• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 23 تیر 1399
کد مطلب : 104728
+
-

مثل کی‌روش و برانکو دیگر به ایران نمی‌آید

کامیابی‌نیا:با این اوضاع دلار پول قراردادها آماتور شده است مقایسه من با سرخیو راموس درست نیست تلخ‌ترین خاطره‌ام از دست دادن قهرمانی آسیا بود

مثل کی‌روش و برانکو دیگر به ایران نمی‌آید

امیرحسین اعظمی

کمال کامیابی‌نیا که همراه با پرسپولیس 3 بار طعم قهرمانی در لیگ برتر را چشیده است، حالا با این تیم در آستانه کسب چهارمین قهرمانی و ثبت یک رکورد به‌یادماندنی قرار دارد. کمال در این سال‌ها در خط میانی پرسپولیس یک بازیکن تعیین‌کننده بوده، هر چند که گاهی اوقات هم به‌دلیل اخراج از زمین مسابقه، از او به‌عنوان یک هافبک خشن نام برده می‌شود. نکته مهم در مورد کمال اما این است که او چند سال با کتف مصدوم برای تیمش بازی کرد ولی درنهایت در این فصل جراحی کرد تا خیالش بابت مصدومیت کتف راحت شود. او در گفت‌و‌گوی اختصاصی با همشهری ورزشی صحبت‌های جالبی درخصوص آخرین وضعیت خودش و پرسپولیس داشته است.

 به‌نظر می‌رسد با نتایج این هفته و توقف رقبا، باید قهرمانی پرسپولیس را قطعی دانست. قبول داری؟
خب، ما 80 درصد راه را رفته‌ایم  اما هنوز به دو سه برد دیگر نیار داریم. به هر حال باید این موضوع را روی کاغذ هم درنظر گرفت. ما در بازی‌های بعدی هم با انگیزه بالا بازی خواهیم کرد تا درنهایت به آن چیزی که می‌خواهیم برسیم.
 با وضع موجود به رکوردزنی فکر می‌کنید؟
ما با کسب 67 امتیاز رکورد می‌زنیم، یعنی 11 امتیاز دیگر می‌خواهیم. با این بازیکنان و این کادر که همه دنبال برد و موفقیت هستند، کسب 11 امتیاز سخت نیست.
 فکر می‌کردی پس از رفتن کالدرون و آمدن گل‌محمدی پرسپولیس بازهم در مسیر قهرمانی حرکت کند؟
من در نفت تهران با آقایحیی کار کرده بودم، او یک مربی انرژیک است که خیلی خوب با بازیکنان ارتباط برقرار می‌کند و خوشبختانه با آمدن این مربی هم نتایج خوبی گرفتیم. مسئله مهم این است که گل‌محمدی از سوی هواداران و باشگاه همیشه مورد حمایت قرار بگیرد. گل‌محمدی پرسپولیسی است و بعد از اینکه تیم ما چند سال با برانکو قهرمان شد حالا با این مربی هم می‌توانیم چند سال دیگر قهرمان شویم.
 بازیکنان پرسپولیس ظاهرا در هفته‌های اخیر بابت مشکلات مالی ناراحت شده‌اند ولی جالب اینجاست که این موضوع در نتایج تیم شما تأثیر منفی نداشته است.
در این چند سال در مقاطعی مشکلات مالی وجود داشته ولی ما هر وقت به زمین مسابقه رفته‌ایم آنها را فراموش کرده‌ایم و اینطور نبوده که ذهن‌مان در زمین درگیر این موضوع باشد. به‌هرحال بازیکنان روی پولشان حساب می‌کنند و معمولا شغل دیگری هم ندارند که منبع درآمد داشته باشند. در همین دوران قرنطینه شرایط خیلی از بازیکنان سخت شد و وضعیت باشگاه‌ها هم طوری بود که خیلی از بازیکنان حق و حقوق‌شان را نگرفتند. خیلی‌ها می‌گویند فوتبالیست‌ها درآمد بالایی دارند ولی ما هم مشکلات خاص خودمان را داریم و عمر قهرمانی هم بیشتر از 12-10سال نیست. در ضمن خیلی از فوتبالیست‌ها چند خانواده را ساپورت می‌کنند. خیلی مواقع همه بازیکنان همه مبلغ قرارداد را دریافت نمی‌کنند و شما باید مالیات و چیزهای دیگر را هم درنظر بگیرید. با این وضعیت دلارهم که پول قراردادها آماتور شده است.
 امسال از عملکردت در پرسپولیس راضی بوده‌ای؟
این فصل برای من خوب نبود. در ابتدای فصل که کتفم را عمل کردم و نیم فصل را از دست دادم، وقتی هم برگشتم باید ترسم از بین می‌رفت. تعطیلی بازی‌ها اما کمکم کرد تا وضعیت بهتری پیدا کنم و دستم قوی‌تر شود. من باید زودتر دستم را عمل می‌کردم ولی متأسفانه بسته شدن پنجره پرسپولیس و کمبود بازیکن باعث شد تا این کار را عقب بیندازم. آن زمان دوست داشتم به پرسپولیس کمک کنم هر چند که دیگر خیلی اذیت می‌شدم. در مجموع فصل برایم خوب نبود ولی امیدوارم در ادامه به روزهای اوج خودم برگردم.
 برسیم به اخراج‌های پرتعدادت که باعث شده تا برخی تو را با سرخیو راموس قیاس کنند. جالب اینجاست که طرفدار رئال‌مادرید هم هستی.
قیاس من با سرخیو راموس درست نیست. من در این چند سال که برای پرسپولیس بازی کردم 4بار اخراج شدم که 2بار به‌خاطر صحبت با بازیکن و اعتراض به داور بوده است. به‌هرحال پستی که بازی می‌کنم شرایط خاص خودش را دارد ولی در اکثر بازی‌هایی که اخراج شدم خوشبختانه پرسپولیس شکست نخورده تا هواداران ناراحت شوند.
 فکر می‌کنی حسن یک هافبک دفاعی کم خطا کردن است یا زیاد خطا کردن؟
سؤال سختی پرسیدید. اگر بازیکنی قصد خطا کردن دارد باید بداند که کجا خطا می‌کند. طبیعتا خطا پشت محوطه جریمه خودی خطرناک است و موقعیت ایستگاهی به حریف می‌دهیم ولی خطای بموقع در وسط زمین می‌تواند جلوی حمله یک تیم را بگیرد. در ضمن خصوصیات و ویژگی‌های هافبک‌های دفاعی هم متفاوت است. یک بازیکن در این پست نمی‌تواند هم 90دقیقه بجنگد، هم تکل بزند، هم پاس گل بدهد یا اینکه همه توپ‌ها ‌را قطع کند. با این حال من همیشه تلاش می‌کنم تمام وظایفم را در زمین انجام دهم. یک هافبک دفاعی باید در زمین مثل یک کارگر زحمت بکشد.
 در این چند سال خیلی‌ها موفقیت‌های پرسپولیس را به حمایت‌های وزارت ورزش از این تیم ربط داده‌اند. این موضوع را قبول داری؟
بحث حمایت وزارت ورزش از پرسپولیس یک حرف پوچ است. ما در زمین مسابقه همه‌‌چیز را نشان داده‌ایم و دیگر نیازی به حرف زدن هم نیست. شما می‌بینید که استقلال در هر فصل تعداد زیادی از بازیکنانش را از دست داده و نفرات جدید جذب می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود تا آنها برای هماهنگ شدن حداقل نیاز به 6 ماه زمان داشته باشند ولی ما این مشکل را نداریم و در همین زمانی که تیم‌های دیگر دنبال هماهنگی هستند ما خوب امتیاز می‌گیریم و جلو می‌افتیم. باشگاه ما معمولا با بازیکنان قرارداد 3 ساله می‌بندد و ثبات تیمی از هر چیزی مهم‌تر است.
 در این سال‌ها بابت جدایی کدام بازیکن از پرسپولیس، بیشترین حسرت را خوردی؟
ما بازیکنان بسیار خوبی را در این چند سال از دست دادیم، خصوصا سالی که به فینال لیگ قهرمانان رفتیم. جدایی بازیکنانی مثل مهدی طارمی، وحید امیری، صادق محرمی، مسلمان و... ناراحت‌کننده بود. ما در آن فصل که به فینال آسیا رفتیم، درمجموع 2بازی رفت و برگشت فقط یک نیمه شکست خوردیم که همان یک نیمه قهرمانی را از تیم ما گرفت. ما در آن نیمه واقعا کم آوردیم و اگر این بازیکنان جدا نمی‌شدند قطعا کاشیما را شکست می‌دادیم. تیم آنها آنقدر قوی نبود ولی متأسفانه تیم ما به اندازه کافی بازیکن نداشت و دیگر در بازی آخر آن توان همیشگی را نداشتیم. تلخ‌ترین خاطره من در پرسپولیس از دست دادن قهرمانی آسیاست. ما واقعا شایسته قهرمانی بودیم. امیدوارم با یحیی گل‌محمدی قهرمانی در آسیا را تجربه کنیم.
 هنوز برای حضور در تیم ملی انگیزه داری؟
من 5 بازی ملی دارم و یک گل هم به گوام زدم. متأسفانه مصدومیت دست باعث شد تا نتوانم در تیم ملی به آن چیزهایی که می‌خواهم دست پیدا کنم. حتی یک‌بار هم کی‌روش گفت که به‌خاطر مصدومیت دستت نمی‌توانم روی تو حساب کنم. من 4سال پیش و در بازی با سیاه‌جامگان از ناحیه کتف مصدوم شدم و آن مصدومیت خیلی اذیتم کرد. الان اما وضعیت خوبی دارم و اعتماد به نفس بالایی دارم تا همان کمال سابق شوم. برای رسیدن به تیم ملی هم ناامید نیستم ولی اول این مهم است که بهترین عملکرد را در پرسپولیس داشته باشم.
 دوران همکاری با کی‌روش برایت رضایت‌بخش بود؟
بله، صددرصد. من معتقدم که دیگر مثل کی‌روش و برانکو به فوتبال ایران نمی‌آید. آنها مربیانی هستند که به جزئیات توجه می‌کنند و همین موضوع رمز موفقیت‌شان است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید