• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 22 تیر 1399
کد مطلب : 104630
+
-

کرونا در اوج و پیشنهاد تعطیلی 2هفته‌ای تهران

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا: برای پیشگیری از کووید-19 باید محدودیت‌ تردد در پایتخت بیشتر شود

کرونا در اوج و پیشنهاد تعطیلی 2هفته‌ای تهران

حامد فوقانی_دبیرگروه شهری

 آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در ایران همچنان روی عددهایی دور می‌زند که نشان‌دهنده در اوج‌بودن این بیماری است. در این میان، ترددهای بسیار زیاد در مرکز شهر تهران و مناطق 3، 4، 6و 11به شیوع کووید-19 دامن زده و گفته می‌شود اگر ترددها محدود نشود وضعیت پایتخت در هفته‌های آینده فاجعه‌‌بار خواهد شد.
در همین ارتباط معاون درمان ستاد مقابله با کرونا با تأکید بر اینکه برای پیشگیری از کووید-۱۹ باید محدودیت‌ تردد در تهران بیشتر شود، به فارس گفت: «در استان تهران آلودگی بیماری به‌شدت زیاد شده و اگر مردم مراعات نکنند، در هفته‌های آینده وضعیت فاجعه‌بار می‌شود.» نادر توکلی با بیان اینکه در شرایط فعلی وضعیت تهران قرمز است، افزود: «تمام ظرفیت در بخش درمان زیر بار کرونا رفته و در ادامه باید تمهیدات برای کنترل تردد غیرضرور صورت گیرد که در حال انجام است. ما 2گروه از افراد جامعه را در مواجهه با کرونا داریم. عده‌ای بی‌خیال هستند و قشر دیگری گرفتار بیماری کرونا شده‌اند و بار روانی زیادی به آنها وارد شده و ممکن است به همین دلیل مراجعه غیرضروری به بیمارستان داشته باشند. واقعا از مردم می‌خواهیم که با جدیت مسائل بهداشتی و پیشگیرانه را رعایت و به آنها توجه کنند.»

تهران باید 2هفته تعطیل شود
اوج‌گیری دوباره کرونا باعث شده تا شورای شهر تهران پیشنهاد تعطیلی موقت پایتخت را مطرح کند. بر همین اساس دیروز محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران گفت: «به‌نظرم در اوج‌گیری دوباره کرونا تقصیر مردم ۳۰درصد است و سهم دولت ۷۰درصد، چون یکدفعه تصمیماتش را به نفع کرونا شل کرد و به ویروس رانت داد.» او با بیان اینکه من اگر اختیار داشتم، فعالیت‌ها را تا 2هفته تعطیل می‌کردم، افزود: « محدودیت‌ها را آنقدر ادامه می‌دادم تا آمارها رو به افول برود. سپس وقتی شمار فوتی‌ها به صفر رسید فعالیت‌ها را بازگشایی می‌کردم.‌»
او در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به لزوم اجرایی کردن قوانین قرنطینه در شهر تهران گفت:«با توجه به اینکه تعطیلات تابستانی نیز مطرح است باید تعطیلاتی شبیه تعطیلات نوروز به‌مدت 2 هفته در تهران اعمال شود تا مجددا آمار ابتلا به کرونا کاهش یابد.»
وی افزود:«بنابراین قرنطینه 2هفته‌ای تهران با توجه به تجارب روزهای نخست کرونا ضروری است، البته به شرطی که مردم همکاری کنند و مسافرت نروند.»
هاشمی از فعال شدن ستاد مبارزه با کرونا در شورای شهر خبر داد و گفت: «کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر تهران مشغول تدوین طرح‌هایی در این رابطه بوده و به‌زودی این طرح‌ها خدمت شهروندان اعلام می‌شود. بعضی از مسائل نیاز به قانون و محدودیت دارد. ستاد ملی کرونا قدرت قانونگذاری بالایی دارد و باید از ابزار این ستاد استفاده‌ بهتری شود.»
به‌گفته هاشمی، خوشبختانه پایتخت یک‌بار تجربه موفقیت‌آمیزی در مقابله با کرونا داشت؛ در آن موقع مواردی چون تعطیلات نوروزی و رعایت بیشتر نکات بهداشتی توسط مردم برای مقابله با شیوع گسترده‌ بیماری و جدی گرفتن مسائل توسط دولت و شهرداری‌ها و تمامی ارگان‌ها و نیروهای بسیج وجود داشت که سبب شد تعداد فوتی‌های تهران از کرونا تا حد چشمگیری کاهش یابد.
او افزود: «اما کم‌کم که فضا عادی شد و شرایط به نفع اقتصاد پیش رفت تا مردم بتوانند زندگی‌شان را برمبنای کرونا پیش ببرند، دوباره شاهد افزایش بیماری در شهر تهران بودیم و همه این اتفاق را پیش‌بینی می‌کردند. مجبوریم تصمیم‌های سخت‌تری را در شهر تهران اعمال کنیم و باید همه فعالیت‌های اسفند و فروردین و اوایل اردیبهشت را تکرار کنیم تا مشکلات در این رابطه کاهش یابد.»
صحبت‌های محسن هاشمی در حالی مطرح‌شده که به اعتقاد برخی، در شرایط فعلی تعطیلی تهران ضربه مهلکی به اقتصاد وارد می‌کند و باید محدودیت‌ها بیشتر شود. عده‌ای اما از شلوغی ناوگان حمل‌ونقل عمومی گلایه می‌کنند و معتقدند طرح ترافیک باید برداشته شود. درحالی که پایش‌ها حکایت از افزایش آلودگی هوا و شیوع کرونا همزمان با برداشتن طرح ترافیک دارد. به همین منظور طرح ترافیک در تهران همچنان ادامه دارد. محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز با تأیید این مطلب گفت:«خبر تازه‌ای درباره لغو طرح ترافیک مطرح‌نشده اما هر تصمیمی باید با هماهنگی کامل مدیریت شهری گرفته شود. به‌دلیل فعال‌شدن بسیاری از مشاغل، ترافیک در تهران افزایش یافته است. ترافیک در برخی نقاط شهر آنقدر زیاد شده که حتی خودروهای شخصی به خطوط ویژه اتوبوس راه یافته‌اند و باید فکری در این زمینه کرد. بنابراین به جای اصرار بر حذف مجدد طرح ترافیک و ایجاد مشکل جدید، بهتر است سهم حمل‌ونقل و ترافیک از بودجه مقابله با کرونا پرداخت شود تا تعداد اتوبوس‌ها در شهر افزایش یابد.»

مدیریت شهری تابع ستاد ملی کرونا 
رئیس شورای شهر تهران درمورد اجرا شدن یا نشدن طرح ترافیک در تهران گفت: «این تصمیم باید براساس دستورات ستاد ملی کرونا صورت گیرد، زیرا این ستاد هم‌اکنون تنها مرجع قانونگذاری برای این مسئله است؛ البته اجرای طرح ترافیک در شرایط کرونایی فواید و ضررهای خود را دارد. اگرچه اجرا نشدن طرح ترافیک سبب می‌شود مردم کمتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، اما آلودگی هوا که یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش سیستم ایمنی بدن انسان است بسیار بیشتر شده و ابتلا به کرونا را در میان مردم افزایش می‌دهد.» هاشمی یادآور شد: «طرح ترافیک در اصل مبارزه با آلودگی هواست و این موضوع به تنهایی افزایش کرونا را سبب می‌شود، اما ستاد کرونا باید به‌عنوان تصمیم‌گیری در این زمینه تشخیص دهد که اجرا شدن این طرح برای مردم فواید بیشتری دارد یا اجرا نشدن آن برای مردم بهتر است. مدیریت شهری در این خصوص تابع قوانین است و بلافاصله دستورات را اجرایی خواهد کرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید