگاه به 40‌ماه زندان محکوم شد. استون که در حلقه مشاوران نزدیک ترامپ نیز حضور داشته، به‌خاطر دروغگویی به کنگره و شهادت دروغ نیز مجرم شناخته شده بود.
روسای جمهور آمریکا طبق قانون اختیار لغو حکم زندان یا عفو زندانیان را دارند اما معمولا در تاریخ آمریکا کمتر رئیس‌جمهوری از این قدرت استفاده کرده است. استفاده ترامپ از این قدرت برای لغو حکم زندان یکی از دوستان خود، رویه‌ای تازه است که باعث اعتراض‌ بسیار در آمریکا شده است. یکی از معترضان، رابرت مولر است که دیروز در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست، تأکید کرد که از نظر او راجر استون همچنان «مجرم» است.
مولر در این یادداشت از تحقیقات خود و همکارانش در پرونده تبانی تیم ترامپ با روسیه دفاع کرده و تأکید کرده است که استون و 5نفر دیگر به درستی به زندان محکوم شده‌اند. به نوشته مولر، تحقیقات در نهایت به ارتباطات متعدد بین دولت روسیه و اعضای کمپین تبلیغاتی ترامپ رسید و اعضای هیأت منصفه براساس مدارک جمع‌آوری شده، حکم زندان صادر کرده‌اند.
پرونده تبانی تیم ترامپ و روس‌ها در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را می‌توان جنجالی‌ترین ماجرای 4سال حضور ترامپ در کاخ سفید دانست. این پرونده اگرچه ترامپ را تا مرحله استیضاح پیش برد اما در نهایت بدون نتیجه قابل‌قبولی بسته شد. ترامپ و تیمش متهم بودند که از کمک روسیه برای بدنام کردن هیلاری کلینتون، نامزد دمکرات‌ها و در نتیجه شکست او در انتخابات سال2016 بهره گرفته‌اند؛ موضوعی که ترامپ آن ‌را توطئه‌ رسانه‌ها و نهادهای اطلاعاتی علیه خود می‌دانست. به گفته مولر، راجر استون در جریان این تبانی، «نقش محوری» داشته است. مولر همچنین در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که انتشار متن ایمیل‌های حزب دمکرات در حمایت از هیلاری کلینتون از سوی ویکیلیکس با اطلاع راجر استون بوده است؛ اقدامی که در نهایت باعث ریزش بخشی از آرای کلینتون در برابر ترامپ شد. راجر استون سپس در جریان تحقیقات نیز با وجود آنکه سوگند خورده بود حقیقت را بگوید، در برابر کنگره اطلاعات دروغ داد تا شاید بتواند ترامپ و دیگران را تبرئه کند؛ اقدامی که از چشم دادگاه دور نماند.




فرصتی تازه برای دمکرات‌ها
دمکرات‌ها دیروز را مشغول محکوم‌کردن ترامپ بودند. اتفاق اخیر فرصت مناسبی برای زیرسؤال‌بردن صلاحیت ترامپ به‌دست داده و به همین دلیل، شمار زیادی از نمایندگان دمکرات کنگره اقدام ترامپ را نشانه سوءاستفاده او از قدرت دانسته‌اند. سناتور دمکرات الیزابت وارن گفت که این تصمیم ترامپ نشان می‌دهد که او «فاسدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا» است.
بیل روسو سخنگوی جو بایدن، رقیب دمکرات ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز او را به سوءاستفاده از قدرت متهم کرد و از مردم آمریکا خواست در صندوق‌های رأی ترامپ را مهار کنند. آدام شیف، رئیس دمکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان نیز گفت: «ترامپ با لغو این حکم روشن می‌کند که 2نظام قضایی در آمریکا وجود دارد؛ یکی برای دوستان رئیس‌جمهور و دیگری برای باقی مردم.»
جمهوریخواهان اغلب سکوت کرده‌اند اما در میان آنها میت رامنی، تنها سناتور جمهوریخواهی که در جریان استیضاح ترامپ به برکناری او رأی داد، رئیس‌جمهور آمریکا را با شدیدترین عبارت‌ها محکوم کرده است. رامنی که خود در سال2012 نامزد حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری بود، در پستی توئیتری نوشت: «فساد بی‌سابقه و تاریخی؛ رئیس‌جمهور آمریکا حکم مجازات شخصی که توسط هیأت منصفه به‌خاطر دروغ گفتن برای حفاظت از همین رئیس‌جمهور به زندان محکوم شده را لغو می‌کند.»

ترامپ بالاخره ماسک زد!
روزی نیست که دونالد ترامپ در صدر اخبار رسانه‌های آمریکایی نباشد. طی 6ماهی که از شیوع ویروس کرونا در آمریکا و جهان می‌گذرد، او یکی از مخالفان پروپاقرص ماسک زدن بود. دیروز اما او با ماسک زدن بار دیگر در رسانه‌ها هیاهویی به پا کرد. ترامپ در جریان بازدید از یک بیمارستان نظامی در نزدیکی واشنگتن، برای نخستین‌بار با ماسک در برابر چشم دوربین‌های رسانه‌ها ظاهر شد. او ماسکی سرمه‌ای‌رنگ به‌صورت داشت که گوشه سمت چپش آرم دفتر رئیس‌جمهور آمریکا نقش بسته بود.
ترامپ قبل از آنکه کاخ سفید را به مقصد بیمارستان ترک کند گفت: «خب راستش را بخواهید امروز احتمالا ماسک می‌زنم. من هرگز با زدن ماسک مخالفتی نداشتم اما فکر می‌کنم باید در جا و زمان مناسب از آن استفاده کرد.» این در حالی است که او طی هفته‌های اخیر دائما جو بایدن را به‌خاطر ماسک زدن مورد تمسخر قرار داده است.
 3‌ماه قبل، یعنی زمانی که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا استفاده از ماسک را برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در اماکن عمومی توصیه کرد، ترامپ اعلام کرد به این توصیه اعتقادی ندارد. ترامپ می‌گوید که او و اطرافیانش دائما تست کرونا می‌دهند و به همین‌خاطر دلیلی ندارد ماسک بزنند. اغلب کارکنان کاخ سفید نیز به تبعیت از رئیس‌جمهور ماسک نمی‌زنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید