• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 23 تیر 1399
کد مطلب : 104756
+
-

پاسخ به سؤالات حقوقی

پاسخ به سؤالات حقوقی
پاسخ به سؤالات حقوقی

مریم مرادی عرب- حقوقدان

مالک کوچه بن‌بست کیست؟
کوچه ما به‌دلیل وجود چند اداره بزرگ که اغلب ساختمان‌هایش مسکونی است، همیشه پرازدحام و شلوغ است. آیا برای آسایش همسایه‌ها می‌توانیم در کوچه مانع یا در بگذاریم؟

براساس ماده24 قانون مدنی که هم‌اکنون معتبر و قابل استناد است، هیچ‌کس نمی‌تواند راه‌ها و کوچه‌هایی که انتهای آن مسدود نیست را تملک کند. از مفهوم این ماده چنین برمی‌آید که کوچه‌هایی که آخر آنها مسدود است را می‌توان تملک نمود. نص قانونی که مالکیت کوچه‌های بن‌بست را متعلق به شهرداری بداند وجود ندارد؛ بنابراین کوچه‌های بن‌بست ملک مجاوران آن است، خواه در به آن باز کرده باشند یا نه.

رضایت مالکان برای تخریب ساختمان فرسوده
ما 6نفر مالک ساختمانی مسکونی هستیم. من و 4نفر دیگر قصد داریم به‌دلیل فرسوده‌بودن، آنجا را تخریب و نوسازی کنیم اما یکی از مالکان مخالف است. تکلیف 5مالک دیگر چیست و چطور می‌شود ساختمان را تخریب کرد؟

طبق ماده13 قانون تملک آپارتمان‌ها: «درصورتی‌که به‌تشخیص 3نفر از کارشناسان رسمی دادگستری عمر مفید ساختمان به پایان رسیده و یا به هر دلیل دیگری ساختمان دچار فرسودگی کلی شده باشد و بیم خطر یا ضرر مالی و جانی برود و اقلیت مالکان قسمت‌های اختصاصی در تجدید بنای آن موافق نباشند، آن دسته از مالکان که قصد بازسازی مجموعه را دارند، می‌توانند براساس حکم دادگاه، با تأمین مسکن استیجاری مناسب برای مالک یا مالکان که از همکاری خودداری می‌ورزند، نسبت به تجدید بنای مجموعه اقدام کنند و پس از اتمام عملیات بازسازی و تعیین سهم هریک از مالکان از بنا و هزینه‌های انجام‌شده، سهم مالک یا مالکان یادشده را به اضافه هزینه‌ای که برای مسکن اجاری ایشان پرداخت شده، از اموال آنها ازجمله همان واحد استیفا کنند. در صورت عدم‌توافق در انتخاب کارشناسان، وزارت مسکن و شهرسازی با درخواست مدیر یا هیأت‌مدیره اقدام به انتخاب کارشناسان یادشده خواهد کرد.» به همین دلیل اگر به تشخیص و تأیید کارشناسان رسمی دادگستری ادامه زندگی در ساختمان، موجب ضرر و زیان باشد، دادگاه حکم به تجویز بازسازی و نوسازی ساختمان را می‌دهد.

قانون پارک‌کردن خودرو در پیاده‌رو
مغازه من سر یک کوچه در مجاورت خیابان اصلی است. افراد زیادی خودروی خود را جلوی مغازه‌ام یا در پیاده‌رو پارک می‌کنند. آیا این کار آنها خلاف نیست؟ چه‌کار می‌توانم بکنم؟

درصورتی که نحوه پارک خودرو در پیاده‌رو طوری باشد که مانع ورود و خروج به مغازه شود، حق پیگیری شخصی برای شما وجود دارد. ضمن اینکه در همه‌حال پارک‌کردن خودرو در پیاده‌رو تخلف محسوب می‌شود و شما می‌توانید برای رفع مزاحمت عابران با پلیس110 تماس بگیرید تا اقدامات قانونی انجام شود.

وکالت بلاعزل
مدتی قبل به یکی از نزدیکانم درخصوص خانه‌ام وکالت بلاعزل دادم. می‌خواستم بدانم چون به او وکالت داده‌ام حالا خودم می‌توانم درباره انتقال سند خانه‌ام اقدامی کنم یا فقط او، چون از من وکالت دارد می‌تواند کارها را پیگیری کند؟

اعطای اختیار از طریق تنظیم وکالتنامه به‌معنای مالکیت نیست. مگر آنکه وکیل نسبت به انجام موضوع وکالت اقدام کند. تا زمانی که وکیل در موضوع وکالت اقدامی انجام نداده باشد، موکل می‌تواند راسا در موضوع وکالت اقدام کند؛ مگر آنکه موکل این اختیار را در متن وکالتنامه از خود سلب کرده باشد.

کارشکنی یکی از وراث در تقسیم ارث
مدتی قبل پدربزرگم فوت شد و حالا قرار است مادرم و خواهر و برادرانم ارثیه‌شان را تقسیم کنند اما یکی از دایی‌هایم با بقیه مشکل دارد و قصد دارد در تقسیم ارثیه کارشکنی کند. او گفته برای انجام انحصار وراثت حاضر نمی‌شود. ما چه‌کار می‌توانیم بکنیم؟

عدم‌حضور برخی ورثه مانع از درخواست تقسیم توسط وراثی که تمایل به این کار دارند نخواهد شد و شما قانونا می‌توانید نسبت به درخواست تقسیم ماترک متوفی اقدام کنید. اگر دایی شما برای این کار حاضر شود که چه بهتر اما اگر هم حاضر نشود کار تقسیم ماترک انجام خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید