• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 22 تیر 1399
کد مطلب : 104645
+
-

با این وضعیت، ماندن در پرسپولیس سخت است

خلیل‌زاده: به این زودی‌ها هیچ تیمی در ایران پوکر نخواهد کرد / در ایران نمی‌توانم در تیمی غیر از پرسپولیس بازی کنم / اگر این بازیکنان بمانند، پرسپولیس «گلات » خواهد کرد

با این وضعیت، ماندن در پرسپولیس سخت است

امیرحسین اعظمی

شجاع خلیل‌زاده در سال‌های اخیر خودش را به‌عنوان یکی از بهترین مدافعان میانی فوتبال ایران معرفی کرده است. این مدافع 31ساله بعد از درخشش در مس کرمان راهی سپاهان و تراکتورسازی شد و سرانجام با پیوستن به پرسپولیس به یکی از مهم‌ترین آرزوهای دوران بازیگری‌اش دست پیدا کرد. شجاع اما در سال‌های اخیر با وجود شایستگی‌هایی که داشت، به تیم ملی دعوت نشد؛ هر‌چند که او در این زمینه ناامید نیست و درخشش در پرسپولیس می‌تواند نام خلیل‌‌زاده را در فهرست مورد نظر دراگان اسکوچیچ قرار دهد. با خلیل‌زاده که همراه با پرسپولیس در آستانه کسب یک قهرمانی دیگر قرار دارد، صحبت کردیم و او به سؤالات همشهری ورزشی پاسخ داد.

 با شکست‌دادن ماشین‌سازی، به‌نظر می‌رسد قهرمانی پرسپولیس قطعی است؟
تا زمانی‌که جام قهرمانی را نگیریم، چیزی مشخص نیست و باید همین روند را ادامه دهیم. از طرفی هدف ما این است که بیشترین امتیاز را بگیریم و رکورد بزنیم. در این سال‌‌ها بیشترین امتیازی که پرسپولیس گرفته 66امتیاز بوده و حالا 11امتیاز دیگر می‌خواهیم تا رکورد جدیدی بزنیم. شاید برخی تصور کنند گرفتن 11امتیاز دیگر سخت است، ولی پرسپولیس همیشه دنبال کارهای نشدنی است.
  در بازی با ماشین‌سازی برای نخستین‌بار بود که به‌عنوان دفاع چپ بازی می‌کردی؟
بله، تا حالا در این پست بازی نکرده بودم. این تصمیم آقا یحیی بود و اعتقادم این است که فوتبالیست در هر پستی که سرمربی خواست، باید بازی کند. برای من فرقی ندارد کجا بازی کنم، حتی اگر بخواهند درون دروازه بایستم، باید مسئولیتم را به بهترین شکل ممکن انجام دهم.
  پرسپولیس با آمدن یحیی گل‌محمدی هم مسیر خوب خودش را در لیگ برتر ادامه داد. کار کردن با این مربی چطور است؟
آقا یحیی مربی جوان و بادانشی است که تمریناتش هم به‌روز است. ما قبل از آمدن گل‌محمدی با کالدرون کار کردیم که تفکرات این دو مربی کاملا متفاوت است. کالدرون روی دفاع - ضدحمله کار می‌کرد ولی اصرار گل‌محمدی به حفظ توپ و مالکیت است. به هر حال ما قبلا با کالدرون و برانکو در شرایطی حرفه‌ای کار کردیم و باید خیلی زود خودمان را با تفکرات گل‌محمدی هماهنگ می‌کردیم که خوشبختانه این اتفاق رخ داد.
  در این سال‌ها برخی از هواداران تیم‌های رقیب مثل استقلال، این موضوع را مطرح کردند که پرسپولیس تحت حمایت وزارت ورزش قرار دارد. در این مورد چه نظری داری؟
من برای هواداران استقلال احترام خاصی قائل هستم ولی این چیزها در فوتبال ایران طبیعی است. در ضمن این مسائل روی کار ما تأثیر منفی نمی‌گذارد. اگر قهرمانی امسال قطعی شود، ما 4قهرمانی پیاپی به‌دست می‌آوریم. طبیعی است که وقتی تیمی در این مسیر قرار بگیرد، یک عده هم می‌خواهند به آن تیم سنگ بزنند. به‌هرحال تیم بزرگ باید خودش را برای مبارزه با این چیزها آماده کند. ما کار بزرگی کرده‌ایم و مطمئن باشید به این زودی‌ها هیچ تیمی در فوتبال ایران پوکر نخواهد کرد.
  این روزها بحث جدایی تعدادی از بازیکنان پرسپولیس برای فصل بعد مطرح است. تو هم تصمیم به جدایی داری؟
هر فوتبالیستی دوست دارد برای پرسپولیس بازی کند ولی الان خودتان می‌دانید که شرایط اقتصادی چقدر سخت شده و بازیکن هم باید به فکر آینده خودش و خانواده‌اش باشد. داستان عشق، علاقه و تعصب یک موضوع جداگانه است ولی آیا می‌توان بحث مالی را درنظر نگرفت؟ این خیلی زشت است که ما مسئولیت خودمان را به بهترین شکل انجام دهیم ولی مدام دنبال حق و حقوق عقب‌افتاده خودمان باشیم. وقتی این وضعیت برای بازیکن ایجاد می‌شود، طبیعتا کار ما سخت خواهد شد. من یک فصل دیگر قرارداد دارم ولی بندی در قراردادم آمده که می‌توانم جدا شوم. ما وضعیت اقتصادی مردم و سختی‌هایی که تحمل می‌کنند را درک می‌کنیم، همینطور نگرانی هواداران که دوست دارند همیشه پرسپولیس را در بهترین موقعیت ببینند. من 3سال است که به‌عنوان نخستین نفر و بدون چشمداشت مالی قراردادم را تمدید کرده‌ام و هیچ حرفی هم در مورد پول نزده‌ام. در این زمینه هم می‌توانید از آقایان عرب، گرشاسبی و طاهری سؤال کنید. هر وقت هم تمدید کردم کمتر از بقیه پول گرفتم و سر هیچ‌کس هم منت نگذاشتم. من دوست دارم بمانم ولی با این وضعیت ماندن خیلی سخت است.
  یعنی شاید به یک تیم خارجی بروی که از لحاظ مالی سود کنی؟
بازیکنان هم شرایط خاص خودشان را دارند، ما هم خانواده داریم و شاید خیلی‌ها ندانند که بازیکنان شاید چند خانواده را ساپورت می‌کنند. الان یک بازیکن لیگ برتری 70هزار دلار پول می‌گیرد، آن هم با این همه مخارج سنگین. ما در این مدت سختی زیاد کشیدیم و هیچ‌وقت هم دنبال اعتصاب نبودیم، امیدوارم مشکلات حل شود تا همه بازیکنان پرسپولیس در این تیم بمانند. ما 3‌ماه پیش باید پول می‌گرفتیم که آن زمان دلار 11هزار تومان بود و الان 21هزار تومان. اگر آن زمان پول می‌گرفتیم به سود ما بود یا الان؟ الان اگر پول بگیریم شاید یک 206 هم نتوانیم بخریم.
  حتما می‌دانی که خیلی از مردم شما را قضاوت می‌کنند که با این دستمزدها که تفاوت زیادی با خیلی از دستمزدهای دیگر مشاغل دارد، همچنان از سخت بودن شرایط صحبت می‌کنید.
این چیزها فقط در ایران دیده می‌شود ولی در خارج از ایران نمی‌گویند که مثلا یک فوتبالیست چرا اینقدر پول می‌گیرد ولی با وجود این، ما درآمد بالایی نداریم. خیلی‌ها سختی‌هایی که یک فوتبالیست در دوران بازیگری‌اش می‌کشد را درک نمی‌کنند.
  الان پیشنهاد داخلی و خارجی داری؟
من در ایران نمی‌توانم در تیمی غیر از پرسپولیس بازی کنم. بازیکنان پرسپولیس طبیعتا از تیم‌های زیادی پیشنهاد دارند چون این تیم در سال‌های اخیر همیشه قهرمان شده و بازیکنانش هم به بهترین شکل کارشان را انجام داده‌اند. من دوست ندارم از حالا در مورد آخر فصل حرف بزنم و تمرکزم روی بازی‌های پرسپولیس است، پیشنهادی هم ندارم! امیدوارم همه بازیکنان پرسپولیس بمانند تا این تیم فصل بعد هم قهرمان شود. اگر این بازیکنان بمانند، پرسپولیس گلات (کسب پنجمین قهرمانی پیاپی) خواهد کرد.
  خیلی‌‌ها از لحاظ فنی تو را جزو بهترین مدافعان فوتبال ایران می‌دانند ولی معتقدند در زمین مسابقه عصبانی و پرخاشگر هستی. آیا خودت این موضوع را قبول داری؟
خیر، من این حرف را اصلا قبول ندارم. این در فوتبال ایران جا افتاده که چنین چیزهایی را برخی افراد مطرح کنند ولی آیا من در پرسپولیس پیش آمده که در یک بازی اخراج شوم؟ این سبک من است ولی برخی دوست دارند حاشیه درست کنند، من اصلا در فوتبال دنبال خشونت نیستم. در ضمن نمی‌توانم سبک بازی‌ام را تغییر دهم. برخی از هواداران پرسپولیس مدتی پیش به من گفتند که شاید به‌خاطر این سبک بازی است که به تیم ملی دعوت نمی‌شوم. آنها از من خواستند کمی این سبک را تغییر بدهم تا شاید به تیم ملی دعوت شوم. شاید هم از لحاظ فوتبالی ضرر کنم ولی حرف هواداران هم برایم مهم بود.
  فکر می‌کنی توسط دراگان اسکوچیچ به تیم ملی دعوت شوی؟
تلاش می‌کنم که دعوت شوم. هر مربی سبک و سلیقه خاصی دارد و اگر به تیم ملی دعوت شوم که خوشحال خواهم شد، اگر هم دعوت نشدم برای موفقیت تیم ملی دعا می‌کنم. من قبلا از آقای برانکو شنیدم که اسکوچیچ مربی خوبی است و امیدوارم در کارش موفق باشد.
  زمان کی‌روش هم مدت‌ها پشت خط تیم ملی ماندی. آیا از او ناراحت نیستی؟
من نمی‌توانستم به کی‌روش بگویم مرا دعوت کن. به‌هرحال نظر او این بود که دعوت نشوم.

این خبر را به اشتراک بگذارید