• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 22 تیر 1399
کد مطلب : 104649
+
-

نزول 12هزار واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته 12هزارو 377واحد کاهش یافت.
به گزارش همشهری، در شرایطی که روزبه‌روز به صف منتقدان رشد بازار سهام اضافه می‌شود دیروز شاخص کل بورس تهران با 12هزارو 377واحد کاهش معادل  0.71 نزول کرد و به یک میلیون و 741هزارو 296واحد رسید. تحت‌تأثیر این میزان نزول دیروز 49هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس کاسته شد و ارزش کل بازار سهام به 7632هزار میلیارد تومان رسید.
 سهامداران دیروز همچنین 22هزارو 294میلیارد تومان اوراق بهادار در بورس و فرابورس خریداری کردند که این مقدار در مقایسه با معاملات روز چهارشنبه که عرضه اولیه سهام شرکت لیزینگ پارسیان انجام شده بود 56درصد افت کرد.
در مبادلات روز گذشته سهام شرکت‌های لیزینگ پارسیان، سرمایه‌گذاری سیمان تامین، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، بانک صادرات و پالایش نفت اصفهان با بیشترین تقاضا مواجه بودند و شرکت‌های ملی صنایع مس، سیمان سپاهان، بانک تجارت و کمند با بیشترین میزان عرضه سهام از سوی سهامداران مواجه بودند. دیروز همچنین حجم تقاضا برای خرید سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری اعتلای البرز و فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کورش به 5 برابر میانگین معاملات ماهانه این شرکت‌ها رسید.
حجم تقاضا برای خرید سهام شرکت‌های پتروشیمی شیراز، فیبر ایران، نیروگاه زاگرس کوثرو بیمه حافظ نیز به 4برابر میانگین معاملات ماهانه این شرکت‌ها رسید. این ارقام نشان می‌دهد که بخشی از نقدینگی وارد سهام این شرکت‌ها شده است.
همچنین تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد که این روز‌ها برخی از شرکت‌ها در تدارک برگزاری مجمع عادی سالانه خود هستند اما تحت‌تأثیر شیوع کرونا و پروتکل‌های بهداشتی در این زمینه برگزاری برخی مجامع به تأخیر افتاده است. بر همین اساس سازمان بورس مهلت برگزاری مجامع شرکت‌ها را تا ۶۰ روز دیگر تمدید کرده است.
از سوی دیگر به‌دنبال انتقاد‌ها درباره رشد پر شتاب شاخص بورس برخی از خبر‌ها حاکی از آن است که سازمان بورس در تلاش است تا سرعت عرضه‌های اولیه را در بازار سهام افزایش دهد تا روند حرکت بورس متعادل شود هم‌اکنون نیروگاه آبادان، نیروگاه گیلان، پتروشیمی بوعلی، پدیده شیمی جم، زغال سنگ پروده طبس و رایان هم افزا در صف عرضه اولیه در بازار سهام هستند. دیروز یک مقام وزارت اقتصاد هم در این‌باره گفت برنامه مفصلی برای بازار بورس داریم تا روند منطقی به‌خود بگیرد. با این حال اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری خطاب به معلوم‌الحال‌ها گفت:آنچه تأکید مقام معظم رهبری است این است که مردم را به فروش سهام خود تشویق نکنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید